Flashback bygger pepparkakshus!
2006-01-06, 13:04
Medlem
-matti-s avatar
Jag har tänkt att om blixtpulver är så extremt känslig för statisk el, kan det då bli så att en laddning går genom svartkrutet i stubinet och antänder blixtpulvret i en smällare? Jag undrar också ifall man kan bli totaltdöv om man befinner sig i samma rum som en exploderande m80 (riktig, typ med 3g flash)? Hjälper öronskydd då som byggarbetare har (ifall nått går snett när man experementerar med blixtpulver)?
Citera
2006-01-06, 16:35
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -matti-
Jag har tänkt att om blixtpulver är så extremt känslig för statisk el, kan det då bli så att en laddning går genom svartkrutet i stubinet och antänder blixtpulvret i en smällare? Jag undrar också ifall man kan bli totaltdöv om man befinner sig i samma rum som en exploderande m80 (riktig, typ med 3g flash)? Hjälper öronskydd då som byggarbetare har (ifall nått går snett när man experementerar med blixtpulver)?

Ingen fara så länge rummet inte är litet som en toalett eller liknande.....
Citera
2006-01-06, 17:43
Bannlyst
Gasutveklingen och accelerationen gör att om du saknar öronskydd kommer tryckförändringen ske så pass att du nästan kan räkna med trasiga trumhinnor eller tinitus.
Öronskydden kan/kommer att skydda dig.

Ang statisk-el.
Enligt min erfarenhet är det nästan bara TCAP som kan tändas så enkelt.
Har svårt att tro att det lilla skulle räcka för en standard flash-mix.
Citera
2006-01-06, 18:05
Medlem
-matti-s avatar
hmm..ok.. Jag har testat att antända lite blixtpulver från en raket med gnistor från gasspiständare och det gick inte så bra. Men jag tänkte att för att öka säkerheten ska jag ha en gylene regel att aldrig röra blixtpulvret med nånting, utan blanda det på papper med deaper metoden och sen hälla direkt in i pappröret och stoppa in en pappers "kork" med lim på utan att pressa pulvret eller nått. Jag har gjort atcp förr, men vågade inte låta den torka utan antände den när den var blöt. Det blev en skitsnygg eldmoln =). Ni som har experementerat med atcp, hur pass känslig är den när den är blöt? Jag har hört att även om den är blöt så exploderar den i större mängder. Inte för att jag är dumm nog att testa göra den igen, men bara undrar. Också om man jämför flash mix och atcp, hur många gånger stabilare/säkrare är flash mix?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in