2017-07-16, 04:52
Medlem
Hej!

Har en snabb fråga angående lotterilagen. Jag driver en webbshop och vill kunna införa någon som liknar en golden ticket som i kalle och chokladfabriken där man slumpvis vid en beställning får den utskickad till sig, typ var 50:e person eller liknande. Dvs att det inte är ett lotteri utan slumpmässigt utskick så att säga. Denna golden ticket ska innehålla en del förmåner för kunden som fick denna med i sin beställning.

Så till frågan. Strider detta mot lotterilagen eller är jag on the safe side?

Tack på förhand!
Citera
2017-07-16, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyperstreetfighter
Hej!

Har en snabb fråga angående lotterilagen. Jag driver en webbshop och vill kunna införa någon som liknar en golden ticket som i kalle och chokladfabriken där man slumpvis vid en beställning får den utskickad till sig, typ var 50:e person eller liknande. Dvs att det inte är ett lotteri utan slumpmässigt utskick så att säga. Denna golden ticket ska innehålla en del förmåner för kunden som fick denna med i sin beställning.

Så till frågan. Strider detta mot lotterilagen eller är jag on the safe side?

Tack på förhand!

Eftersom det är slumpen som avgör om man vinner eller inte så räknas det som ett lotteri.
Det innebär att det krävs tillstånd, vilket du garanterat inte kommer kunna få(krävs att du/ditt företag är en ideell förening och som enligt sina stadgar har till huvudsakligt syfte att främja ett allmännyttigt ändamål inom landet).
Citera
2017-07-16, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Eftersom det är slumpen som avgör om man vinner eller inte så räknas det som ett lotteri.
Det innebär att det krävs tillstånd, vilket du garanterat inte kommer kunna få(krävs att du/ditt företag är en ideell förening och som enligt sina stadgar har till huvudsakligt syfte att främja ett allmännyttigt ändamål inom landet).

Skitsnack, då han inte säljer någon lott så kan det heller inte bli tal om lotterilagen,

Det ts vill göra kallas marknadsföring
Citera
2017-07-16, 14:34
Medlem
miikoss avatar
Det är ett lotteri, om det är slumpen som avgör.

Det spelar ingen roll om man tar insats eller ej. Ex, de populära "gilla inlägg och vinn på Facebook" är olagliga.

Tillstånd ges inte till företag eller privatpersoner. De som kan få är ideella föreningar.

I samband med offentlig tillställning (ex. lotterier vid tivoli), så kan man dock ha lotterier med mindre vinster.

Det många gör att göra så att slumpen inte avgör. Ex, att man måste svara på frågor (ej för lätta frågor), eller att man ska fylla i en motivering för att vinna. Det är då en tävling istället.

Fast hur är det egentligen om man alltid skickar till den 50:ende kunden som handlar? Är det slumpen som avgör då?
Senast redigerad av miikos 2017-07-16 kl. 14:38.
Citera
2017-07-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos

Det spelar ingen roll om man tar insats eller ej. Ex, de populära "gilla inlägg och vinn på Facebook" är olagliga.

Tillstånd ges inte till företag eller privatpersoner. De som kan få är ideella föreningar.

I samband med offentlig tillställning (ex. lotterier vid tivoli), så kan man dock ha lotterier med mindre vinster.

Det många gör att göra så att slumpen inte avgör. Ex, att man måste svara på frågor (ej för lätta frågor), eller att man ska fylla i en motivering för att vinna. Det är då en tävling istället.

Fast hur är det egentligen om man alltid skickar till den 50:ende kunden som handlar? Är det slumpen som avgör då?

Aa precis, kanske om man har en ekvation som gör att te.x var 50:ende kund som handlar får detta kort, är det då kanske ett kryphål?
Citera
2017-07-16, 16:33
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Aa precis, kanske om man har en ekvation som gör att te.x var 50:ende kund som handlar får detta kort, är det då kanske ett kryphål?

Funderar på något sådant. Men risken är ju att det räknas som slumpmässigt ändå.

Om du har tid så kan denna vara bra att läsa:
https://www.lotteriinspektionen.se/globalassets/dokument/informationsdokument/skillnaden-mellan-lotteri-och-tavling.pdf
Citera
2017-07-16, 16:48
Medlem
Citat:
Funderar på något sådant. Men risken är ju att det räknas som slumpmässigt ändå.

