Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-12, 11:31
  #1
Medlem
Fastnar när man startar Ubuntu, antigen på prickarna när den "loadar" eller innan det. Det bruka funka normalt tidigare.

edit: Nu är den helt svart.

edit2: Nu funkar det, fast väldigt seg. Tror man bara kan ha 3gb max på VM, som jag har, men det kan vara något annat fel på den. Kan VM vara såhär? Att man måste klicka på den om och om igen för att den ska funka?
__________________
Senast redigerad av dd105 2017-07-12 kl. 11:48.
Citera
2017-07-12, 14:12
  #2
Medlem
salxars avatar
Det ska inte vara sådär.

Var har du hört att du bara kan ha 3 gig RAM? Kör du 32-bitars Ubuntu? Testa med 64-bitars i så fall.
Citera
2017-07-12, 15:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Det ska inte vara sådär.

Var har du hört att du bara kan ha 3 gig RAM? Kör du 32-bitars Ubuntu? Testa med 64-bitars i så fall.

Det lät mig inte ha 64-bitars på VM, så var tvungen att installera 32bit, och då så var max 3gb på ram. Anänder Oracle VM VirtualBox
Citera
2017-07-12, 15:30
  #4
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Det lät mig inte ha 64-bitars på VM, så var tvungen att installera 32bit, och då så var max 3gb på ram. Anänder Oracle VM VirtualBox
Är din dator inte 64-bitar eller vad? Vad stod det när du försökte ta 64-bit?
Citera
2017-07-12, 16:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Är din dator inte 64-bitar eller vad? Vad stod det när du försökte ta 64-bit?

Min dator är 64-bitars såklart. Men.. kommer inte riktigt ihåg vad som stod. Det var ett tag sen. Men jag googlade fram till att man var tvungen att ha 32-bitars på VM, annars gick det inte.

Har ni lyckats med 64-bitars på VM?
Citera
2017-07-12, 18:35
  #6
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Min dator är 64-bitars såklart. Men.. kommer inte riktigt ihåg vad som stod. Det var ett tag sen. Men jag googlade fram till att man var tvungen att ha 32-bitars på VM, annars gick det inte.

Har ni lyckats med 64-bitars på VM?

Funkar för mig med VMware Workstation.
Citera
2017-07-12, 20:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Min dator är 64-bitars såklart. Men.. kommer inte riktigt ihåg vad som stod. Det var ett tag sen. Men jag googlade fram till att man var tvungen att ha 32-bitars på VM, annars gick det inte.

Har ni lyckats med 64-bitars på VM?

Då har du förmodligen inte aktiverat VT-X eller motsvarande i din dators BIOS/UEFI. Det skulle också kunna förklara varför din virtuella dator går segt eftersom den inte kan utnyttja hårdvaran.
Citera
2017-07-12, 20:44
  #8
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Min dator är 64-bitars såklart. Men.. kommer inte riktigt ihåg vad som stod. Det var ett tag sen. Men jag googlade fram till att man var tvungen att ha 32-bitars på VM, annars gick det inte.

Har ni lyckats med 64-bitars på VM?
I skrivande stund har jag både Whonix 32-bit och Windows 10 64-bit i virtuella maskiner. Har tidigare kört både Ubuntu, Debian och OpenSUSE som 64-bit. Du kanske borde läsa meddelandena som står nästa gång?
Citera
2017-07-12, 21:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e.
Då har du förmodligen inte aktiverat VT-X eller motsvarande i din dators BIOS/UEFI. Det skulle också kunna förklara varför din virtuella dator går segt eftersom den inte kan utnyttja hårdvaran.

Jag tror det är detta. Kan inte klicka på "acceleration" då den är mörkad/grå:ad. Har sett på youtube video att det du sa hjälper mot det. Gör det när jag startar om datorn.
Citera
2017-07-13, 09:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e.
Då har du förmodligen inte aktiverat VT-X eller motsvarande i din dators BIOS/UEFI. Det skulle också kunna förklara varför din virtuella dator går segt eftersom den inte kan utnyttja hårdvaran.

Ja. Det det här funka. Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback