Citat:
Ursprungligen postat av
Paddan1000
(Min förra tråd (FB) Bästa kaffebönorna för kaffebryggare. låstes med motiveringen att jag skulle diskutera exklusivare kaffebönor till vanlig kaffebryggare i en redan befintlig tråd. Jag kopierar därför över trådens första inlägg hit, så kan vi ta om diskussionen från början).
Jag har en Melitta Epour kaffebryggare och en Graef CM800 kaffekvarn. Jag vill nu hitta det perfekta kaffet att mala och brygga med denna utrustning.
Jag har provat olika kaffesorter från de vanliga kafferosterierna (Zoegas, Arvid Nordqvist, Gevalia och Löfbergs Lila) som säljs som hela bönor i vanliga affärer, men tycker inte att någon av dem utmärker sig speciellt.
Hittills av det jag provat har kaffe av märket Rutasoka som säljs på Lidl varit bäst, men det kostar också lite mer (>150 kr/kg) än vanligt kaffe. Jag provade både Okapi och Kasenga som båda har både en välbalanserad smak och en intressant fruktig eftersmak som kommer fram om man malt kaffet rätt. Jag tänkte därför prova fler kaffesorter i den prisklassen.
Specifikt är det därför lite dyrare hela kaffebönor jag letar efter som passar sig till filterkaffe och inte espresso. Jag har tittat på olika hemsidor som säljer kaffe och även precis lagt en order på kaffekapseln.se med lite blandade kaffesorter från Lavazza, d'Or, Starbucks och Carte Noir, men de flesta av de mer exklusiva bönorna verkar rikta sig mot espresso.
Vilka kaffen finns det då som utmärker sig som vanligt bryggkaffe och är värda det högre priset? Finns det några billigare kaffen som ligger på samma nivå som dyrare sorter eller får man alltid vad man betalar för?
Jag gillar Rutasoka väldigt mycket. Det är sjukt billigt sett till den höga kvalitén. Det smakar som finkaffe men kostar som "fulkaffe".
(Med ful- och finkaffe tänker jag så här ungefär: Finkaffe är sånt som kostar typ 100kr och uppåt för 250g och som man måste köpa från rosterier eller speciella kaffebutiker. Kvalitén är som regel skithög och man dricker upp allt kaffe man har bryggt och det är gott även efter det har kallnat. Fulkaffe är sånt som kostar 60kr (+-30kr) för 400-500g och som kan köpas i vanliga matbutiker. Kvalitén varierar stort. Även gott fulkaffe faller ofta platt vid direkt jämförande provning mot finkaffe.)
Ett annat "fulkaffe" jag gillar är Eguale - Womens Rights Mellanrost. Finns i välsorterade vanliga matbutiker. (men inte sällan undangömt nästan som att de inte vill att man köper det.) Kostar ungefär som Rutasoka. (Fast Rutasoka är godare tycker jag.)
Apropå kaffe från Lidl så hade de ett samarbete med rosteriet Drop Coffe och sålde askar med 250g för 80kr. Jag vet inte om det bara var något tillfälligt, men det är skitgott. (Obs kolla rostdatumet. Det kanske inte alltid säljer så bra så det står på hyllan länge.)