2017-07-13, 13:00
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Det finns ett official statement från Marines: http://www.marforres.marines.mil/Marine-Reserve-News-Photos/Marine-Reserve-News/Press-Release-View/Article/1245463/statement-of-brig-gen-bradley-s-james-commanding-general-4th-marine-aircraft-wi/

Bekräftar att det är två huvudsakliga nedslagsplatser och ett 'large debris pattern'. En motor är hittad på annan plats än de två huvudsakliga nedslagsplatserna.

Maskinen är byggd 1993, dvs inte speciellt gammal med herka-mått mätt. Den har dock lite damage history som kan ha påverkat: En storm tippade den på sidan 2004 och 2010 fick en snöstorm det at samlas så mycket snö att den tippade bakåt(maskiner som står ute tenderar att kunna samla en massa snö på stabben(bakvingen) att tyngdpunkten hamnar bakom huvudstället.
(källa: https://www.nytimes.com/2017/07/12/us/mississippi-marine-transport-plane-crash.html )

Man hade till uppdrag att förflytta en mindre grupp specialförband, vilka hade vapen och ammunition med sig. På det som sagt hittills, small arms ammo osv, vilka inte bör kunna ha orsakat det. Dock är väl en möjlig orsak explosiva ämnen som detonerar. Dock är säkerhetsnivån på militärt sprängämne högt så sannolikheten för det borde vara låg.

Så, för att göra en guesstimate på vad som kan ha hänt blir det troligaste inflight break up orsakad av tidigare skadehistorik eller explosion ombord pga ngt. Vet att vissa C130 har fire suppression system i tankarna, då bör inte detta hända i en tank som tex TWA800. Om US Marines har det i sina vet jag inte.

[Edit]Källa på vapen/ammunitionslasten: https://news.usni.org/2017/07/10/marine-corps-kc-130j-crashes-mississippi-local-press-reports-least-5-fatalities
Senast redigerad av OmedelSvensson 2017-07-13 kl. 13:07.
Citera
2017-07-13, 13:59
Medlem
Utifrån din info gissar jag att vingen gett upp vid ena innermotorn till följd av den gamla tippa-åt-sidan-olyckan. Lite konstigt att att den isf gav upp så plötsligt...
Citera
2017-07-13, 14:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Utifrån din info gissar jag att vingen gett upp vid ena innermotorn till följd av den gamla tippa-åt-sidan-olyckan. Lite konstigt att att den isf gav upp så plötsligt...
På film från luften över den större nedslagsplatsen https://www.youtube.com/watch?v=mJeHywUeXR8 så tycker jag det ser ut som att åtminstone huvuddelen av båda vingarna satt kvar vid flygkroppen vid nedslaget.

Däremot fattas delar av höger stabilisator men den kan möjligen ha lossnat vid nedslaget och studsat iväg så den inte syns på filmen. Det mest iögonfallande är att jag ser inte mycket rester av flygkroppen framför vingarna. Ibland smulas ju plan sönder i småbitar men bakkroppen hänger ju ihop i stort sett så framänden borde väl inte smulats sönder mer om den låg på samma ställe.

Det får mig att misstänka att det inte är någon vinge som lossnat utan att flygkroppen har brustit i luften strax framför vingarna. Ingen som sett någon bild från den andra nedslagsplatsen?
Citera
2017-07-13, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
...
Det får mig att misstänka att det inte är någon vinge som lossnat utan att flygkroppen har brustit i luften strax framför vingarna. Ingen som sett någon bild från den andra nedslagsplatsen?
Och DET är näst intill omöjligt att råka ut för om det inte skett en kollision eller explosion inuti...

