2017-07-17, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QvinnanK
Det är jätte skillnad på hur advokaten presterar och vad blir det för resultat. Namnet på " rätt advokat " kan avgöra hela rättsprocessen.

Ja. I ett fall med mycket oklarheter så kan en bra advokat göra stor skillnad. Men finns det flertalet vittnen, bevis om att personen var påverkad och andra starka bevis så kan knappast advokaten trolla bort dessa bevis. Detta hände mycket centralt och han måste kört väsentligt över hastighetsbegränsningen. Att han sedan är misstänkt för drograttfylla menar ju på att han antingen erkänt det eller givit polisen indikation om att så var fallet.
Hur ska advokaten försvara brottet om det kommer ut svart på vitt att han haft droger i blodet? Eller att bromsspåren är flera meter för långa, eller alla vittnen som beskriver vad som har hänt? Förutom det tror jag även att ambulanspersonal kör med kameror i bilarna, sen är det inget jag är hundra på men det känns logiskt att ambulanspersonalen bör ha dashcams.
Citera
2017-07-17, 10:11
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Knarkare i porsche, skall man gissa på kokain då?

Skulle tro det. En pojke från Östermalm kanske??
Citera
2017-07-17, 13:54
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusIsAStoner
Så det var Porschen som körde på gbående och inte föraren?

Finns det rapporter på hur många som är skadade?
Ja vi får se hur länge det tar innan folk skyller på auto-drive funktioner
Citera
2017-07-18, 14:35
Medlem
Johan_08s avatar
Inte kommit fram något namn eller liknande ännu?
Citera
2017-07-18, 16:33
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Inte kommit fram något namn eller liknande ännu?

Det har spekulerats att han är den misstänkte i denna tråden:
(FB) Upplands Väsby: 29-åriga Madelene, försvunnen 2015-11-06, funnen död (2016-02-08)
Jag antar AJ. Men det är ganska lösa spekulationer hitills. Han har en del trafikbrott och bilstölder på registret men finns mycket folk i stockholm. Om ni verkligen tror det är han kan ni ju pm:a och fråga? Hans namn är lätt att hitta i andra tråden men som sagt väldigt lösa spekulationer än så länge.
Citera
2017-07-18, 16:40
Medlem
snowdusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Det har spekulerats att han är den misstänkte i denna tråden:
(FB) Upplands Väsby: 29-åriga Madelene, försvunnen 2015-11-06, funnen död (2016-02-08)
Jag antar AJ. Men det är ganska lösa spekulationer hitills. Han har en del trafikbrott och bilstölder på registret men finns mycket folk i stockholm. Om ni verkligen tror det är han kan ni ju pm:a och fråga? Hans namn är lätt att hitta i andra tråden men som sagt väldigt lösa spekulationer än så länge.

Inte AJ.
Någon skrev tidigare här i tråden om en liknande porsche som var reggad på en Magn*s Er*cson.
Hans namn florerade en hel del i det mordfallet. Finns att läsa om i sammanfattningen (https://www.flashback.org/sp56403503) och även i tråden. Förkortningen "ME" är det som gäller. Bilden på han stämmer även in bra på beskrivningen som någon här i tråden gjorde på mannen som körde porschen.
Dock ett väldigt vanligt namn och vanligt utseende så det behöver absolut inte vara så. Det var en del som klaffade bara.
Citera
2017-07-18, 16:43
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowdust
Inte AJ.
Någon skrev tidigare här i tråden om en liknande porsche som var reggad på en Magn*s Er*cson.
Hans namn florerade en hel del i det mordfallet. Finns att läsa om i sammanfattningen (https://www.flashback.org/sp56403503) och även i tråden. Förkortningen "ME" är det som gäller. Bilden på han stämmer även in bra på beskrivningen som någon här i tråden gjorde på mannen som körde porschen.
Dock ett väldigt vanligt namn och vanligt utseende så det behöver absolut inte vara så. Det var en del som klaffade bara.

Ja okej jag bara såg att AJ hade bilstölder och trafiktbrott och rattfyllor och antog det var han som avseddes, men fel ålder namn etc så fattade inte riktigt

Läser maddefallet nu och någon ME är inte nämnd än.
Citera
2017-07-18, 20:41
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Det är 30 från Hornstull till Zinken, så du menar att det är annan hastighet i motsatt riktning?
Jag lärde mig en gång i tiden att det är 30 som generellt gäller i innerstan.

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu är du helt ute och cyklar. Var har du varit?

Hastighetsgränserna på Hornsgatan sänks från 50 till 30 kilometer i timmen. De nya gränserna började gälla i juli 2014.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...-folkugagatan?

Hur som helst mannen måste varit påverkad.
Det är 50 mellan Hornstull och Zinken. Kör sträckan flera gånger i veckan.

Edit: hade ni kollat upp era egna källor så hade ni insett att hastigheten sänktes mellan Slussen och Ansgariegatan (ungefär vid Zinkensdamm) men att den är 50 i backen ner mot Hornstull. Där olyckan skedde.
Senast redigerad av Tonyo 2017-07-18 kl. 20:49.
Citera
2017-07-18, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Så vi har en ambulans som orsakade en olycka och smet sedan från platsen då den var påväg till annat. Får ett utryckningsfordon smita från en olycka den orsakat?
Borde falla under smitning.

Vi har en bilist (porschen) som ofrivilligt fick en mötande ambulans rakt mot sin nos när ambulansen körde i motsatt fil för att köra om bilarna som rörde sig sakta. För att bilisten inte skulle frontalkrocka med ambulansen var han tvungen att väja undan åt sidan, mot en lyktstolpe, upp mot trottoaren och sedan skadade 3 personer.

