2017-07-10, 11:47
Medlem
H4C35G36s avatar
Druckit många flaskor av dessa i mitt liv men kom på att jag inte vet vad som är bra och dåliga.

Hur vet man vad som är bra resp. dåliga? Vad ska man leta efter i smaken?
Citera
2017-07-10, 11:55
Medlem
Mackan52s avatar
Tja är den avslagen vet du ju att du dragit en nitlott
Citera
2017-07-10, 12:06
Avslutad
Min enkla mening är att gott är bra. Mindre gott är mindre bra. För stunden köper jag t.ex. Cremant de Bourgogne när det ska köpas bubbel. Champagne som inte är från Champagne kan man säga, mycket billigare och lika gott. ÄR det bra är det bra. Tycker genomgående att de bättre sorterna är "bredare" i smaken. Som du märker är jag inte sommelier, blott enkel konsument
Citera
2017-07-10, 12:16
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Som du märker är jag inte sommelier, blott enkel konsument

Nä här uppe har vi nog ett generellt manér med alkoholen som allmänna kontinentalbor rynkar näsan åt

Är det gott räcker det.
Citera
2017-07-10, 12:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Nä här uppe har vi nog ett generellt manér med alkoholen som allmänna kontinentalbor rynkar näsan åt

Är det gott räcker det.

Haha, ja förmodligen
Citera
2017-07-10, 13:06
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Är det gott räcker det.
Nja. Vissa smaker njuter man inte alls eller till fullo av första eller andra gången.

An acquired taste – "en förvärvad smak" eller "en vanesmak" säger man kanske på svenska.
Citera
2017-07-10, 13:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
En tydligt kvalitetstecken är att det är små bubblor. Sedan skall du liksom "tugga" på drycken & då skall det bli en skön "krämig" känsla. Därefter rör det sig (som vid alla viner) om att eftersmaken skall sitta i riktigt länge om det är kvalitetsvin. Vid ett billigt vin brukar eftersmaken klinga av väldigt snabbt, kanske på 5-10 sekunder.

Men man bör givetvis dricka det man tycker är godast. Intressant blir det först när man genomför en blindprovning mellan billigt & dyrt bubbel. Då vet man inte vilket som är i vilket glas & smaken avgör, utan att man låter sig påverkas av att man vet vad som man "borde" tycka.
Citera
2017-07-11, 01:13
Medlem
Kan tycka att champagne är väldigt överskattat! Eller så är det det att man alldeles för många gånger har stått stelfrusen på nyårsafton och firat med champagne i vit plastmugg, och det har bara varit surt och man fryser bara ännu mer för varje klunk!
Citera
2017-07-11, 22:59
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En tydligt kvalitetstecken är att det är små bubblor. Sedan skall du liksom "tugga" på drycken & då skall det bli en skön "krämig" känsla. Därefter rör det sig (som vid alla viner) om att eftersmaken skall sitta i riktigt länge om det är kvalitetsvin. Vid ett billigt vin brukar eftersmaken klinga av väldigt snabbt, kanske på 5-10 sekunder.

Bra sammanfattat. Jag skulle vilja tillägga; en kraftig och frisk syra som möts upp av en stor kropp (vilket gör att det inte känns som att ta en tugga av en citron trots hög syra), samt en tydlig känsla av terroir. Detta, något luddiga, begrepp betyder ju olika saker beroende på var vinet kommer ifrån. Det som särskiljer Champagne i det här sammanhanget är en tydlig kalkstensaktig mineralitet.

Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Kan tycka att champagne är väldigt överskattat! Eller så är det det att man alldeles för många gånger har stått stelfrusen på nyårsafton och firat med champagne i vit plastmugg, och det har bara varit surt och man fryser bara ännu mer för varje klunk!

Ja, om din erfarenhet av Champagne mestadels sträcker sig till ovan nämnda sammanhang så är det inte någon vild gissning att tänka sig att du inte fått någon bra bild av denna ädla dryck. Testa istället att inmundiga samma dryck i sällskap av en långbent blondin i en smakfullt inredd fransk restaurang, ackompanjerat av en skål pigga A-klassostron från Normandie och en duglig kammarensemble så kommer du nog underfund med tjusningen du också
Senast redigerad av Feadog 2017-07-11 kl. 23:07.
Citera
2017-07-17, 14:36
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Nja. Vissa smaker njuter man inte alls eller till fullo av första eller andra gången.

An acquired taste – "en förvärvad smak" eller "en vanesmak" säger man kanske på svenska.

Stämmer, hatade mögelost förr, nu är det "ju grönare desto bättre, den ska gärna väsa lite också nom nom nom"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in