2017-07-03, 17:10
Medlem
Fastnade nyligen i ett beroende att samla på sällsynta saker till min hobby och har i år sålt på Tradera för cirka 40 000. Sakerna är nya och när jag läser på internet så står det ofta att nya saker inte räknas som lösöre som man haft för personligt bruk. Jag har inte köpt saker för att tjäna pengar på dom. Jag har köpt för att jag gillar att samla på sällsynta produkter till min hobby och för den mest sällsynta har jag köpt 9st av. Som jag nämnt har jag varit sjuk och mått väldigt dåligt och då hjälpte det för stunden att köpa nya saker till min samling. En dag så såg jag hur hela min garderob var full av inplastade produkter och jag insåg först då hur sjuk jag egentligen var. Jag har fortfarande en hel del kvar att sälja men vet inte om jag vågar lägga upp något mer på Tradera i år ifall man skulle bli anklagad för att bedriva näringsverksamhet och är nu även orolig för att det jag hittills har sålt klassas som detta efter vad jag läst på internet. Hjälp tack.
Citera
2017-07-03, 17:55
Medlem
Poechalis avatar
Enligt skatteverket ser det ut som man får göra en vinst på 50 000 på hobbyverksamhet utan att betala skatt för det.
Du har väl haft kostnader för att skaffa de här sakerna så då ska det dras bort så blir det som är kvar vinst. Det verkar som man ändå ska deklarera hobbyverksamheten.

Om du har något inkomstberoende bidrag som försörjningsstöd CSN eller bostadsbidrag mm så kan det vara bra att kolla hur mycket man får tjäna utan att förlora detsamma.
Senast redigerad av Poechali 2017-07-03 kl. 18:21.
Citera
2017-07-03, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Enligt skatteverket ser det ut som man får göra en vinst på 50 000 på hobbyverksamhet utan att betala skatt för det.
Du har väl haft kostnader för att skaffa de här sakerna så då ska det dras bort så blir det som är kvar vinst. Det verkar som man ändå ska deklarera hobbyverksamheten.

Om du har något inkomstberoende bidrag som försörjningsstöd CSN eller bostadsbidrag mm så kan det vara bra att kolla hur mycket man får tjäna utan att förlora detsamma.
Har knappt tjänat nånting på att sälja av allt, tror det är nån tusenlapp. Måste jag deklarera detta? Det gör alltså inget att det jag sålt är nytt och inplastat då?
Citera
2017-07-03, 18:52
Medlem
Poechalis avatar
Jag tror inte det spelar roll att det är inplastat. Man får sälja saker man inte behöver på loppis.
Väldigt få Traderasäljare deklarerar, men om summan blir hög kan Skattemyndigheten bli misstänksam.
Du kan ringa och fråga om du måste deklarera fast du bara gjort en garderobsrensning med knappt någon vinst.
Citera
2017-07-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Jag tror inte det spelar roll att det är inplastat. Man får sälja saker man inte behöver på loppis.
Väldigt få Traderasäljare deklarerar, men om summan blir hög kan Skattemyndigheten bli misstänksam.
Du kan ringa och fråga om du måste deklarera fast du bara gjort en garderobsrensning med knappt någon vinst.
Tack så mycket för svaren. Får ringa anonymt då. Trevlig kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in