Bilisten fick sedan blåsa och förmodligen blåste han ut alkohol samt hade spår av lite koks i sig från natten innan då han är misstänkt för drograttfylla.

Om inte ambulansföraren körde såsom den gjorde och riskerade andras liv genom att vårdslöst framför sitt fordon på motsatt körfält oavsett utryckningsstatus så hade inget av detta skett. Porscheförarens alkohol/drogtest är inte relevant till brottet. Alternativet mellan frontalkrock mot en ambulans vs köra åt sidan mot trottoaren och överleva är enkelt.

Gissar på att ambulansföraren var en kvinna

Eh, va?

Visserligen är det så att en förare i utryckningsfordon har ansvaret för olyckor som sker i samband med utryckningen, men föraren i denna Porsche måste ha sett ambulansens trängande fall och förutsett att en omkörning skulle ske. Om så inte skedde så är det ett tydligt tecken på att föraren i Porschen var drogpåverkad och körde i höga hastigheter.

Ett utryckningsfordon får bryta mot trafikregler och bär således också ett tydligt ansvar när detta sker. Men du måste vara blind och påverkad om du inte ser en ambulans köra om andra bilar.
Citera
2017-07-18, 22:11
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Det är 50 mellan Hornstull och Zinken. Kör sträckan flera gånger i veckan.

Edit: hade ni kollat upp era egna källor så hade ni insett att hastigheten sänktes mellan Slussen och Ansgariegatan (ungefär vid Zinkensdamm) men att den är 50 i backen ner mot Hornstull. Där olyckan skedde.

Idag en fil avstängd förbi olycksplatsen.
Och ta mig fan om det inte är två kvarter där det är 50. Märkligt. Kört där tusentals gånger och alltid utgått från att det varit samma hastighet som andra delar av Hornsgatan.
Sorry.
Var har jag varit?
Citera
2017-07-18, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteAlltid
Hornsgatan är rak och fyrfilig, 2 körfält i vardera riktning. Föraren för Porschen kom dessutom körandes ner för Hornsgatan från "puckeln" med riktning mot Hornstull och Långholmsgatan. Som förare har du väldigt bra sikt över vad som händer på vägen ner mot Hornstull där det ska krävas att föraren är extremt ouppmärksam om denne ska missa ett utryckningsfordon med blåljusen på.

Dessutom är det bara 50 km/h på denna sträcka med flera trafiksljus att passera. Dagtid är det en trafikerad gata där du knappast kommer upp i 50 km/h. Att komma upp i en hastighet där du tvingas panikväja för en ambulans och orsaka en sån här olycka kräver att du verkligen trampat rejält på gasen.

Förmodligen har föraren kört om bilar som sett ambulansen och lämnade fri väg för att ambulansen skulle komma fram. Föraren såg att vänsterfilen var fri, tryckte gasen i botten för att köra om kön i högerfilen, möter sedan ambulansen och tvingas panikväja in till höger i korsningen i hög fart.
Säkerligen var det exakt så det gick till, han kan till och med ha varit ensam bil i rörelse på gatan tills han upptäckte ambulansen, det där är Hornsgatans ödestråk.

Mest sommartid, eller det kanske är då man märker det mest, händer det ibland att nån bil står och wroom-ar, känner på hästkrafterna antar jag, vid rödljusen korsningen Hornsgatan-Ringvägen och sen dras det på som satan upp för puckeln och nerför ödestråket.
Förmodligen mindre mogna män.

Det är få gångtrafikanter i rörelse på den sträckan, ofta har den som tryckt för gröngubbe redan gått över när bilisterna får rött. Säkerligen ett av de ställen i stan där det körs mest mot rött.

Snubben i porschen kan mycket väl ha känt att hela sträckan ner till Långholmsgatan från Ringvägen kommer att vara hans trots att puckeln skymmer allt utom första kvarteret.

Vet inte om det var ännu färre bilar än vanligt i rörelse just den sommarkvällen, men jag gick den aktuella sträckan och kom nästan ända fram till avspärrningarna innan jag insåg att gatan faktiskt var avspärrad. De två, möjligtvis tre bilar som passerade mig efter puckelns krön vände bara stillsamt.
Det stod en ambulans där då men den verkade bara vänta på något.

Jag kopplade inte riktigt att porschen som stod på sned var orsaken till avspärrningen, tänkte mer att Hornstull var avspärrat av nån anledning och att detta var en av flera avspärrningar.
Så nej, tyvärr tänkte jag inte på att kolla regnumret.
Jag tolkade det som att snubben i porschen kört så snabbt att han inte klarat att stanna vid avspärrningen.

Både Södersjukhuset och en polisstation ligger väldigt nära, sirener tjuter numer lika ofta som i gamla polis-tv-serier från New york, så sent som för nåt halvår sen var det inte så. Ofta är det svårt att höra var utryckningsfordonet är men just där, längs ödestråket bör det inte vara några problem.
Citera
2017-07-19, 00:15
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Idag en fil avstängd förbi olycksplatsen.
Och ta mig fan om det inte är två kvarter där det är 50. Märkligt. Kört där tusentals gånger och alltid utgått från att det varit samma hastighet som andra delar av Hornsgatan.
Sorry.
Var har jag varit?
Haha, inget problem.

Större delen av Hornsgatan är ju just 30 så det kanske är förvirrande, men just backen ner mot Hornstull är 50. Större delen av innerstaden är väl 30 också så det är nog många som utgår ifrån att det är 30 på de flesta vägarna om man inte är helt säker. Dessutom kommer man sällan upp i 50 på Hornsgatan ändå med all trafik och alla rödlysen. Möjligtvis om man kör på kvällen eller nu i Juli när det inte är någon trafik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in