Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-17, 10:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det enda postitiva med den här hemska händelsen är att det förhoppningsvis kommer att ta ett tag tills A*na B*ok valsar runt i pressen igen!

Ja det kommer nog ge oss alla lite andrum gällande reportagen om mamma Books vikt, tarmvred, inredningar och sexlust. Varför är hon överhuvudtaget med i alla dessa reportage? Hon är inte skådis, när gav hon ut en platta sist eller hade konsert? På vilket sätt är allmänheten egentligen intresserad av hennes liv. Det förstår jag faktiskt inte.

Om hon nu dessutom har problem med sonen sedan tidigare vore det ju högst aktuellt att lägga all energi på att ta hand om barnet först och främst.
Citera
2017-07-17, 10:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om man har avtalat att höras och barnet inte ringer på kvällen reagerar man väl med att leta efter henne och ringer själv. Hon kan ju ligga sjuk och skadad någonstans, råkat ut för en vuxen våldtäktsman som skadat henne. Man ringer kompisar, kompisars föräldrar, man kör till platser där de kan vara.
I den bästa av världar vet man exakt var man söka på barnet, och reagerar givetvis fem minuter efter ett försenat samtal ...

Eller nej - man gör faktiskt inte det. De flesta av oss utövar inte hederskultur -utan ringer inte barnet vid avtalad tid så är det vanligaste att man försöker ringa upp och/eller avvaktar.

Det är inte så att trettonåringen varit ute på någon stor supturne. Hon har varit med kompisar, och hade gissningsvis tillstånd att vara ute längre än till klockan 21 på kvällen -- de flesta tonåringar har det.

Och nej, att ett barn av något skäl mot dåligt och får anti-depp innebär inte att man börjar behandla det som en treåring igen.
Citera
2017-07-17, 10:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
.

De 15 och 16 åriga ungdomarna är visserligen både straff och byxmyndiga. Men de får fortfarande inte dricka alkohol och föräldrarna är juridiska vårdnadshavare. Om man har ansvar för att en hund kan ha sönder något som man får betala för, torde man minst sagt också ha intresse av att inte 15-16 åringar skadar någon annan. Man kollar också vad dessa gör en kväll, om de är fulla, med vem de umgås och i vilket skick de kommer hem.
Det är dessa föräldrar som bör vara föremål för kritik, inte 13-åringens.
Varför fyller de småungar, vad har de för kontakter som kan skaka fram sprit så enkelt, varför ger de en 13-åring sprit, varför sätter de på småtjejer?
Citera
2017-07-17, 10:45
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I den bästa av världar vet man exakt var man söka på barnet, och reagerar givetvis fem minuter efter ett försenat samtal ...

Eller nej - man gör faktiskt inte det. De flesta av oss utövar inte hederskultur -utan ringer inte barnet vid avtalad tid så är det vanligaste att man försöker ringa upp och/eller avvaktar.

Det är inte så att trettonåringen varit ute på någon stor supturne. Hon har varit med kompisar, och hade gissningsvis tillstånd att vara ute längre än till klockan 21 på kvällen -- de flesta tonåringar har det.

Och nej, att ett barn av något skäl mot dåligt och får anti-depp innebär inte att man börjar behandla det som en treåring igen.

Jag har en omedicinerad 13-åring hemma. Skulle aldrig acceptera att hon inte kommer hem på avtalad tid eller ringer om hon blir försenad. Sover hon borta ringer hon god natt. Sover någon hos henne har man kontakt med vederbörandes föräldrar. Att drälla runt ute i mörkret utan att hon ringer på hela natten skulle få mig att reagera.
Det är inte hederskultur - det är sunt föräldraskap.
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-17 kl. 10:47.
Citera
2017-07-17, 10:48
Medlem
alicewonderlands avatar
Jag svarar dig med att citera ett annan inlägg. Vem blir egentligen lyckligare eller en bättre individ av denna dom. En 13 åring som inte ens vet att det hänt, en 15 åring som inte heller vet vad som skett eller en 16 åring där endast hans exflickvän uppfattat något snuskigt? En sorgligt slut som kommer påverka alla för livet - bara förlorare. Hade man kunnat reda ut detta på ett bättre sätt?
...vi lever inte i samma värld du och jag! Domar är en konsekvens av att någon har brutit mot lagen, och huruvida detta har skett eller inte prövas i domstol. Att någon gärningsman omedelbart blir en bättre individ är väl optimistiskt att tro, men jo, kanske leder det till att en person som är på väg åt fel håll straightar upp sig. På sikt kan det nog ha betydelse för den utsatta, även om det förstås är tufft med all uppmärksamhet nu. De som har bevittnat detta behöver nog också förstå att ett brott begicks. Har svårt att se något alternativ, "ett bättre sätt"? Samtal tillsammans med soc och föräldrar? Nja, undrar vem dom skulle stjäla uppmärksamheten då?
Citera
2017-07-17, 10:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag har en omedicinerad 13-åring hemma. Skulle aldrig acceptera att hon inte kommer hem på avtalad tid eller ringer om hon blir försenad. Sover hon borta ringer hon god natt. Sover någon hos henne har man kontakt med vederbörandes föräldrar. Att drälla runt ute i mörkret utan att hon ringer på hela natten skulle få mig att reagera.
Det är inte hederskultur - det är sunt föräldraskap.
Om du åker ut som en rabiatgalning för att ditt barn missar telefontiden med en halvtimme -- då är du tassar i rena hederskulturen.

