2017-07-15, 13:03
Medlem
dialektikers avatar
Vi fräste aldrig stubben då vi tog bort en björk för ca 2 år sen (tyckte det blev för dyrt). Sen dess har vi försökt skära bort omöjliga rötter, som inte går att komma igenom. Sambon borrade massa hål i den och har hoppats på att den ska ruttna, rivit av bark och gått på den.
Nu försökte sambon anordna en slags kolmila i den igår, som han inte ens orkar att förklara för mig. Han testade att elda i den iallafall.
Nu tänkte jag att flashbacks expertis kanske kan hjälpa till att tänka ut hur man kan få bort en sån här stubbe?
Någon som kan vara behjälplig?
Citera
2017-07-15, 13:04
Medlem
dialektikers avatar
(Sambon vill verkligen ha bort stubben för han vill att de ska dra fiber just där.)
Citera
2017-07-15, 13:07
Medlem
dialektikers avatar
Såg nu på nätet, andra som eldat i stubben. Men man kanske måste elda fler gånger då?
Citera
2017-07-15, 13:14
Medlem
Xer0s avatar
Elda? Du får väl gräva upp skiten.
Hyr en minigrävare.

Sedan behöver ni något att fylla i hålet med.
Citera
2017-07-15, 13:14
Medlem
Strychnos avatar
Man kan gräva bort den för hand, rötterna under marken hugger/sågar man av, tar en jävla massa energi och tid.
Rycka upp den med hjälp av traktor är troligtvis det mest effektiva näst efter att fräsa bort den.
Elda upp den är nog det bekvämaste, finns otaliga tekniker för att göra det, tar lite tid(flera dagar).
Citera
2017-07-15, 13:15
Medlem
Själv så tog jag bort någon jobbig stubbe(en buske) genom att ta loss de flesta rötterna med yxa och såg för att sen bryta loss den med ett spett som jag hoppade och stod på tills resten av rötterna gav vika. Men då handlade det bara om massa små tunna rötter(upp till nån cm bara).

Gräv fram så mycket rötter som det går och kapa dom med såg eller yxa och sen drar ni bort den med ett stort fordon..
Senast redigerad av nilltre 2017-07-15 kl. 13:18.
Citera
2017-07-15, 13:17
Medlem
Enligt en YouTubevideo från USA som jag köper är detta ett bra råd.

Borra ett femtontalshål i stubben och fyll med matolja.
Du väntar minst en månad därefter.

När den tiden har gått lägger du kol eller briketter på
stubben och tänder fyr.

Eftersom stubben är fylld med olja så fullföljs förbränningen.

Videon finns på YouTube.
Citera
2017-07-15, 13:17
Medlem
Hyr en fräs och fräs själva? Borde gå drygt över tusenlappen.
Citera
2017-07-15, 13:22
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleoress
Hyr en fräs och fräs själva? Borde gå drygt över tusenlappen.

Ja, det är nog det bästa. Glöm min tidigare post.
Citera
2017-07-15, 13:22
Avslutad
motorsåg ?

klart klingan lär bli lite slö ,men går gör det alltid.
Citera
2017-07-15, 13:23
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Att hugga bort rötter med yxa och därefter få bort stubben med spett borde fungera om stubben inte är alltför stor. Jag lyckades iaf med denna teknik när jag tog bort stubben till vårt äppelträd ( ca 40 cm i diameter ).
Citera
2017-07-15, 13:24
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Man kan gräva bort den för hand, rötterna under marken hugger/sågar man av, tar en jävla massa energi och tid.
Rycka upp den med hjälp av traktor är troligtvis det mest effektiva näst efter att fräsa bort den.
Elda upp den är nog det bekvämaste, finns otaliga tekniker för att göra det, tar lite tid(flera dagar).

Sambon säger att han faktiskt fick bra fart på elden, men problemet är att stubben stått i två år och därvidlag indränkt med vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in