Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Higgsfältet (som jag tycker att de borde hitta på ett bättre namn åt nu) består av fyra komponenter (två komplexa tal dvs. en dubblett) varav två har elektrisk laddning. Man kan beskriva det som så att fotonen inte "passar in" i Higgsfältet och därför inte får massa. Har inte att göra med relativistisk massa förresten!
Så on topic, så visst kan man säga att det är så som du säger, om man nu vill det.
(Det är lite roligt och helt typiskt att de två topprankade svaren i din länk säger samma sak men säger emot varandra, samtidigt. Som det ska vara.)
Tack för svar!

Inte? Vad är det för interaktion de talar om när de säger att det inte interagerar "mycket" eller med den "vanliga" delen? Den "vanliga" delen förstår jag nog, men det verkar ju finnas någon interaktion då?
Hänger detta ihop med "stress-tensor" grejen som ska ge upphov till gravitation, som sades inte vara 0 när det kommer till fotoner(som inte är i viloläge då)?
Hehe, jag märker att jag nog behöver lägga några veckor på det här området för att ens börja förstå. Men då känner jag att jag har fått svar på min enkla fråga, och då förstår jag vad folk har opponerat sig emot då det verkar vara en fråga om definitioner, och ska man vara petig så bör man tala om fotoner ur partikelfysik-perspektivet, där man då refererar till vilomassan med "massa", medans om man talar om newtonisk massa så blir det den relativistiska massan, vilket den har.
Om du har tid och möjlighet så skulle det uppskattas om du kunde utveckla lite så vi kan gå djupare i det här. Om jag förstår det rätt så finns det någon interaktion med Higgsfältet, men inte den delen som ger massa? Detta har inte med den relativistiska massan att göra, däremot har den relativistiska massan att göra med "stress-energy-tensorn" som inte är 0 där, och därför ger en foton upphov till gravitation? Det känns som att allt detta inte kan stämma då jag föreställer mig att gravitation uppkommer från energi/massa där massan kommer från energier som interagerar med Higgsfältet, medans energin i en foton inte gör detta eftersom den är neutralt laddad? Rätta mig gärna där jag har fel, och utveckla gärna något kring det som stämmer.