2017-07-06, 16:40
Medlem
Wounderingtwos avatar
Jag har anledning att tro att bouppteckningen efter min avlidna pappa inte gick korrekt till. Begärde ut den och har nu läst igenom den och jag har några frågor till er som kanske kan mer.

Enligt vad jag kan läsa mig till så ska den efterlevande makans, alltså hon som ärver, tillgångar och skulder uppges vid bouppteckning. Här reagerar jag då makan, enligt bouppteckning, inte hade några skulder alls vilket är helt felaktigt. Hon har hundratusentals kronor i skuld hos diverse inkassobolag och kronofogden.

Har hon låtit bli att uppge detta vid bouppteckningen? Och i så fall, är det något som de inte kontrollerar? Sedan undrar jag hur det fungerar om man ärver och har skulder. Hon fick ett ganska stort engångsbelopp då han hade en livförsäkring. Är det något som kronofogden då skulle haft rätt till?
Citera
2017-07-06, 18:59
Medlem
Bouppteckningen handlar om den avlidnes skulder/tillgångar, hur arvtagares ekonomi ser ut vore märkligt att ta upp i en bouppteckning.
Citera
2017-07-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Bouppteckningen handlar om den avlidnes skulder/tillgångar, hur arvtagares ekonomi ser ut vore märkligt att ta upp i en bouppteckning.

Enligt Skatteverket:
"När någon har avlidit ska ni som ingår i dödsboet göra en bouppteckning. Det innebär att ni går igenom och gör en skriftlig sammanställning av den avlidnes och den efterlevande makans eller makens tillgångar och skulder."
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/bouppteckning.4.18e1b10334ebe8bc80001217.html?q=Bo uppteckning
Citera
2017-07-07, 08:09
Medlem
RostigHinks avatar
Det kan bli komplicerat om det finns efterarvingar. Makans skulder skulle ha tagits upp. Det skulle kunna bli frågan om återtag av arvsskiftet för ny bodelning. Men jag är inte expert på detta utan jag skulle tagit upp det med en jurist med inriktning arvsrätt.

I normala fall ärver makan allt men står i skuld till eventuella efterarvingar. Det kan innebära att efterarvingarnas rätt minskar när skulderna tas med i beräkningarna.
Citera
2017-07-08, 11:23
Medlem
Enydrions avatar
Nu var det ett tag sen jag gjorde en bouppteckning senast, men det brukar vara en bouppgivare som står nämnd i bouppteckningen, är det makan?

Sen om hon inte är din mor, så är du väl särkullbarn och kan få ut en del/allt? av ditt arv från din far direkt, är du gemensamt barn så är du efterarvinge tills båda har avlidit.

från wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rkullbarn
Citat:
Särkullbarn har enligt huvudregeln i 3 kap 1 § ärvdabalken alltid rätt att få ut sin arvslott efter sin förälder när föräldern avlidit.[1]

Undantag gäller för det fall där boet är så litet att den efterlevande kan tillämpa 3 kap 2 § andra st ÄB.[2]
Om alltså den efterlevande - efter det bodelning har genomförts och eventuell enskild egendom beaktats - inte har egendom till ett värde motsvarande fyra basbelopp så kan han/hon få ut denna rätt ur den avlidnes egendom, vilket inkräktar på särkullbarnets arvslott. Särkullbarnet måste då vänta med att få ut hela eller delar av sitt arv till dess att också den efterlevande maken har avlidit enligt 3 kap 2 § ÄB.[3]

Om du skulle kunna ärva något nu, men avstår att ta ut det just nu, så kan hon göra av med alla pengar och då ärver du ingenting.

Jag vet inte om livförsäkringar ska räknas med i bouppteckningen, då kan det ju ha kvittat hennes skulder.

Det görs ju en bodelning i samband med bouppteckningen.

man kan inte ärva skulder.

Du som barn eller gemensamt barn till den avlidne (din far) skulle ha kallats till bouppteckningen.
Har för mig att alla som kallats till bouppteckningen brukar få en kopia efter att bouppteckningen är klar, även om du valde att inte närvara.
Senast redigerad av Enydrion 2017-07-08 kl. 11:47.
Citera
2017-08-08, 11:32
Medlem
Wounderingtwos avatar
Tack för ovan svar. Har missat att titta i tråden. Makan är min mamma, ja. Ja var 18 då pappa dog och då hans död var den första i min närhet så hade jag ingen aning om hur det fungerade. Inte förrän senare fick jag veta att alla barn ska kallas till bouppteckningen men jag kallades aldrig. Då jag fått hem bouppteckningen uppmärksammade jag dels det jag ovan nämnt, samt att mamma har förfalskat en fullmakt där det framgår att jag överlåter till henne att föra min talan. Den fullmakten har inte jag skrivit under, det har hon gjort. Detsamma gäller en av mina bröder som inte heller skrev under någon fullmakt.

Mamma fick nästan en halv miljon efter pappas död. Dels efter en livförsäkring men också pengar efter diverse bilar som pappa hade i sin ägo. De pengarna försvann dock fort efter att de hamnat i hennes ägo.

Jag är inte ute efter att hämta något ekonomiskt eftersom att inget finns kvar utan jag vill mer ta reda på vad det är hon gjort här. Att hon gjort sig skyldig till urkundsförfalskning är inte förvånande, hon har bedragit alla i sin närhet hela sitt liv, inte minst sina egna barn.

Jag förstår det dock som att hon blivit tillfrågad att uppge sina skulder och där har hon bara uppgett en skuld på en halv hyra vilket inte ens är i närheten av hennes totala skuldbelopp. Jag är nyfiken på hennes syfte här vilket jag antar var att hon var orolig att hon inte skulle tjäna något på pappas död.
Citera
2017-08-09, 10:16
Medlem
Som jag ser det vann din mor inget på att förtiga ytterligare skulder. Hade hon haft mer skulder i beräkningen så skulle hon tilldelats mer tillgångar från din far för att balansera upp skulden (som mest 50% av skulden) i bodelningen.
Men ärvde hon allt med fri förfoganderätt så står det ändå henne fritt att konsumera upp samtliga medel i arvet. Det enda hon inte får göra är att skänka eller testamentera bort arvet efter din far.
Citera
2017-08-09, 15:18
Medlem
RostigHinks avatar
Som jag ser det ska du polisanmäla mamman för urkundsförfalskning. Det är ett grovt brott att göra som hon gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in