2017-07-04, 22:03
Medlem
ace_secs avatar
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/888526-maamon-bad-bon-under-sin-rast-blev-sparkad-fran-volvo

Maamon Ahmed, 36, var anställd på Volvos fabrik i Olofström, men blev i slutet av juni uppsagd då han ska ha bett en bön under sin rast.

Citat:
Det var genom ett utbildningsföretag som han 5 maj fick anställningen på Volvo, med ett avtal som skulle gälla fram till 4 november. Tidigare hade han gjort praktik på samma plats i två månaders tid, och allting hade gått som på räls. När han fredagen den 23 juni var på rast passade han på att be bön, varpå en arbetskamrat plötsligt ifrågasatte vad han gjorde. "Vad gör du? Du kan inte be bön här, chefen gillar det inte", ska kollegan ha sagt.

Citat:
Efter helgen fick Maamon ett samtal från sin handläggare på Lernia, som kallade honom till ett möte. Där fick han höra att Volvo nu ville avsluta anställningen, då de "inte kunde kommunicera med honom på svenska". Trots sitt anställningsavtal var han inte längre välkommen.
Citat:
– Jag har andra kompisar där som inte pratar så bra svenska, men de får vara kvar. Det hade inte varit något problem innan, berättar Maamon, som nu upprättat en anmälan hos Diskrimineringsombudsmannen, till Nyheter24.

– Jag vet varför de avbröt kontraktet, för att jag är muslim, säger han.
Citat:
Nyheter24 har pratat med en företrädare på Volvo:

– Enskilda ärenden kommenterar vi inte, däremot värnar vi om mångfalden och har många trosinriktningar hos våra anställda, säger han.

I det här fallet låter det som att personen fått sin anställning avslutad just på grund av sin religion?

– Det är din tolkning, religion är inte anledningen.

Så du känner till den specifika anledningen till att han blivit uppsagd?

– Ja, hävdar Knutsson.

Vad tror ni, blev det sparken pga bönen på rasten? Eller finns det annat som inte kommer fram? ^^
Citera
2017-07-04, 22:14
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
[url]
Vad tror ni, blev det sparken pga bönen på rasten? Eller finns det annat som inte kommer fram? ^^

Nyheter24 är ju i klass med Metro - dvs ljuger hejvilt om allt som har med blatteri och homofili att göra - deras trovärdighet är ungefär lika stor som ett hårstrå.- Det här är garanterat inte hela historien, utan blatten blev kickad på grund av blatteinkompetens och gråter nu för det - och hornalisten såg ett guldläge att få hata på det onda vita företaget, att skriva om onda rasister och förtryck, och få klappar på ryggen utan övriga hornalistkåren, i vanlig ordning.
Citera
2017-07-04, 22:17
Medlem
Volvo och deras bilar behöver väl all välsignelse de kan få, så jag tycker de gjorde fel.
Citera
2017-07-04, 22:17
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Låter som den gode Maamon varit provanställd och inte hållt måttet. Skyller på sin religion men arbetsgivaren står på sig. Den tiden är snart förbi när rasist-kortet var gångbart.
Citera
2017-07-04, 22:20
Medlem
Det är väl på samma premisser Petter Stordalen gjorde sig av med 70% av de praktikanter han "fick" Han behöll 30%...Han berättade det i Opininon live i kväll. Det var efter den stora flyktingströmmen 2015. Det finns inga enkla jobb antingen är du engagerad i det du gör och gör det bra 40 timmar i veckan eller kan du göra något annat någon annanstans. kul när han sa med sin höga stämma JAG ÄR KAPITALIST.
Citera
2017-07-04, 22:24
Medlem
MelPoomenes avatar
Mångkulturismen är en floskel.

Du ska passa in i mallen och på kafferasten ödmjukt uppskatta allmänsaligt babbel och samkväm.

Det är lagen!
Citera
2017-07-04, 22:46
Medlem
Att Ahmed blev sparkas tror jag främst beror på att han inte lärt sig snacka svenska, inte så konstigt.
OM det är så att han fick kicken pga att han bad på Rasten tycker jag att det låter tråkigt, även om jag varken stöder mångkultur, eller div medföljande religeoner.

Det som låter mest sannorligt är trots allt att han fick kicken effterssom han inte kan prata svenska samt att "praktiken" var över. Kostar för mycket med en riktig anställning, så bättre att slänga ut efter prövotiden.
Citera
2017-07-04, 23:30
Medlem
Sperssons avatar
.
Osannolikt att han skulle få sparken för att han är muslim.
Men svensk media tar givetvis chansen att framställa det som islamofobi, rasism, nazism och högerpopulism.
Citera
2017-07-04, 23:32
Medlem
Om man kan röka, ta en runk eller prata i telefonen på sin rast kan man också be tycker jag.
Tror det fanns andra anledningar till hans uppsägning
Citera
2017-07-04, 23:36
Medlem
ace_secs avatar
Nyheter 24 tycks nu ha tagit bort artikeln
Citera
2017-07-05, 07:21
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Nyheter 24 tycks nu ha tagit bort artikeln
Ja.

Här kan man läsa den:
http://archive.is/Jg49w

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:WdHybJ774AEJ:https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/888526-maamon-bad-bon-under-sin-rast-blev-sparkad-fran-volvo+&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=se&client=safari
Citera
2017-07-05, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Det är väl på samma premisser Petter Stordalen gjorde sig av med 70% av de praktikanter han "fick" Han behöll 30%...Han berättade det i Opininon live i kväll. Det var efter den stora flyktingströmmen 2015. Det finns inga enkla jobb antingen är du engagerad i det du gör och gör det bra 40 timmar i veckan eller kan du göra något annat någon annanstans. kul när han sa med sin höga stämma JAG ÄR KAPITALIST.

Stordalen och hans företag är en del av verkligheten, media o politiker är oftast åskådare och självutnämnda besserwissers.

Vem fick den mest hörbara spontana applåden, jo Petter så klart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in