Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-05, 15:52
  #1
Medlem
Jag har ett litet mysterium jag tänkte någon kunnig här kanske kan hjälpa till med att lösa

Jag har en iPhone 6S med Universal som operatör (Universal använder Telenors nät). En vän har en Samsung Galaxy S7 med Telia som operatör. SMS jag skickar till min vän går inte fram men jag får inget felmeddelande. Om jag ringer till min vän så möts jag av "Numret du ringer är för närvarande inte aktivt".

Vännen kan utan problem ringa och SMSa till mig, dvs problemet är bara åt ett håll. Varken jag eller min vän har problem att ringa eller att ta emot samtal eller SMS från andra. Så det är bara problem med just min telefon till denna vännens telefon. Det har pågått ett halvår så det är inget tillfälligt.

Har sökt och sökt. Det enda jag kan hitta är att om någon finns i blocklistan så kan det ge lite oväntade felmeddelanden. Men vi har kollat blocklistan i båda telefonerna och de är tomma.

Är det någon som vet vad detta kan bero på?

Jag har kontaktat Universals support men de hade inget förslag på vad det kan bero på.
Citera
2017-07-05, 16:24
  #2
Medlem
fimbuls avatar
Kan din väns nummer tidigare tidigare funnits i Telenors nät?
Jag har varit med om liknande problem vid porteringar mellan nät där den gamla operatören inte släppt numret helt.
Deras växlar förstår inte att de ska skicka samtalet vidare till Telia, utan letar efter den telefonen i sitt egna nät, där den uppenbarligen inte finns längre.
Lägg fram den teorin till din support och och se om de nappar.
Citera
2017-07-05, 16:43
  #3
Medlem
fel
Citera
2017-07-05, 16:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
Kan din väns nummer tidigare tidigare funnits i Telenors nät?
Jag har varit med om liknande problem vid porteringar mellan nät där den gamla operatören inte släppt numret helt.
Deras växlar förstår inte att de ska skicka samtalet vidare till Telia, utan letar efter den telefonen i sitt egna nät, där den uppenbarligen inte finns längre.
Lägg fram den teorin till din support och och se om de nappar.

En förklaring som passade perfekt tycker jag. Mailade och frågade men vännen har bara haft Telia och sedan bytt till Halebop. Jag "tror" att problemen kom vid det bytet. Men kan också varit när Universal bytte nät från Telenor till Telia eller tillbaka från Telia till Telenor. Vi har inte jättetät kontakt så lite osäker på exakt när det slutade fungera.

Fick nu en checklista från Universal. Det enda de bad mig att testa var att ställa om 2G/3G/4G. Testade alla tre, samma problem....
Citera
2017-07-05, 17:05
  #5
Medlem
Testa med ditt sim-kort i en annan telefon.
Citera
2017-07-05, 18:00
  #6
Medlem
studioxswes avatar
Det låter precis som sagt innan som ett routingproblem, sånt existerar även i mobilvärlden, dvs att "telefonkatalogen" inte är uppdaterad på rätt sätt.

Universal (via Telenor) borde kunna göra en spårning på båda telefonnumren och se om det är fel i näten. Att de föreslog att byta teknik (2G/3G osv) kan ha att göra med att det är olika plattformar och inte säkert att problemet finns i alla.

Telia och Halebop är samma bolag.
Citera
2017-07-05, 18:15
  #7
Medlem
Danlos avatar
Hur gick det?
Citera
2017-07-05, 22:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Testa med ditt sim-kort i en annan telefon.

Testade, samma fel.

Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Det låter precis som sagt innan som ett routingproblem, sånt existerar även i mobilvärlden, dvs att "telefonkatalogen" inte är uppdaterad på rätt sätt.

Universal (via Telenor) borde kunna göra en spårning på båda telefonnumren och se om det är fel i näten.

Jag fick en checklista så att Universal får med det som behövs när de felanmäler till Telenor. Ska fylla i den i morgon. Den ser ut som så här

Citat:
SIM-kortnummer:
Fritext med utförlig felbeskrivning och eventuellt felmeddelande:
Vilka nät gäller det? (2G/3G/4G)
Problem på specifik adress, vilken? (Gatuadress + ort)
Använder någon i närheten Telenors nät och upplever samma problem?
När började problemet?
När upplevdes problemet senast?
Har det fungerat tidigare?
Minst 3 färska exempel på problemet, uppgifter nedan behövs för alla exempel:
- Datum & tid
- A-nr
- B-nr
- Felyttring

Tack alla för hjälp och stöd, uppskattas!
Citera
2017-07-11, 20:55
  #9
Medlem
Det kom ett SMS från Universal som bad mig att starta om telefonen och nu fungerar det att ringa och SMS till numret jag hade problem med

Jag försökte få reda på vad det var som var fel och fick svaret

Citat:
Orsaken var att styrningen från Telenor låg fel så antagligen har inga samtal från Telenors nät kommit fram.

Gissar att svaret är en fri tolkning av en mycket svårare tekniskt text eller koder som jag inte har tillgång till. För kan nog inte riktigt stämma, jag är ju på Telenors nät och det var ett specifikt nummer hos Telia jag inte kunde ringa till. Gick hur bra som helst att ringa andra nummer hos Telia.

Men är hursomhelst mycket nöjd. Vänligt mottagande både i chatt och email, de fixade det snabbt och nu fungerar det, bravo Universal/Telenor!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback