2017-07-07, 15:02
Medlem
HasseBanans avatar
Har förstått att det är väldigt få personer som gillar det. Dvs repititiv musik som vilar på en viss känsla men utan att ha någon utbyggd melodi som krävs för att mainstream-folket ska kunna ta det till sig. Nu är jag sedan ett antal år tillbaka väldigt bred vad gäller musiksmak. Men för att ta några exempel på vad jag menar. T.ex. viss flummig, repititiv 70-talsrock/hårdrock där det typ kanske är 3 ackord och något solo, men trots att låten är enkel ger den ändå en väldigt skön känsla, t.ex. Ten years after, Canned Heat och andra band som är/var inspirerade av den simplare chicagobluesen. Men också skön housemusik av t.ex. DJ Alex Cudeyo (som producerar för förlaget Hed Kandi) eller Fred Falke. För mainstream-lyssnaren kanske tråkigt repetitiv men om man fångar känslan (i toner, beat och synthslingor/samplingar) som dessa låtar vilar på så blir det bara skönare, och man får mersmak.

Nu har jag försökt förklara hurdan musik jag avser, men tror att de flesta fattar hur jag menar.

Är det en viss typ av människor som gillar sådan musik? Och ni som inte gillar sådant, varför måste all musik ha en väl utbyggd melodi för att ni ska gilla det?
Citera
2017-07-07, 15:28
Medlem
Black.Lipss avatar
Jag gillar repetitiv musik, förr var det mer avantgarde från New York, men senaste åren har det nästan uteslutande blivit Pärson Sound och en del Träd, Gräs och Stenar. Visst att det slinker in en del Kraut och Drone här och var. Att vara låst i melodier och dylikt ser jag inte som något negativt, även om det det borde vara roligare att öppna upp spelplanen ytterligare genom att kunna uppskatta musik som kanske inte följer normen alla gånger. Men, att diskutera varför folk gillar något känns lite väl pseudo-intellektuellt.

https://www.youtube.com/watch?v=3DQl0wlR9HE
Senast redigerad av Black.Lips 2017-07-07 kl. 15:31.
Citera
2017-07-07, 15:43
Medlem
4yoonlys avatar
Har också en förmåga att gilla repetitiv musik då och då...
Är allätare inom musik, lyssnar dock alldeles för sällan... Började med hårdrock (älskar det fortfarande dock) men lyssnar på det mesta... Depeche osv...

Kan lyssna på trance musik utan problem stämningsfull musik händer inte mycket men det är dom smy nyanserna...

Detta är ingen trance, men kan lyssna på denna låt länge... blir inte trött (trots att den är/var överanvänd i många youtube klipp som exempel...)

https://www.youtube.com/watch?v=H4UtBYUMVJk
Citera
2017-07-07, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Har förstått att det är väldigt få personer som gillar det. Dvs repititiv musik som vilar på en viss känsla men utan att ha någon utbyggd melodi som krävs för att mainstream-folket ska kunna ta det till sig. Nu är jag sedan ett antal år tillbaka väldigt bred vad gäller musiksmak. Men för att ta några exempel på vad jag menar. T.ex. viss flummig, repititiv 70-talsrock/hårdrock där det typ kanske är 3 ackord och något solo, men trots att låten är enkel ger den ändå en väldigt skön känsla, t.ex. Ten years after, Canned Heat och andra band som är/var inspirerade av den simplare chicagobluesen. Men också skön housemusik av t.ex. DJ Alex Cudeyo (som producerar för förlaget Hed Kandi) eller Fred Falke. För mainstream-lyssnaren kanske tråkigt repetitiv men om man fångar känslan (i toner, beat och synthslingor/samplingar) som dessa låtar vilar på så blir det bara skönare, och man får mersmak.

Nu har jag försökt förklara hurdan musik jag avser, men tror att de flesta fattar hur jag menar.

Är det en viss typ av människor som gillar sådan musik? Och ni som inte gillar sådant, varför måste all musik ha en väl utbyggd melodi för att ni ska gilla det?
Du ställer frågan som om man inte skulle kunna gilla bägge stilar.

