2017-07-08, 08:54
Medlem
Är det någon här på Flashback som har koll på detta med uföre-pension?
Jag har bott och jobbat i Norge sedan 2010. Jag har nu åkt på en sjukdom som gör mig arbets-oför.
Detta med uföre-pension, är det någon här på Flashback som kan detta?
Jag är 58 år nu. Vad gäller? Ska man hålla käft och göra sitt jobb, eller?
Citera
2017-07-08, 09:13
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Är det någon här på Flashback som har koll på detta med uföre-pension?
Jag har bott och jobbat i Norge sedan 2010. Jag har nu åkt på en sjukdom som gör mig arbets-oför.
Detta med uföre-pension, är det någon här på Flashback som kan detta?
Jag är 58 år nu. Vad gäller? Ska man hålla käft och göra sitt jobb, eller?

Det kommer bli en lång kamp mot NAV. Men få alla papper från doktorn som behövs.
Om du har privat försäkring, är det också bra.
Citera
2017-07-08, 09:47
Medlem
Tack för ditt svar. Jag kan fortfarande jobba, men inte till sextiofem. Inte en chans! Hur ser pengaläget ut? Vad gäller NAV?
Citera
2017-07-08, 10:57
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Tack för ditt svar. Jag kan fortfarande jobba, men inte till sextiofem. Inte en chans! Hur ser pengaläget ut? Vad gäller NAV?

Efter så få år, kommer du inte få så mycket från Norge. Däremot från Sverige.
Känner en som blev sjukpensionär efter fem år i Norge. Får runt 500 kr/månaden från NAV.

Om du inte har berättat något för din läkare eller myndighet - skaffa en försäkring först!!
Citera
2017-07-08, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Efter så få år, kommer du inte få så mycket från Norge. Däremot från Sverige.
Känner en som blev sjukpensionär efter fem år i Norge. Får runt 500 kr/månaden från NAV.

Om du inte har berättat något för din läkare eller myndighet - skaffa en försäkring först!!

Det är tyvärr dokumenterat. Jag har norskt personnummer, och om så krävs kommer jag att söka norskt medborgarskap. Inte för att jag vill det, då jag är mer blågul än Stefan Löfven och Fredrik Reinfeld.
Citera
2017-07-08, 12:29
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Det är tyvärr dokumenterat. Jag har norskt personnummer, och om så krävs kommer jag att söka norskt medborgarskap. Inte för att jag vill det, då jag är mer blågul än Stefan Löfven och Fredrik Reinfeld.

Norsk medborgare kan du bli efter sju år.
Hur mycket du får från NAV om du blir norsk medborgare, har jag ingen aning om, tyvärr.
Citera
2017-07-08, 12:44
Medlem
GormDenGamles avatar
"Uføretrygd skal sikre inntekt for personer som har fått sin inntektsevne varig nedsatt på grunn av sykdom eller skade. Det er inntekten de siste årene før du ble syk eller skadet vi bruker når vi beregner uføretrygden din. Hvis du har hatt lav eller ingen inntekt, har du rett til en minsteytelse."

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Uforetrygd

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon...-av-uføretrygd
Citera
2017-07-12, 18:05
Medlem
Ok! Tack för info.
Citera
2025-09-30, 08:57
Medlem
MAS74s avatar
Jag har jobbat 9 år i Norge varje sommar och betalat skatt där om jag blir förtidspensionär har jag rätt att få förtidspension från Norge? och i så fall hur mycket är beloppet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in