Edit: Fetat
Senast redigerad av iconicatab 2017-07-13 kl. 17:25.
Citera
2017-07-13, 16:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Och DET är näst intill omöjligt att råka ut för om det inte skett en kollision eller explosion inuti...
Ändå har det hänt för China Airlines flight 611 till följd av utmattning 22 år efter att planet fick en bristfällig reparation efter en "tail strike".
Citera
2017-07-13, 18:24
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Edit: Fetat

Nja, omöjligt är nog att ta i. Finns nog flera sätt som det skulle ske på. Om en prop eller propellerblad lossnar och träffar på fel ställe så kan nog följden bli allvarlig.
Hänt för en C130 ( förutom de där vingen lossnat ) där det slets upp ett stort hål i kroppen och man hade stora problem att klara det( hydraulikbortfall mm, finns video på tuben med foto på skadorna). Beroende på var/ hur det tar kan det kanske räcka.
Skadehistoriken kan ha gett en begynnande utmattningsskada som inte upptäckts vid tillsyn.

Att saker händer plötsligt: Utmattningsskador uppträder inte plötsligt men följderna om det inte upptäcks på tillsyn brukar vara plötsliga.
Citera
2017-07-14, 12:09
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Sett att nån media lagt ut en bild på en cockpitdel av ett flygplan, som ska se ut som om det är från denna olycka. Det var ganska lätt att se att det inte var en herka utan en C5 Galaxy. Bilden är från en olycka under Vietnamkriget. (US.blastingnews som lagt ut bilden)
Citera
2017-07-28, 20:05
Medlem
OmedelSvenssons avatar
US marines har groundat alla KC130T. Oklart om det är pga det utredningen hittils visat eller om det är bara för säkerhets skull.
https://www.defensenews.com/breaking-news/2017/07/27/marine-corps-kc-130ts-grounded-until-further-notice/
Citera
2017-07-28, 20:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
US marines har groundat alla KC130T. Oklart om det är pga det utredningen hittils visat eller om det är bara för säkerhets skull.
https://www.defensenews.com/breaking-news/2017/07/27/marine-corps-kc-130ts-grounded-until-further-notice/
Ja det kan ju vara vilket som. Men vad dåligt med nyheter det är om detta. Vid det här laget borde det inte råda någon tvekan om det var nospartiet som slog ner på den där andra kraschplatsen men jag hittar ingenting om det. Då vet man ju i alla fall var planet bröts sönder.
Citera
2017-07-29, 00:04
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Men vad dåligt med nyheter det är om detta. Vid det här laget borde det inte råda någon tvekan om det var nospartiet som slog ner på den där andra kraschplatsen men jag hittar ingenting om det. Då vet man ju i alla fall var planet bröts sönder.

I USA utreds militära olyckor fortfarande av militären( NTSB utreder civilia, och statliga luftfartyg utreds inom resp myndighet). Sett ur mediasynvinkel blir det betydligt mindre häxjakt, då man inte behöver vara lika öppen som civila ditos. Det är en ganska bra fördel om man ser det ur perspektivet människan som är drabbad som anhörig eller kollega( been there för många gånger). Mindre spekulationer och defenitivt mindre mediaskit, man har ju sällan rätt eftersom förståelsen ofta är låg hos reportrarna.
För andra nyfikna innebär det att man får vänta till utredningen är klar. För de flesta på FB verkar det vara fullständigt förödande då intresset bara finns så länge det fortfarande ryker ur gropen där maskinen slog i marken( jämför med Tu-154:an som havererade i svarta havet. Inget intresse alls nu när utredningen är klar och vi vet åtminstone ungefär hur det gick till.
Citera
2018-05-02, 20:18
Medlem
skunkjobbs avatar
Då en annan Hercules kraschat i Savannah i USA idag så såg jag att den här tråden inte kommit till något avslut. Det finns i alla fall en artikel om olyckan https://en.wikipedia.org/wiki/2017_United_States_Marine_Corps_KC-130_crash men ännu ingen fastslagen orsak till varför planet bröts sönder i luften.

Tillägg: Äh va fan, den länken hade jag ju postat för länge sedan. Nåja, orsaken verkar i alla fall ännu inte vara fastslagen.
Citera
2018-05-02, 20:36
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Tillägg: Äh va fan, den länken hade jag ju postat för länge sedan. Nåja, orsaken verkar i alla fall ännu inte vara fastslagen.

Jag kan hålla i update när den kommer då jag följer upp och inte bara är intresserad så länge det ryker ur gropen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in