I övrigt håller jag med dig -- man skall försöka utöva kontroll, och hör inte barnet av sig eller dyker upp såg ger man sig ut och letar.
Men det gör man inom fem minuter - man ger ändå en 13-åring visst utrymme för försening, dessutom "leta" är inte synonymt med "hitta".
Det gäller att ha hum om var de är också, eller ha någon att fråga.

Dock -- jag bor i småstad och måste säga att jag stöter på ungar i nio-tio års åldern ute nattetid. De kör sina sparkcyklar och rör sig i området ... Det är nog så enkelt som att detta med regler och föräldraansvar ser inte ut som för 15-20 år sedan.

(Och nej - jag bor inte i WT område, utan tvärtom)
Citera
2017-07-17, 11:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Om du åker ut som en rabiatgalning för att ditt barn missar telefontiden med en halvtimme -- då är du tassar i rena hederskulturen.

I övrigt håller jag med dig -- man skall försöka utöva kontroll, och hör inte barnet av sig eller dyker upp såg ger man sig ut och letar.
Men det gör man inom fem minuter - man ger ändå en 13-åring visst utrymme för försening, dessutom "leta" är inte synonymt med "hitta".
Det gäller att ha hum om var de är också, eller ha någon att fråga.

Dock -- jag bor i småstad och måste säga att jag stöter på ungar i nio-tio års åldern ute nattetid. De kör sina sparkcyklar och rör sig i området ... Det är nog så enkelt som att detta med regler och föräldraansvar ser inte ut som för 15-20 år sedan.

(Och nej - jag bor inte i WT område, utan tvärtom)

Jo det är det jag menar. Ungarna får gärna vara ute jättelänge under ljusa sommarnätter och köra sparkcykel. Om man vet om att det är just det de håller på med och man vet att de mår bra och har kul. De får göra mycket annat också - bara man vet att de mår bra.

Men att inte alls veta om att de super sig redlösa, kräks, mår pyton och skriker om att knulla och tar av sig brallorna och inte ha minsta aning om att de först satt och söp hemma hos någon. Ja då har man inte haft kontakt med barnet på 10-12 timmar och har ingen check att allt är bra. Kanske en liten återkoppling vore av värde då?

Vid klassfester i åk sju har man faktiskt föräldrarvakter, på stan vid skolavslutningar likaså. Var fanns alla vuxna när dessa ungar söp och spydde?
Citera
2017-07-17, 11:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jo det är det jag menar. Ungarna får gärna vara ute jättelänge under ljusa sommarnätter och köra sparkcykel. Om man vet om att det är just det de håller på med och man vet att de mår bra och har kul. De får göra mycket annat också - bara man vet att de mår bra.

Men att inte alls veta om att de super sig redlösa, kräks, mår pyton och skriker om att knulla och tar av sig brallorna och inte ha minsta aning om att de först satt och söp hemma hos någon. Ja då har man inte haft kontakt med barnet på 10-12 timmar och har ingen check att allt är bra. Kanske en liten återkoppling vore av värde då?

