• 2
  • 3
2017-07-13, 01:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Motorer med sänkt oljevolym borde vara mer känsliga, mindre volym som tar partiklar och mindre additiv, hört att saab hade sänkt oljevolym för några motorer.
Ja det också till råga på det andra eländet. De problematiska Saab-motorerna rymmer 4 l olja och jag har för mig att föregångarna tog 5 l. Dock har ju problemet lösts i o m förbättrad vevhusventilation och bättre kolvringar trots bibehållen 4 l oljevolym. Den lilla volymen är inte grundproblemet men har man något ämne som tillförs oljevolymen och sabbar oljan (t ex avgaser eller glykol) så går det ju fortare att sabba en mindre volym.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-07-13 kl. 01:33.
Citera
2017-07-13, 11:24
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Motorer med sänkt oljevolym borde vara mer känsliga, mindre volym som tar partiklar och mindre additiv, hört att saab hade sänkt oljevolym för några motorer.
Vilken motor har fått sänkt oljevolym?

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ja det också till råga på det andra eländet. De problematiska Saab-motorerna rymmer 4 l olja och jag har för mig att föregångarna tog 5 l. Dock har ju problemet lösts i o m förbättrad vevhusventilation och bättre kolvringar trots bibehållen 4 l oljevolym. Den lilla volymen är inte grundproblemet men har man något ämne som tillförs oljevolymen och sabbar oljan (t ex avgaser eller glykol) så går det ju fortare att sabba en mindre volym.
B2X5 har 5,4 liters oljevolym, varav 4 liter byts vid oljebyte inkl. filter.
Citera
2017-07-13, 13:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Vilken motor har fått sänkt oljevolym?
Det är ju inte riktigt samma motor men i mångt och mycket, jag tänker då på utvecklingen från Saabs B2X4 till B2X5.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
B2X5 har 5,4 liters oljevolym, varav 4 liter byts vid oljebyte inkl. filter.
Ok, jag tänkte på volymen vid oljebyte inklusive filter. På Saab 9000 med t ex B234-motorn skulle man byta nära 5,0 l (minns inte exakt, nu har jag just sålt den och skickade med Haynes-boken också, är det skillnad på årsmodeller så var det en 97:a, Aero).

9-5:an jag har nu med samma cylindervolym ska bara ha 4,0 l vid olje-/filterbyte.
Citera
2017-07-13, 15:14
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganify
Nu har jag fått ett svar från en man som jobbar åt Classic Motor med bl.a. motorrenoveringar:helt ok fylla upp med Diesel men endast köra typ 30 sek med startmotor annars risk vevlagerskada,ska testa så snart det slutat tokregna...

Precis. Jag skulle aldrig låta motorn starta,är tveksam tom att köra med startmotorn.
Jag har dock provat rensa en geggig motor med diesel,men då lät jag den bara stå några dagar och släppte ut skiten sedan utan att röra motorn.
Vad som är jätteviktigt.är att när man fyllt på olja normalt ,byter igen direkt motorn varmkörts rejält,det är då det riktgt släpper skit och avlagringar.
Sedan har man en motor som drar rejält med olja på grund av fastbrända kolvringar,kan man prova att dieselsota den ,men då ska man ha starkt psyke..
Citera
2017-07-13, 15:43
Medlem
Citat:
Vad är det i så fall som gör avgaserna oxiderande? Stunder av understökiometrisk blandning så man får en del varm oreagerad syrgas i avgaserna, blotta värmen eller något annat kemiskt kul?

Förbränningsgaserna innehåller oförbrända kolväten, syrliga förbränningsprodukter och vatten som då hamnar i oljan.

Citat:
Det är ju inte riktigt samma motor men i mångt och mycket, jag tänker då på utvecklingen från Saabs B2X4 till B2X5.

Ok, jag tänkte på volymen vid oljebyte inklusive filter. På Saab 9000 med t ex B234-motorn skulle man byta nära 5,0 l (minns inte exakt, nu har jag just sålt den och skickade med Haynes-boken också, är det skillnad på årsmodeller så var det en 97:a, Aero).

9-5:an jag har nu med samma cylindervolym ska bara ha 4,0 l vid olje-/filterbyte.

Det är samma mängd olja i dessa två motorer. Dem äldre B2X4 motorerna fanns både med och utan oljekylare vilket medförde att total oljemängd kan vara 5 eller 5,4 liter, B2X5 har alla oljekylare med 5,4 liters oljemängd. Vid service så byts 4 liter, detta är samma. Detta ökades till 6 liter med B207. Man ersatte senare också den luftkylda oljekylaren med en kylvätskekyld vilket gör att oljan snabbare kommer upp i temperatur.
Citera
2017-07-13, 17:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Förbränningsgaserna innehåller oförbrända kolväten, syrliga förbränningsprodukter och vatten som då hamnar i oljan.

Det är samma mängd olja i dessa två motorer. Dem äldre B2X4 motorerna fanns både med och utan oljekylare vilket medförde att total oljemängd kan vara 5 eller 5,4 liter, B2X5 har alla oljekylare med 5,4 liters oljemängd. Vid service så byts 4 liter, detta är samma. Detta ökades till 6 liter med B207. Man ersatte senare också den luftkylda oljekylaren med en kylvätskekyld vilket gör att oljan snabbare kommer upp i temperatur.
Vad tusan, jag kunde nästan ha svurit på att jag brukade köpa en 4 l dunk plus en 1 l flaska olja när jag skulle byta på min gamla 9000 men att det räcker med bara dunken till 9-5:an. Även om jag sålde den förra först nyligen så hade den dessförinnan stått och samlat damm i fem år så det var ett tag sedan jag bytte olja på den. Jag kanske blandar ihop det med min ännu tidigare 900 från 84 men det är ju femton år sedan jag sålde den...
Citera
2017-07-13, 20:15
Medlem
Att tappa ur ett par liter olja och fylla upp med motsvarande mängd diesel är ett gammalt bondknep som fungerar. Gör inga underverk, men visst tar det med sig lite gammalt skit ut.

Brukar låta stå obelastad, på tomgång tills den blir genomvarm (10-20 min) och byta olja/filter efter det.
Skulle den ticka/knacka allt för mycket i toppen så har du för lite olja och för mycket diesel i.
Som med alla gamla bondknep är det såklart helt och hållet på egen risk..
Senast redigerad av Aterblick 2017-07-13 kl. 20:16. Anledning: stavning
Citera
2017-07-13, 21:07
Medlem
Nu klart,lät ca 6-7 liter stå i ett dygn sedan lika mycket ett dygn till,den urtappade Dieseln knallsvart 1a gången lite mer genomskinlig andra men ff ganska mörk,lät startmotorn gå med andra satsen några sek två gånger,andra startade motorn men stängde omedelbart sedan nytt filter.Hade ej monterat filter när jag körde runt.Blåste med tryckluft i oljestickehål och i oljepf. lock för att blåsa ur Diesel.Oljevolymen är 6,3 liter den fick 5 liter 15w/40 från Rusta Penzol,0,7 liter 10w/40 från Jula och 0,6 liter 0w/30 Yamaha 4t skoterolja,en gamling med 35 000 mil får hålla tillgodo med vad som finns,allt har dock specar som är bättre än för 17 år sedan skulle jag tro.Motorn har sen fått gå på tomgång utan att jag noterat något avvikande, imorgon ska jag köra den en bit.Allt detta må vara rent knas men roligt att testa särskilt att se om oljan håller sig ljus något längre och vad som kommer att sedimenrera i Dieseldunken som är genomskinlig,hoppas att motorn ej tar skada men det får tiden utvisa...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in