Om du har tid så kan denna vara bra att läsa:
https://www.lotteriinspektionen.se/globalassets/dokument/informationsdokument/skillnaden-mellan-lotteri-och-tavling.pdf

Tack du!

''Gåvoutdelningar
Något som skiljer sig från lotterier och tävlingar
är gåvoutdelningar. För att ses som en
gåvoutdelning ska utdelningen ske enligt vissa
på förhand bestämda principer som inte har
någon som helst koppling till något slumpmoment.
För det fall man redan från början
kan peka ut de personer som kan komma i
fråga för utdelning är kraven på utdelningsprinciperna
uppfyllda.
Exempel på detta är om en butik skickar var
sin present till alla boende i en viss kommun
som är födda ett visst år. Det vill säga att
man kan peka ut vilka som får presenten.
Det är också att se som en gåvoutdelning om
ett företag i marknadsföringssyfte skickar ett
erbjudande som innebär att alla får någonting
av samma värde, exempelvis en rabatt.''

Detta bör ju ge mig svaret egentligen? Bör ju vara fritt fram sålänge jag håller mig till att den skickas ut till exempelvis var 50:ende order dårå.
Citera
2017-07-16, 19:06
Medlem
Citat:
Tack du!

''Gåvoutdelningar
Något som skiljer sig från lotterier och tävlingar
är gåvoutdelningar. För att ses som en
gåvoutdelning ska utdelningen ske enligt vissa
på förhand bestämda principer som inte har
någon som helst koppling till något slumpmoment.
För det fall man redan från början
kan peka ut de personer som kan komma i
fråga för utdelning är kraven på utdelningsprinciperna
uppfyllda.
Exempel på detta är om en butik skickar var
sin present till alla boende i en viss kommun
som är födda ett visst år. Det vill säga att
man kan peka ut vilka som får presenten.
Det är också att se som en gåvoutdelning om
ett företag i marknadsföringssyfte skickar ett
erbjudande som innebär att alla får någonting
av samma värde, exempelvis en rabatt.''

Detta bör ju ge mig svaret egentligen? Bör ju vara fritt fram sålänge jag håller mig till att den skickas ut till exempelvis var 50:ende order dårå.

Nej var 50:e order blir slumpmässigt från beställarnas sida. Lägger du med i samtliga ordrar eller alla ordrar under en viss period så fungerar det eftersom då kan köparna veta om de får gåvan eller inte.
Det får inte finnas något slumpmoment.
Citera
2017-07-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Skitsnack, då han inte säljer någon lott så kan det heller inte bli tal om lotterilagen,

Det ts vill göra kallas marknadsföring

Spelar ingen roll om man säljer eller ger bort. Om det är slumpmässigt(från mottagarens sida) så räknas det som lotteri.

Alla klicka like/dela inlägg för en chans att vinna på facebook t.ex. är olagliga.
Citera
2017-07-16, 19:31
Medlem
Citat:

Var 50:e blir slumpmässigt från kundens sida då de inte har någon möjlighet att veta om de kommer få vinsten eller inte.
Citera
2017-07-16, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Var 50:e blir slumpmässigt från kundens sida då de inte har någon möjlighet att veta om de kommer få vinsten eller inte.

Men om det inte rubriceras som en tävling eller något utan det endast är en gåva till vissa kunder är det verkligen ett lotteri ändå?

Jag minns när jag i mina yngre dagar arbetade på ett lager, där fick vi i direktiv att om någon haft problem med tidigare order och vi var tvungen att skicka iväg en ny att då också skicka med lite extra testprodukter osv som kompensation för problemet, då borde ju det också egentligen räknas som utlottning?
Citera
2017-07-16, 22:57
Medlem
Citat:
Men om det inte rubriceras som en tävling eller något utan det endast är en gåva till vissa kunder är det verkligen ett lotteri ändå?

Jag minns när jag i mina yngre dagar arbetade på ett lager, där fick vi i direktiv att om någon haft problem med tidigare order och vi var tvungen att skicka iväg en ny att då också skicka med lite extra testprodukter osv som kompensation för problemet, då borde ju det också egentligen räknas som utlottning?

Det har med slumpmässigheten att göra. Om det finns en specifik förutsebar sak som gör att man får gåvan som t.ex. kompensation för ett problem eller om man handlar för 1000:- etc då är det inte slumpmässig och därmed inte lotteri.
Det är när det ges ut slumpmässigt(från mottagarens perspektiv) som det ses som lotteri.
Senast redigerad av Aramir2 2017-07-16 kl. 23:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in