Vid klassfester i åk sju har man faktiskt föräldrarvakter, på stan vid skolavslutningar likaså. Var fanns alla vuxna när dessa ungar söp och spydde?
Du tillhör alltså den där lustiga skaran som låter småungar ränna ute om nätter -- och tydligen då i tron att de ljusa nätterna skulle öka säkerheten

Du skall nog inte kritisera flickans föräldrar.
Citera
2017-07-17, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicewonderland
Jag svarar dig med att citera ett annan inlägg. Vem blir egentligen lyckligare eller en bättre individ av denna dom. En 13 åring som inte ens vet att det hänt, en 15 åring som inte heller vet vad som skett eller en 16 åring där endast hans exflickvän uppfattat något snuskigt? En sorgligt slut som kommer påverka alla för livet - bara förlorare. Hade man kunnat reda ut detta på ett bättre sätt?
...vi lever inte i samma värld du och jag! Domar är en konsekvens av att någon har brutit mot lagen, och huruvida detta har skett eller inte prövas i domstol. Att någon gärningsman omedelbart blir en bättre individ är väl optimistiskt att tro, men jo, kanske leder det till att en person som är på väg åt fel håll straightar upp sig. På sikt kan det nog ha betydelse för den utsatta, även om det förstås är tufft med all uppmärksamhet nu. De som har bevittnat detta behöver nog också förstå att ett brott begicks. Har svårt att se något alternativ, "ett bättre sätt"? Samtal tillsammans med soc och föräldrar? Nja, undrar vem dom skulle stjäla uppmärksamheten då?
Det fetade stämmer inte. Det är två helt olika personer som säger att Antonio har fått en avsugning eller att Antonio "stoppade kuken i hennes mun". Att notera är att ingen av dessa två är den vidriga polisaspiranten Robin Nordlund som inte fälldes i TR men med all sannolikhet åker på ett hårt straff i HR. Och fler ska tydligen ha sett det men vågar inte säga något eftersom fettot Book tidigare har hotat en tjej som Antonio enligt vittnesmål i FUP har misshandlat och våldtagit.

Ett vittne har bla sagt detta om den dömda barnvåldtäktsmannen Antonio Toledano Book:
ZZZ berättar att han såg hur Antonio stoppade in sin kuk i munnen på XXX. Antonio stod nog upp och XXX satt på en sten. Antonio höll sina händer runt huvudet på XXX ch tryckte in kuken i hennes mun. På fråga om varför Antonio gjorde så svarar ZZZ att det antagligen var för att hon inte skulle sluta suga, för hon ville ju inte suga av honom. XXX gillar inte Antonio och ville inte XXX vara med honom utan XXX gillar Robin Nordlund. ZZZ berättar att det var massa folk runt omkring XXX och Antonio och att det var flera som såg vad som hände.

Ett annat vittne pratar om detta ett flertal gånger i FUP och säger bla:
BBB säger att Antonio är helt medveten om att XXX är 13 år, har sagt det, alla har sagt det att hon är 03 :a och ändå finns det inget stopp på Antonio. BBB säger att XXX håller armarna runt Antonios ben och han håller händerna på hennes huvud. BBB säger att hon skriker "vad håller du på med" och då lyfter Antonio ner XXX och då ser XXX (Fl anteckning; BBB visar med sitt ansiktsuttryck hur XXX ser ut dvs. helt tom ut) . BBB märker att XXX inte har gjort det här med vilja. BBB säger att det här inte är något skulle göra, hon gillar inte ens Antonio. BBB säger att hon inte såg allt för BBB stod med CCC för CCC kunde knappt andas

Jag ser fram emot nästa kommentar på Instagram från fettot Book där hon försöker förklara att det är det i stort sett medvetslösa offret, som hade akut alkoholförgiftning, som ska skuldbeläggas och att hennes son är det riktiga offret. Trots att åtminstone två personer säger att BO har sugit av Antonio.
Senast redigerad av pref69 2017-07-17 kl. 12:07.
Citera
2017-07-17, 12:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Du tillhör alltså den där lustiga skaran som låter småungar ränna ute om nätter -- och tydligen då i tron att de ljusa nätterna skulle öka säkerheten

Du skall nog inte kritisera flickans föräldrar.

Eftersom ungarna leker på våra egna ägor med staket runt är nog säkerheten rätt hög en ljus sommarnatt...
Hört talas om att man kan ha kul utan att vara ute på ödetomter och trafikerade stadsgator?
Citera
2017-07-17, 12:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Det fetade stämmer inte. Det är två helt olika personer som säger att Antonio har fått en avsugning eller att Antonio "stoppade kuken i hennes mun". Att notera är att ingen av dessa två är den vidriga polisaspiranten Robin Nordlund som inte fälldes i TR men med all sannolikhet åker på ett hårt straff i HR. Och fler ska tydligen ha sett det men vågar inte säga något eftersom fettot Book tidigare har hotat en tjej som Antonio enligt vittnesmål i FUP har misshandlat och våldtagit.

