2017-07-04, 14:33
Medlem
ForeverFires avatar
Tjena, har sedan 2014 haft tvåveckorslinsen/dygnet runt linsen acuvue oasys, med baskurva 8.4. När jag var hos optikern senast, nu i våras, så hade jag 9.0 i baskurva, men då provade jag endags linsen acuvue trueye. När jag sa till optikern att jag tidigare haft 8.4 trodde hon inte på mig, utan sa att det måste varit 8.8.

Min fråga är nu, kan baskurvan på ögat ändra sig såpass inom loppet av 3 år? Har kvar ett par av mina gamla linser som jag har i ögonen just nu, är det en dum idé att använda mig av dessa?
Citera
2017-07-04, 15:03
Bannlyst
Så länge inte linsen skaver eller rör sig för mycket så att det känns konstigt är det inga problem.
Citera
2017-07-04, 15:50
Medlem
studioxswes avatar
Förstår inte riktigt, alla optiker är skyldiga enligt lag att göra en synundersökning varje år, har dom missat det 3 år i rad?
Citera
2017-07-04, 16:06
Medlem
Steepfor4minutess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Förstår inte riktigt, alla optiker är skyldiga enligt lag att göra en synundersökning varje år, har dom missat det 3 år i rad?

Skyldigheten att göra detta avskaffades för ett tag sedan.
Citera
2017-07-04, 20:07
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steepfor4minutes
Skyldigheten att göra detta avskaffades för ett tag sedan.

Korrekt, fast de flesta (Alla?) Svenska optiker kräver fortfarande detta, de som är ansluta till optikernas förbund vad det nu heter. Handlar man på internet då är det en annan femma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in