2017-07-12, 23:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbersky
Om det nu är en främmande U-båt som militären inte känner till, varför skriker de inte rätt ut som de brukar göra typ: "Det är för djävligt att det försegår främmande undervattensverksamhet i våra vatten"?

Brukar militären verkligen skrika rätt ut varje gång det händer något främmande under ytan, hur vet du det i så fall?
Citera
2017-07-12, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag hävdar motsatsen, teorin som vi talar om är väldigt osannolik, för att inte säga otrolig.
Nej den verkar ju vara rätt sannolik med tanke på beskrivningen från en sakkunnig tidigare i tråden.

Citat:
Dra något gammalt över dig, desinformatörer, manipulatörer, särskilt ryska sådana samt vänstertroll gör bort sig gång efter annan i seriösa trådar som handlar om bland annat ubåtskränkningar.
Nej de som gör bort sig är de som liksom du tror på sagor och vill slänga pengar åt försvaret så de kan "trolla" bort dom. Angående Trump så hade jag delvis rätt han har fått känna på att det inte är en one man show.
Citera
2017-07-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Jag är helt övertygad om att det är en Seal Carrier.

https://www.tu.no/artikler/denne-bat...0-meter/235641

Visst är det så. Utan minsta tvivel. Siluetten är omisskännerlig och eftersom man två gånger mätt den på samma plats för att några timmar senare när man skulle dyka på den vara försvunnen kan man utesluta att propagandistiskt trams om spökekon etc.

Vilka och vad de gjorde kan vi bara gissa kring!
Citera
2017-07-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Natosidan har sedan mer än ett halvt århundrade haft installationer och anläggningar på Svensk territorialvatten i hemlighet med vårt godkännande och samarbete. Det är känt att man haft platser längst den svensk kusten där kärnvapenbärande Natoubåtar kunde ligga på bottnen för att avfyra sina kärnvapenmisiler.
Du det där är lite väl magstarkt och varför skulle NATO vilja bryta mot internationella lagar och dessutom riskera att stöta sig med en vänligt sinnad stat? När de utan problem kan ligga utanför Norge?
Citera
2017-07-12, 23:45
Medlem
Sillberskys avatar
Citat:
Brukar militären verkligen skrika rätt ut varje gång det händer något främmande under ytan, hur vet du det i så fall?

I det här fallet så är det ju redan känt att det är ngn typ av föremål under ytan.
Att militären väljer att ligga lågt är minst sagt anmärkningsvärt när de skriker efter mer pengar, resurser mm.
Dessutom borde de väl visa lite engagemang tycker man.
Eller är de bara intresserade av Mali och att glassa runt på NATO övningar världen över.
Citera
2017-07-12, 23:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Spökeko kan man mycket väl få rakt underifrån, beroende på avstånd och pulslängd. Och kom ihåg var ni läste detta första gången.
Det tvivlar jag på. Brytningen (och i extremfall reflexionen) i språngskiktet beror ju på ljudets skilda hastighet i media med olika densitet som får vågorna att brytas mot skiljeytans normal när de passerar till ett tätare medium. Träffar ljudvågen vinkelrätt mot ytan sker ingen sådan brytning.

Som stöd för detta lämnar jag: http://edgem21.blogspot.se/2015/10/thermocline.html
"Radiated noise bounces when it hits the thermocline, and can only pass through
it if at or near a 90 degree angle. So, the destroyer can't get a fix on the sub unless the two are directly above/below each other."

Ingen störning till följd av termo- eller halokliner rakt under ekolodet alltså. Har du någon pålitlig källa som säger annorlunda så posta den och tillhörande fysikalisk förklaring.
Citera
2017-07-12, 23:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Visst är det så. Utan minsta tvivel. Siluetten är omisskännerlig och eftersom man två gånger mätt den på samma plats för att några timmar senare när man skulle dyka på den vara försvunnen kan man utesluta att propagandistiskt trams om spökekon etc.

Vilka och vad de gjorde kan vi bara gissa kring!
Att säga att något är det ena eller andra utan minsta tvivel med de fakta vi har för handen är ju rent löjligt. Du kan tro att det är något och argumentera för det men kom för fan inte och dilla om "utan minsta tvivel".
Citera
2017-07-13, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du det där är lite väl magstarkt och varför skulle NATO vilja bryta mot internationella lagar och dessutom riskera att stöta sig med en vänligt sinnad stat? När de utan problem kan ligga utanför Norge?

Dina fantasifulla påståenden helt utan sakkunskap eller logik ger jag inte mycket för. Vi har samarbetat med Nato i hemlighet sedan världskrigets slut även som officiellt helt neutrala. Själv har jag varit där när en civilklädd marinofficer från US Embassy deltog i Ubåtsjakt t ex.

Sosus fanns i Östersjön förutom linjen från Nordnorge och ner till de brittiska öarna och togs i drift i östersjön 86. Driftad av personal från NSA.

Platserna där Natoubåtar skulle kunna ligga på lagom djup på bottnen är väl kända.

DC3 an som hittades på östersjöns botten långt om länge hade Natoutrustning och troligen en utländsk operatör ombord.

Så nej det är inte det minsta magstarkt utan finns starka indikationer på att så varit fallet sedan 70 år tillbaka.
Citera
2017-07-13, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Att säga att något är det ena eller andra utan minsta tvivel med de fakta vi har för handen är ju rent löjligt. Du kan tro att det är något och argumentera för det men kom för fan inte och dilla om "utan minsta tvivel".

Som sagt. Inte minsta tvivel. Finns iget annat som kan ge det ekot och andra kunniga håller med mig så ni okunniga kanske skall sluta svamla?

https://corporalfrisk.com/2017/07/11/an-sdv-goes-gavle/
Citera
2017-07-13, 00:31
Medlem
Citat:
Dina fantasifulla påståenden helt utan sakkunskap eller logik ger jag inte mycket för. Vi har samarbetat med Nato i hemlighet sedan världskrigets slut även som officiellt helt neutrala. Själv har jag varit där när en civilklädd marinofficer från US Embassy deltog i Ubåtsjakt t ex.

Platserna där Natoubåtar skulle kunna ligga på lagom djup på bottnen är väl kända.

Så nej det är inte det minsta magstarkt utan finns starka indikationer på att så varit fallet sedan 70 år tillbaka.
Du är en Txkstxlle nu skriver du att dessa ubåtar skulle kunna ligga nyss var det att de låg och du Nato har inte ens funnits i 70 år!!
Senast redigerad av Nibiru2011 2017-07-13 kl. 00:51.
Citera
2017-07-13, 00:34
Medlem
JesusIsAStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldGimp
När detta rapporterades in till FM hade det redan försvunnit från platsen. Skulle knappast kalla det för att "Låta det försvinna".

Är det ingen som sitter och kollar "live" på ekobilderna?
Om bilderna inte tolkas samtidigt utan senare så förstår jag.
Annars är det helt obegripligt för mig.
Citera
2017-07-13, 00:42
Medlem
Sillberskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du är en Txkstxlle nu skriver du att dessa ubåtar skulle kunna ligga ýssnu var det att de låg och du Nato har inte ens funnits i 70 år!!

Nato bildades 4 april 1949 så det fattas 1 år och 9 månader till 70 års jubileet !!
Vi måste vara noga med fakta här...
Senast redigerad av Sillbersky 2017-07-13 kl. 00:44. Anledning: rättning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in