Ett vittne har bla sagt detta om den dömda barnvåldtäktsmannen Antonio Toledano Book:
ZZZ berättar att han såg hur Antonio stoppade in sin kuk i munnen på XXX. Antonio stod nog upp och XXX satt på en sten. Antonio höll sina händer runt huvudet på XXX ch tryckte in kuken i hennes mun. På fråga om varför Antonio gjorde så svarar ZZZ att det antagligen var för att hon inte skulle sluta suga, för hon ville ju inte suga av honom. XXX gillar inte Antonio och ville inte XXX vara med honom utan XXX gillar Robin Nordlund. ZZZ berättar att det var massa folk runt omkring XXX och Antonio och att det var flera som såg vad som hände.

Jag ser fram emot nästa kommentar på Instagram från fettot Book där hon försöker förklara att det är det i stort sett medvetslösa offret, som hade akut alkoholförgiftning, som ska skuldbeläggas och att hennes son är det riktiga offret. [b]Trots att åtminstone två personer säger att BO har sugit av Antonio.

I domen, som är det enda jag läst, hänvisar man bara till ett enda vittne som påstår sig ha sett tjejens huvud röra sig när hon låg i ATBs knä - som om hon sög av honom, fast hans byxor var på.
Domen nämner inget annat vittnesmål.

TR Dom sid 20-21.
"HAR DET FÖREKOMMIT SEXUELLA HANDLINGAR MELLAN ANT*NIO
T*LEDANO *OK OCH MÅLSÄGANDEN? ( Nedan förkortade namn.)
EmAn har uppgivit att hon såg att det förekom ett oralt samlag mellan
målsäganden och ATB Hon har beskrivit att målsäganden hade
huvud mot ATB skrev, att hon såg att målsäganden rörde sitt
huvud upp och ned samt att ATB när hon sade till honom ställde
sig upp och knäppte sina byxor. Vidare har hon förklarat att hon inte såg ATBs
könsorgan men att hon uppfattade det som att målsäganden ”sög
av” honom på grund av hur målsägandens huvud var placerad och rörelserna. Även
om hon i övrigt vid huvudförhandlingen varit något osäker på sina minnesbilder står
det klart att hon avseende detta har berättat om något som hon faktiskt har iakttagit
och upprörts över. Tingsrätten ser inte anledning att ifrågasätta hennes iakttagelser
och på det sätt hon har beskrivit agerandet står det klar att det har varit fråga om ett
oralt samlag.
Detta är också något hon berättade för LH efter händelsen.
Det är således styrkt att ATB har genomfört ett oralt samlag med
målsäganden."
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-17 kl. 13:07.
Citera
2017-07-17, 12:46
Medlem
Tim Sebastians avatar
Citat:
Vart har omsorgen om våra barn tagit vägen egentligen?
ATB har tillgång till vodka i mängder hemma, massvis med ungdomar dräller runt fulla på en ödeplats, de flesta omyndiga. En 13 åring kunde ha dött av alkoholförgiftning eller andningsstopp tillsammans med sina mediciner hon tog mot illamående. Eller kvävts av sina spyor om inte annat när någon annan stoppade fingrarna i halsen på henne för hon var så väck. Ungdomarna gör saker de ångrar.

Var är alla vuxna vårdnadshavare??

Fråga dina kära politiker.

Citat:
– Det finns de som får för sig att man får hindra kvinnor och flickor från att leva sina liv. Men det får man ju faktiskt inte göra i Sverige, inte av några skäl. Inte kulturella, religiösa eller andra. Där måste vi vara glasklara och säga ifrån.

Varför kände du att det var viktigt att lyfta det i ditt tal här?

– Det är ju inte tillåtet att begränsa sin dotter och bestämma vem hon ska gifta sig med. Men det har funnits och finns de som tycker det är okej av kulturella skäl. Det gör inte jag, ingen får hindra någon att kunna leva sitt liv fritt i Sverige. Det är ju vad frihet och jämlikhet går ut på.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nqgkL/akbs-harda-budskap-till-kvinnofortryckare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in