Nu var det ett tag sen jag gjorde en bouppteckning senast, men det brukar vara en bouppgivare som står nämnd i bouppteckningen, är det makan?
Sen om hon inte är din mor, så är du väl särkullbarn och kan få ut en del/allt? av ditt arv från din far direkt, är du gemensamt barn så är du efterarvinge tills båda har avlidit.
från wikipedia
https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rkullbarn
Citat:
Särkullbarn har enligt huvudregeln i 3 kap 1 § ärvdabalken alltid rätt att få ut sin arvslott efter sin förälder när föräldern avlidit.[1]
Undantag gäller för det fall där boet är så litet att den efterlevande kan tillämpa 3 kap 2 § andra st ÄB.[2]
Om alltså den efterlevande - efter det bodelning har genomförts och eventuell enskild egendom beaktats - inte har egendom till ett värde motsvarande fyra basbelopp så kan han/hon få ut denna rätt ur den avlidnes egendom, vilket inkräktar på särkullbarnets arvslott. Särkullbarnet måste då vänta med att få ut hela eller delar av sitt arv till dess att också den efterlevande maken har avlidit enligt 3 kap 2 § ÄB.[3]
Om du skulle kunna ärva något nu, men avstår att ta ut det just nu, så kan hon göra av med alla pengar och då ärver du ingenting.
Jag vet inte om livförsäkringar ska räknas med i bouppteckningen, då kan det ju ha kvittat hennes skulder.
Det görs ju en bodelning i samband med bouppteckningen.
man kan inte ärva skulder.
Du som barn eller gemensamt barn till den avlidne (din far) skulle ha kallats till bouppteckningen.
Har för mig att alla som kallats till bouppteckningen brukar få en kopia efter att bouppteckningen är klar, även om du valde att inte närvara.