Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-12, 09:25
  #1
Medlem
Har en panel med 6 brytare. Således oxå ett kopplingsschema som måste följas.

Panelen sitter i min båt. Kanske fel att posta här i forumet. Men tänker att principen är den samma som i hus och hem. Problemformulering kopplingsschema. På bifogade bilder ser ni knappar och någon mystisk smal pinne som jag tror är säkri g. På en av de små släktingarna "piggarna" är den halvt intryckt och fjädrar lite. Den brytare fungerar. De andra brytarna fungerar inte. Där är piggen helt ute och fjädrar inte. De går heller inte att trycka in så den säkrar upp.

Någon som har någon tanke om vad man kan göra.




https://www.pixeltopic.com/image/vyykjdqgefsfhf/


https://www.pixeltopic.com/image/ejsrargrvlgedvy/
Citera
2017-07-12, 09:52
  #2
Medlem
Max3xs avatar
Enligt bilden verkar det bara vare en av "släktingarna" som är inkopplad!
Citera
2017-07-12, 10:00
  #3
Medlem
Jag fattar inte vad du menar mer med "Piggarna" Är det "Flatstiften" på baksidan, som du trär kabelskon på ?
För övrigt så liknar eldragningen ett skatbo. Ganska vanligt på hemmafixade båtar.
Jag tycker det ser ut som du har en indikatorlampa över varje kontakt, Någon säkring ser inte jag, såvida det inte göms en säkring inne i kontakten.
Du får helt enkelt kolla vilken elutrustning du har på båten, och vilka knappar du behöver ha. Förra ägarna kan ju lagt till, eller tagit bort precis allt ting.
Vad kan du om El? Har du mätinstrument/provlampa? Annars blir det svårt.
Citera
2017-07-12, 10:32
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Enligt bilden verkar det bara vare en av "släktingarna" som är inkopplad!

Ja, det är bara släktingen längst ner till vänster bakifrån sett som är inkopplad.

Den till vindrutetorkaren, alltså.
Citera
2017-07-12, 10:34
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Jag fattar inte vad du menar mer med "Piggarna" Är det "Flatstiften" på baksidan, som du trär kabelskon på ?
För övrigt så liknar eldragningen ett skatbo. Ganska vanligt på hemmafixade båtar.
Jag tycker det ser ut som du har en indikatorlampa över varje kontakt, Någon säkring ser inte jag, såvida det inte göms en säkring inne i kontakten.
Du får helt enkelt kolla vilken elutrustning du har på båten, och vilka knappar du behöver ha. Förra ägarna kan ju lagt till, eller tagit bort precis allt ting.
Vad kan du om El? Har du mätinstrument/provlampa? Annars blir det svårt.

Nej, det är antagligen piggarna över respektive omkopplare på framsidan som avses. De du tror är en indikatorlampa.
Citera
2017-07-12, 14:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det är bara släktingen längst ner till vänster bakifrån sett som är inkopplad.

Den till vindrutetorkaren, alltså.

Precis som du säger är det bara vindrutetorkare som fungerar. Inte lanterna. Länspump osv....sjukt att du såg det direkt.

Dom där små piggarna som sitter över varje brytare har helt fjädrar ut utom på just vindrutetorkare.

Går det att förklara hur detta ska kopplas. Någon slags seriekoppling. Går det bara koppla förbi säkringar a....


Tacksam för all hjälp
Citera
2017-07-12, 14:55
  #7
Medlem
Max3xs avatar
Haha, elen ser ut att kopplats av en sinnessjuk. Kanske TS skojar med oss!
Citera
2017-07-12, 16:21
  #8
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Haha, elen ser ut att kopplats av en sinnessjuk. Kanske TS skojar med oss!
Mycket möjligt att han gör men det finns folk till allt, möjligt att tidigare ägare jävlats med TS och kopplat allt åt helvete.
Citera
2017-07-12, 17:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Mycket möjligt att han gör men det finns folk till allt, möjligt att tidigare ägare jävlats med TS och kopplat allt åt helvete.


Jag kan inte någon El direkt. +- typ.
Höll på att greja med Lanternan när han i båten jämte skulle pressa sig in och "hjälpa till "
Han kopplade om alla kablarna på 5 min sen gick han och så att det var fel på säkringarna.

Ska stämma honom typ. Idioten.!!
Citera
2017-07-12, 19:05
  #10
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KGkoret
Ska stämma honom typ. Idioten.!!

Räcker väl att skojfriskt "mobba" din båtgranne lite!

Principen är: 12 volt kommer från batteriet och grenar ut sig till alla säkringarna. Därefter förbind alla enskilda säkringars utgång med respektive strömbrytare (en säkring i serie med en strömbrytare). På strömbrytarnas utgång kopplas respektive apparat, ex lanterna på en brytare o vindrutetorkare på en annan.

Når du pressat samman kabelskorna är det bra att ta på lite vaselin för att försegla skarven. Men först måste du byta ut de automatsäkringar som inte fastnar när du trycker in dem. Tag med dem till skeppshandeln så du får rätt sort.
__________________
Senast redigerad av Max3x 2017-07-12 kl. 19:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback