2006-01-07, 16:37
Medlem
Phels avatar
Jag antar att tioaceton är (CH3)2C=S ?

(edit tog bort fel data)
CAS nr. är 4756-05-2 men hittar just nu nästan inget...
Citera
2006-01-07, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phel
Jag antar att tioaceton är (CH3)2C=S ?
...CAS nr. är 4756-05-2 men hittar just nu nästan inget...
Ja, tioaceton är (CH3)2C=S.

Citat:
Ursprungligen postat av Phel
Och ditionit är väl ändå S2O4 ?
Javisst, natriumditionit är Na2S2O4. Det var jag som klantade mig igen.
Citera
2006-01-08, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Jag hade fått för mig att etylmerkaptan hade klassats som världens mest illaluktande ämne men kan detta vara värre?

MeRetard--->
Köp T-röd
Köp Remol
Köp Saltsyra

Börja med att späda ut saltsyran så att den inte är lika jävlig att handskas med, ta en deciliter saltsyra och en deciliter vatten och blanda.
(om du får outspädd saltsyra på handen så räcker det oftast inte med att skölja med vatten enligt min erfarenhet utan du måste skölja med bakpulver-vatten lösning)
Sen så blandar du en deciliter av den utspädda syran med en deciliter T-Röd och har i ett tättslutande kärl.

(Gör det här steget utomhus eller där du vill att det ska stinka)
Häll nu en halv deciliter remol i en öppen behållare och häll på din T-Röd + Saltsyra mix---> STANK

Enklare än så kan jag fanimej inte förklara det, det som luktar är iallafall etylmerkaptan och vätesulfid. Se till att göra det här utomhus där koncentrationerna av den vätesulfid som bildas inte kan bli för hög (vätesulfid är en mycket giftig och illaluktande gas).

Mycket enklare att bara köpa lite hårblekmedel på en frisörsalong.
Innehåller 3-4 % väteperoxid men räcker. Spraya det på remol så blir det samma stank har jag för mig.
Citera
2006-01-08, 03:06
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pihlquist
Mycket enklare att bara köpa lite hårblekmedel på en frisörsalong.
Innehåller 3-4 % väteperoxid men räcker. Spraya det på remol så blir det samma stank har jag för mig.

Då får du bara H2S som är giftigt, blanda det med t-röd så bildas iallafall en liten men tillräcklig mängd etylmerkaptan.
Citera
2006-01-10, 16:10
Medlem
Det man kan göra är att man köper surströmming, går ut(VIKTIGT) och sen öpnar burken. Glöm inte klädnypa för näsan! Ta ett kryddmått eller något och häll spaden från strömmingen i valfri, lättkrossad behållare(glas är ett bra förslag) Kasta hårt i marken och så stinker det i mist en dag. Jag vet att det här är det tråkigaste förslaget, men det är lätt att göra. men jag skulle tycka att det var mycket roligare att kemistrera ihopp ett eget ämne, men om man inte har grejjerna så har man inte...
Citera
2006-01-10, 17:08
Medlem
Jomazis avatar
Ja, smör och kaustiksoda kräver ju speciellt G13-klassificerat tillstånd för att inköpas.
Citera
2006-01-12, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Ja, smör och kaustiksoda kräver ju speciellt G13-klassificerat tillstånd för att inköpas.

Tur att jag köpte lite innan det blev reglerat då.
Citera
2006-01-12, 20:37
Medlem
wääuus avatar
Appropå G13 klassadesallt smör då? JORDNÖTSSMÖR OCKSÅ?
Citera
2007-04-15, 10:02
Medlem
HOkks avatar
Här drar vi upp en gammal interessant tråd!

Flertalet personer nämner att en thiol bildas när en alkohol reagerar med divätesulfid. Vad jag har läst är att thioler bildas när divätesulfid reagerar med haloalkaner. Någon som har en seriös källa som understryker påståendet med alkohol?

Är det så att man får bäst utbyte med haloalkaner men också att det bildas lite grand thiol om man använder alkohol?
Citera
2007-04-16, 16:11
Medlem
Naturvetarens avatar
Om man bubblar H2S genom EtOH ger det en kond-reaktion där man får etylmerkaptan. Reaktionen är dock inte så snabb så det är bättre är att göra det i tryckkammare där man fyller på med H2S allteftersom det förbrukas.

Om man reagerar med alkaner (som är en stor ämnesgrupp) får man givetvis andra tioler.
Citera
2007-04-16, 18:12
Medlem
rockets avatar
En snabb titt på termodynamiken antyder att reaktionen mellan alkohol och svavelväte är mycket gynnsam. ΔH är ca -50 kcal/mol, så det är inte ens tal om någon jämvikt här.

Kinetiken är väl dock en annan historia. Har aldrig prövat, men tryckkammare låter inte som en dålig idé.
Citera
2007-04-16, 20:15
Medlem
HOkks avatar
Tack för svaren!
Vad tror ni om reaktionen mellan en halogenalkan(1-kloretan) och lämplig vätesulfid (H2S eller NaSH) då? Har sett den nämnas på några ställen, den måste ju ha sina fördelar annars skulle man inte gå omvägen och göra om sin alkohol till en halogenalkan?

(finns andra sätt att framställa halogenalkaner men vägen via alkoholer verkar vara den lättaste
CH3CH2-OH + HCl.H2O → CH3CH2-Cl + 2 H2O (ZnCl2 som aktiveringsämne))

Det jobbiga är dock kanske att kloretan är lite flyktigt med sin kokpunkt på 12.3C,

Thioler
Halogenalkaner

Tanken var att framställa rikligt med etylmercaptan(kokpunkt 35C så de klarar sig i sluten flaska i svalt utrymme) och spara på flaska, för senare bruk

ska bygga en anordningar å testa på båda metoderna så snart mitt labb blir klart,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in