Det är inget ovanligt med repetitiv musik, refrängen, gitarr-riff, stycken osv är återkommande. Det har ju folk sysslat med så länge som sång och musik funnits. Infödingar stampar i takt och tjoar och sjunger sig in i trans i enformiga upprepande toner, på lite samma vis som en hårdrockare bangar huvudet i takt till riff och refränger och hamnar stundvis närmast i trans. Eller monoton trancemusik där många dansar sig till just trance och ibland tar droger till hjälp för att hamna i trance.

Klart det kan finnas vissa grupper av människor som gillar det ena mer än det andra. Har inget att referera till så om det är en skröna eller inte vet jag inte men det sägs att stor andel av de som gillar typ psykedelisk jazz har olika psykiska problem, de behöver inte vara sjuka i ordets bemärkelse men de kan ses ha vissa psykiska tendenser som skiljer sig från vad vi kallar normala människor.

Läs tex. denna pdf; https://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/10602/Lindqvist%20Gatti%2C%20B.%20Musik%20f%C3%B6r%20att %20fr%C3%A4mja%20psykisk%20h%C3%A4lsa%20och%20v%C3 %A4lbefinnande%20hos%20unga..pdf?sequence=1&isAllo wed=y
Det är relativt lång text i pdf,en och jag har inte läst hela men tex. detta stycke är ju intressant:

Citat:
Musik för att främja hälsa
Redan under antiken förstod man vikten av musiken som en hälsobringande faktor
och musiken har använts som terapeutiskt redskap i olika former under mycket
lång tid (Ruud, 2001). Många kulturer har beskrivit musikens helande kraft.
Etosläran i antikens Grekland var en musikfilosofi där man menade att de olika
tonarterna hade speciella egenskaper. Olika toner påverkade kroppen olika och
enligt filosofen Pythagoras var det svängningarna i de olika tonerna som
påverkade de fyra vätskorna i kroppen, den så kallade humoralpatologin. Med rätt
toner kunde vätskorna komma i balans (a a).
Musiken har sedan genom århundradena kommit att användas för att på olika sätt
påverka kropp och själ, och musik som behandlingsform är inget nytt fenomen
inom sjukvården. Det finns beskrivet att man, bland annat på sjukhus i Tyskland
under 1800-talet, använde sig av orkestrar som spelade musikstycken för
patienterna efter ordination av läkarna. Modern musikterapi har utvecklats till en
klinisk behandlingsform under de senaste 60 – 70 åren utifrån en rad olika
discipliner i olika länder. I en del länder är musikterapi officiellt erkänd av
politiker, kliniker och inom utbildningssektorn. I andra länder bedrivs fortfarande
ett stort arbete med att övertyga beslutsfattarna om musikens värde, med hjälp av
omfattande forskning (a a; Bonde et al, 2001)
Slut citat.

Så man kanske kan dra slutsatsen att olika musik påverkar oss alla utefter vår kemiska balans i hjärnan, därför kan man känna behov av olika sorters musik i olika faser i ens liv, när man är ledsen vill man lyssna till något helt annat än när man är glad, musiksmaken förändras ofta genom livet och det kanske också har något att göra med detta även om det givetvis finns otal andra faktorer?
Citera
2017-07-07, 16:14
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Jag gillar repetitiv musik, förr var det mer avantgarde från New York, men senaste åren har det nästan uteslutande blivit Pärson Sound och en del Träd, Gräs och Stenar. Visst att det slinker in en del Kraut och Drone här och var. Att vara låst i melodier och dylikt ser jag inte som något negativt, även om det det borde vara roligare att öppna upp spelplanen ytterligare genom att kunna uppskatta musik som kanske inte följer normen alla gånger. Men, att diskutera varför folk gillar något känns lite väl pseudo-intellektuellt.

https://www.youtube.com/watch?v=3DQl0wlR9HE

Kanske kan framstå som lite kvasiintellektuellt, men jag tycker ändå det är intressant att människor har så olika musiksmak, och man kan fundera över vad som gör att vissa gillar musik som andra avskyr. Det ligger nog en hel del psykologi bakom och det är intressant att studera bevekelsegrunder, referensramar och annat som kan spela in i en människas bedömning av musik.
Citera
2017-07-07, 16:19
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Du ställer frågan som om man inte skulle kunna gilla bägge stilar.

