2012-11-10, 17:30
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja fast jag ser framför mig hur det finns en oändlig mängd med uttryck [och snarlika uttryck] som är självklara, men ändå omöjliga att härleda. Det handlar ju inte sällan om outgrundliga anledningar till att ett uttryck växer fram och vinner mark.

När ett uttryck är svårt att förstå finns det anledning att förklara det. Ett sådant uttryck är exempelvis "ont krut förgås inte så lätt" [vilket ju bygger på en missuppfattning i översättningen från tyskans unkraut]. Just detta uttryck "öppen gata" känns dock som att slå in redan "öppna dörrar".

Håller verkligen inte med dig i att det bara är om ett uttryck är svårt att förstå som det finns anledning att förklara det.
Hört talas om nyfikenhet?
Onödigt vetande kan vara intressant för många, mig åtminstone.
Skulle t,e,x inte kunna tänka mig använda en maskin eller någon mackapär utan att känna att jag vill veta hur den fungerar, vad som får den att gå , tekniken bakom liksom.
Även om det inte nu inte behövs för att kunna sköta den.

Samma med detta., Läste artikeln och började grunna.

Jag är av nyfiken natur helt enkelt.
Det måste väl kunna klassas om anledning.
Citera
2012-11-10, 17:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Håller verkligen inte med dig i att det bara är om ett uttryck är svårt att förstå som det finns anledning att förklara det.

Nu är det naturligtvis individuellt hur man uppfattar saker. Du har så klart din självklara rätt att ge uttryck för din nyfikenhet. Jag menar dock att det gäller att förstå att det ofta är mycket svårare att förklara hur ett uttryck har kommit till än att förklara vad det betyder.
Citera
2012-11-10, 18:20
Medlem
petter eremitens avatar
I USA finns ju så kallade "gated communities". Där lever man inom låsta grindar, bevakade av säkerhetsvakter. Endast de boende och deras inbjudna gäster får vistas där.
Där skulle man kunna tala om "stängda gator".

Med Vänlig Hälsning

Petter Eremiten
Citera
2012-11-10, 18:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
I USA finns ju så kallade "gated communities". Där lever man inom låsta grindar, bevakade av säkerhetsvakter. Endast de boende och deras inbjudna gäster får vistas där.
Där skulle man kunna tala om "stängda gator".

Med Vänlig Hälsning

Petter Eremiten

Du böehöver ju inte gå över ån efter vatten. Om det sker ett större gatuarbete så har vi en stängd gata.
Citera
2012-11-10, 22:00
Medlem
Brasars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Läste i dag i Expressen om ett mord i Bromölla som skett på "Öppen gata".

http://www.expressen.se/kvp/man-knivmordad-pa-oppen-gata-i-bromolla/

Jag tolkar "öppen gata" ungefär som "offentligt och utomhus och troligen i samhällsomgivning".
Men tycker att "öppen gata" är en underlig beskrivning.

Började fundera på uttrycket.
Var kommer det ifrån?
Vad menas egentligen med öppen gata?
Finns det "stängda gator"?

Kort sagt, varför används det i åtminstone mina ögon konstiga uttrycket?

Uttrycket är ett typiskt ord som används i media för att understryka att det hände utomhus i tätortsmiljö där det skulle kunna finnas vittnen och vi som läsare ska få en känsla av att gärningsmannen inte brydde sig om det faktumet, samt att våldet finns mitt ibland oss och nästa gång kan det vara vi som kan drabbas osv....

Egentligen skulle de stå att mordet skedde på en gata i Bromölla men det låter inte lika dramatiskt.

Om det är en bakgata eller om den är avstängd för vägarbete, ligger i en gated community eller inte är skit samma så länge det blir en bra rubrik i tidningen.
Citera
Hamilkars avatar

Moderatormeddelande

Postat av Hamilkar 2012-11-12, 22:49
Moderator
Tre trådar med samma ämne sammanfogade. Läs gärna hela tråden innan ni postar.
/Mod.
2016-05-20, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns det naturligtvis, men i detta fall är nog motsatsen "gränder" eller "bakgator". Du vet ju exakt vad detta betyder, så varför fråga?

Det finns redan en tråd om detta:

https://www.flashback.org/t285565

Här har vi det. På den gamla goda tiden kunde man lätt bli både rånad och få ett dolkstygn på skumma bakgator eller i mörka gränder. Diverse svartmuskiga typer med lömskt utseende som det inte syntes något gott ur deras ögon, och allt det där.

Att bli rånad eller få dolkstygnet på öppen gata i fullt dagsljus var rätt ovanligt.
Citera
2016-05-21, 00:37
Medlem
gersmans avatar
Har med landskapslagarna att göra. Olika straff på brott i offentlighet eller lönndom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in