2006-01-06, 20:53
Medlem
yonnys avatar
Har tittat lite på olika trådar om stinkbomber. Vilken stinkbomb är bäst? Betygsätt gärna olika typer av stinkbomber från 1 till 10. Saker som:
Är det lätt att få tag på ämnena?
Är det lätt att tilverka (t.ex måste man koka ihop det inomhus)?
Är det dyrt?
Hur mycket stinker det?
Är det giftigt eller farligt? (inte kul om någon blir skadad)
Är det fast eller flytande?
Behöver man små eller stora mängder för att det ska stinka?
osv..

Den perfekta stinkbomben vore ju något ämne som man behöver väldigt lite av, som stinker förjävligt, är ofarligt, billigt och lätt att tillverka.

Med stinkbomb menar jag något ämne som luktar illa.
Citera
2006-01-06, 21:00
Medlem
Prova strömming. Du stoppar den i en glasburk, häller på vatten och ställer paketet på elementet i 14 dar-3 veckor.

Sedan luktar det gott må du tro.
Citera
2006-01-06, 21:10
Medlem
Letar...

...coh hittade gammal tråd: http://www.flashback.org/showthread.php?t=122959
Citera
2006-01-06, 21:35
Medlem
yonnys avatar
Strömming ska jag testa. Men det luktar väl inte så jätteäckligt. Tänkte att det kanske fanns någon billig blandning som gör så att folk vill spy bara de tänker på lukten.

Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
...coh hittade gammal tråd: http://www.flashback.org/showthread.php?t=122959
Den tråden var användbar, men vilka ämnen kan jag lätt hitta och köpa för en billig slant? Hade inte tänkt beställa nån kemikalie för $3000 för att ha lite kul.

Någon som är expert på stinkbomber? Vilket ämne är bäst för mig? Har alldrig varit intresserad av kemi, så jag har inte tillgång till att tillverka något avancerat. Vill heller inte göra så att lägenheten stinker bajs i en månad. Tänkte något i stil med att jag köper en eller ett par ämnen från färgbutik/apotek och blandar dessa utomhus och på det sättet tillverkar något som stinker förjävligt.
Citera
2006-01-06, 21:39
Medlem
Storhövdingens avatar
Min kemilärare på högstadiet berättade att härsket smör ska vara något av det mest stinkande som man med billiga medel kan producera. Jag har själv prövat men dessvärre har jag tappat bort burken som jag tillverkade smöret i sedan en tid tillbaka, när jag hittar den kan jag återkomma med en "tripprapport"
Citera
2006-01-06, 21:41
Medlem
-matti-s avatar
Prova lägga lite kött i en burk, spotta lite i den och låt stå i en månad. Det är VÄRSTA lukte som finns, bättre än smörsyra (iaf den jag gjort) . De har testat att göra det i Mythbusters på discovery.
Citera
2006-01-06, 21:42
Medlem
Fox 2s avatar
Koka Natriumhydroxid och fett = tvål och Glycerol bildas

Behandla tvålen som bildas med saltsyra

Volia, det bildas smörsyra som stinker som fan (koncentrat härsket smör)

Dock hittar jag inte proportionerna nu men någon annan kanske vet

Natriumhydroxid = Kautisik soda (osäker på stavning) som finns i typ överallt
Fett = smör, rapsolja, ister mm
Saltsyra = nästan alla färgaffärer har det.

Får man fråga vad du ska med denna stinkbomb till?
Citera
2006-01-06, 21:49
Medlem
Jomazis avatar
Om det inte är korta kolkedjor (som i smör) så får du stearin med den processen.
Citera
2006-01-06, 22:22
Medlem
West-ens avatar
Isovaleriansyra lär ju inte lukta särskilt gott. Ett enkelt ämne som går att framställa tror jag hette typ etylmerkaptan, Jag tror att det tillverkas vid cellulosahantering, det är därför pappersbruk luktar så illa (tror jag). Det framställdes av Etanol(1), Saltsyra(1) och remol(1/2) tror jag, remol innehåller Natriumvätesulfit.
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Om det inte är korta kolkedjor (som i smör) så får du stearin med den processen.
Citera
2006-01-06, 22:25
Medlem
vissa P-föreningar luktar väl ruttenfisk så som fosfor karbid (PC2?)?

appropå mythbusters så tog dom etvå stora jävla köttbitar i en bägare med fosforsyra och en bägare med cola. vänta i 24h. sen när dom skulle kolla vad som hände och den lukta så jävla illa, kommer dock inte ihåg vilken som lukta sämst.
Citera
2006-01-06, 22:39
Medlem
Jomazis avatar
Fosforkarbid? Knappast. Dock innehåller teknisk kalciumkarbid små mängder kalciumfosfid, vilket tillsammans med vatten ger gasen fosfin, PH3, som är giftig och luktar illa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Phosphine

Ruttnande kött luktar illa pga olika aminer och fettsyror. Aminer generellt luktar väldigt illa. Kolla i den andra tråden, den är full av exempel.
Citera
2006-01-06, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2
Koka Natriumhydroxid och fett = tvål och Glycerol bildas

Behandla tvålen som bildas med saltsyra

Volia, det bildas smörsyra som stinker som fan (koncentrat härsket smör)

Dock hittar jag inte proportionerna nu men någon annan kanske vet

Natriumhydroxid = Kautisik soda (osäker på stavning) som finns i typ överallt
Fett = smör, rapsolja, ister mm
Saltsyra = nästan alla färgaffärer har det.

Får man fråga vad du ska med denna stinkbomb till?

Skulle det fungera med en vanlig tvål?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in