Det är inget ovanligt med repetitiv musik, refrängen, gitarr-riff, stycken osv är återkommande. Det har ju folk sysslat med så länge som sång och musik funnits. Infödingar stampar i takt och tjoar och sjunger sig in i trans i enformiga upprepande toner, på lite samma vis som en hårdrockare bangar huvudet i takt till riff och refränger och hamnar stundvis närmast i trans. Eller monoton trancemusik där många dansar sig till just trance och ibland tar droger till hjälp för att hamna i trance.

Klart det kan finnas vissa grupper av människor som gillar det ena mer än det andra. Har inget att referera till så om det är en skröna eller inte vet jag inte men det sägs att stor andel av de som gillar typ psykedelisk jazz har olika psykiska problem, de behöver inte vara sjuka i ordets bemärkelse men de kan ses ha vissa psykiska tendenser som skiljer sig från vad vi kallar normala människor.

Läs tex. denna pdf; https://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/10602/Lindqvist%20Gatti%2C%20B.%20Musik%20f%C3%B6r%20att %20fr%C3%A4mja%20psykisk%20h%C3%A4lsa%20och%20v%C3 %A4lbefinnande%20hos%20unga..pdf?sequence=1&isAllo wed=y
Det är relativt lång text i pdf,en och jag har inte läst hela men tex. detta stycke är ju intressant:

Citat:
Musik för att främja hälsa
Redan under antiken förstod man vikten av musiken som en hälsobringande faktor
och musiken har använts som terapeutiskt redskap i olika former under mycket
lång tid (Ruud, 2001). Många kulturer har beskrivit musikens helande kraft.
Etosläran i antikens Grekland var en musikfilosofi där man menade att de olika
tonarterna hade speciella egenskaper. Olika toner påverkade kroppen olika och
enligt filosofen Pythagoras var det svängningarna i de olika tonerna som
påverkade de fyra vätskorna i kroppen, den så kallade humoralpatologin. Med rätt
toner kunde vätskorna komma i balans (a a).
Musiken har sedan genom århundradena kommit att användas för att på olika sätt
påverka kropp och själ, och musik som behandlingsform är inget nytt fenomen
inom sjukvården. Det finns beskrivet att man, bland annat på sjukhus i Tyskland
under 1800-talet, använde sig av orkestrar som spelade musikstycken för
patienterna efter ordination av läkarna. Modern musikterapi har utvecklats till en
klinisk behandlingsform under de senaste 60 – 70 åren utifrån en rad olika
discipliner i olika länder. I en del länder är musikterapi officiellt erkänd av
politiker, kliniker och inom utbildningssektorn. I andra länder bedrivs fortfarande
ett stort arbete med att övertyga beslutsfattarna om musikens värde, med hjälp av
omfattande forskning (a a; Bonde et al, 2001)
Slut citat.

Så man kanske kan dra slutsatsen att olika musik påverkar oss alla utefter vår kemiska balans i hjärnan, därför kan man känna behov av olika sorters musik i olika faser i ens liv, när man är ledsen vill man lyssna till något helt annat än när man är glad, musiksmaken förändras ofta genom livet och det kanske också har något att göra med detta även om det givetvis finns otal andra faktorer?

Intressant, har läst detta innan någonstans! Ska ta mig tid att läsa igenom pdf-filen fram tills ikväll och återkomma. Nej frågan var inte menad att döma på det viset, jag gillar själv mycket melodisk musik, frågan var varför det för vissa MÅSTE vara en utbyggd melodi för att låten ska kunna gillas.
Citera
2017-07-07, 16:23
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Har också en förmåga att gilla repetitiv musik då och då...
Är allätare inom musik, lyssnar dock alldeles för sällan... Började med hårdrock (älskar det fortfarande dock) men lyssnar på det mesta... Depeche osv...

