Citat:
Ursprungligen postat av
InteAlltid
Hornsgatan är rak och fyrfilig, 2 körfält i vardera riktning. Föraren för Porschen kom dessutom körandes ner för Hornsgatan från "puckeln" med riktning mot Hornstull och Långholmsgatan. Som förare har du väldigt bra sikt över vad som händer på vägen ner mot Hornstull där det ska krävas att föraren är extremt ouppmärksam om denne ska missa ett utryckningsfordon med blåljusen på.
Dessutom är det bara 50 km/h på denna sträcka med flera trafiksljus att passera. Dagtid är det en trafikerad gata där du knappast kommer upp i 50 km/h. Att komma upp i en hastighet där du tvingas panikväja för en ambulans och orsaka en sån här olycka kräver att du verkligen trampat rejält på gasen.
Förmodligen har föraren kört om bilar som sett ambulansen och lämnade fri väg för att ambulansen skulle komma fram. Föraren såg att vänsterfilen var fri, tryckte gasen i botten för att köra om kön i högerfilen, möter sedan ambulansen och tvingas panikväja in till höger i korsningen i hög fart.
Säkerligen var det exakt så det gick till, han kan till och med ha varit ensam bil i rörelse på gatan tills han upptäckte ambulansen, det där är Hornsgatans ödestråk.
Mest sommartid, eller det kanske är då man märker det mest, händer det ibland att nån bil står och wroom-ar, känner på hästkrafterna antar jag, vid rödljusen korsningen Hornsgatan-Ringvägen och sen dras det på som satan upp för puckeln och nerför ödestråket.
Förmodligen mindre mogna män.
Det är få gångtrafikanter i rörelse på den sträckan, ofta har den som tryckt för gröngubbe redan gått över när bilisterna får rött. Säkerligen ett av de ställen i stan där det körs mest mot rött.
Snubben i porschen kan mycket väl ha känt att hela sträckan ner till Långholmsgatan från Ringvägen kommer att vara hans trots att puckeln skymmer allt utom första kvarteret.
Vet inte om det var ännu färre bilar än vanligt i rörelse just den sommarkvällen, men jag gick den aktuella sträckan och kom nästan ända fram till avspärrningarna innan jag insåg att gatan faktiskt var avspärrad. De två, möjligtvis tre bilar som passerade mig efter puckelns krön vände bara stillsamt.
Det stod en ambulans där då men den verkade bara vänta på något.
Jag kopplade inte riktigt att porschen som stod på sned var orsaken till avspärrningen, tänkte mer att Hornstull var avspärrat av nån anledning och att detta var en av flera avspärrningar.
Så nej, tyvärr tänkte jag inte på att kolla regnumret.
Jag tolkade det som att snubben i porschen kört så snabbt att han inte klarat att stanna vid avspärrningen.
Både Södersjukhuset och en polisstation ligger väldigt nära, sirener tjuter numer lika ofta som i gamla polis-tv-serier från New york, så sent som för nåt halvår sen var det inte så. Ofta är det svårt att höra var utryckningsfordonet är men just där, längs ödestråket bör det inte vara några problem.