Kan lyssna på trance musik utan problem stämningsfull musik händer inte mycket men det är dom smy nyanserna...

Detta är ingen trance, men kan lyssna på denna låt länge... blir inte trött (trots att den är/var överanvänd i många youtube klipp som exempel...)

https://www.youtube.com/watch?v=H4UtBYUMVJk

Wow! En låt som är nästan tre timmar lång! Men jo, det var lite den sortens låtar jag menade. Detta var ju lite i stil med Röyksopp, som jag också gillar.
Citera
2017-07-07, 18:07
Medlem
Kennethkvartings avatar
En klassiker som jag hade i lurarna tidigare när jag tränade långdistanslöpning. Nuförtiden brukar jag lyssna på den på låg volym om jag har svårt att varva ned vid sänggående.

Den är för kort egentligen, för när den är slut har man bara tagit sig 10-12 km. Jag minns att jag tänkte; va! Har det redan gått 64 minuter?

Jag lade in den som mp3 på ett usbminne som jag kan avlyssna i bilen, då blev det något vajsing med filöverföringen så den loopar på i evighet, perfekt.

Bandet; sleep, låten; dopesmoker.

Edit, länk: https://youtu.be/hIw7oeZKpZc
Senast redigerad av Kennethkvarting 2017-07-07 kl. 18:08. Anledning: Tillägg länk
Citera
2017-07-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
En klassiker som jag hade i lurarna tidigare när jag tränade långdistanslöpning. Nuförtiden brukar jag lyssna på den på låg volym om jag har svårt att varva ned vid sänggående.

Den är för kort egentligen, för när den är slut har man bara tagit sig 10-12 km. Jag minns att jag tänkte; va! Har det redan gått 64 minuter?

Jag lade in den som mp3 på ett usbminne som jag kan avlyssna i bilen, då blev det något vajsing med filöverföringen så den loopar på i evighet, perfekt.

Bandet; sleep, låten; dopesmoker.

Edit, länk: https://youtu.be/hIw7oeZKpZc

Ja ibland tilltalar monotont sound mig oerhört. Riffrock har jag alltid tilltalas av, lyssna tex. på denna; https://www.youtube.com/watch?v=DcHKOC64KnE
Att plinka på keyboarden den låten måste ge träningsvärk i handen
Citera
2017-07-07, 18:38
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Kanske kan framstå som lite kvasiintellektuellt, men jag tycker ändå det är intressant att människor har så olika musiksmak, och man kan fundera över vad som gör att vissa gillar musik som andra avskyr. Det ligger nog en hel del psykologi bakom och det är intressant att studera bevekelsegrunder, referensramar och annat som kan spela in i en människas bedömning av musik.

Ja, alltså, jag finner bara att diskussionen ofta står och stampar tillslut när det ska diskuteras det subjektiva och objektiva gällande varför en del inte gillar viss musik, det är lite som att alla faktiskt inte gillar musik.
Jag gillar repetitiv musik, men gillar inte techno och allt det runt omkring, där kan jag räkna på en hand vad jag tycker är värt min tid.
Citera
2017-07-07, 20:10
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja ibland tilltalar monotont sound mig oerhört. Riffrock har jag alltid tilltalas av, lyssna tex. på denna; https://www.youtube.com/watch?v=DcHKOC64KnE
Att plinka på keyboarden den låten måste ge träningsvärk i handen

Åh fy tusan, det albumet kom under en viktig tid i mitt liv och jag har lyssnat mycket på det.

Nostalgi på hög nivå.
Citera
2017-07-08, 11:55
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Mellodi eller inte är inte så viktigt bör dock finnas nån typ av struktur om man ska orka lyssna annars annars får musiken fungera som nån slags bagrundsljud när man diskar eller liknande 🌈 inte jättekul att sitta och lyssna på en 30minuters låt med endast 1 ackord hemma i soffan däremot kan det funka live på typ Fylkingen vilket har hänt 💩
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in