2017-07-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rlioar
Www.Bredbandskollen.se

Imponerande. Men det finns ett fåtal leverantörer som lever upp till vad de anger.
Citera
2017-07-03, 16:59
Medlem
Citat:
Det är så att jag har nyligen skaffat ett nytt internet 250mbit/s. Men på en av de datorerna jag har så får jag ungefär 95 mbit/s. Någon som vet varför? Antar att felet ligger på datorn? Någon jag kan göra? Byta ut något?

tycker du ska ringa operatörens tekniska support och fråga vad du ska göra.
Citera
2017-07-03, 17:00
Medlem
Citat:
Aa det är en stationär dator av märket HP. Funkar vilket nätverkort som helst för en HP dator? Vad brukar de kosta? Skulle du kunna länka till en?

Denna om du har PCI express kortplats

https://www.dustinhome.se/product/50...esktop-adapter

Denna om du bara har PCI kortplats

https://www.dustinhome.se/product/50...esktop-adapter

Finns billigare men så små pengar att det inte lönt snåla på kvalitén.
Citera
2017-07-03, 21:47
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Nätverk: fasta förbindelser
/Moderator
Citera
2017-07-04, 11:36
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shirkhani
tycker du ska ringa operatörens tekniska support och fråga vad du ska göra.

Varför då? Svaret är ju givet. TS har "fast ethernet" på sin ena dator och "gigabit ethernet" på den andra.

Fast ethernet: 100 Mbit/s
Gigabit ethernet: 1000 Mbit/s

Hastigheterna är vad portarna klarar. Man kan inte köra 250 Mbit/s om porten bara klarar 100 Mbit/s.
Citera
2017-07-04, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Varför då? Svaret är ju givet. TS har "fast ethernet" på sin ena dator och "gigabit ethernet" på den andra.

Fast ethernet: 100 Mbit/s
Gigabit ethernet: 1000 Mbit/s

Hastigheterna är vad portarna klarar. Man kan inte köra 250 Mbit/s om porten bara klarar 100 Mbit/s.
This.
Standardfelsökning för detta brukar dock vara kolla vad nätverkskortet länkar på för speed. Länkar den bara 100 Mbit/s, kolla vilken typ av kabel du har. Har du Cat5 eller äldre, byt kabeln. Kvarstår felet, testa kolla datorn till en router eller liknande som man vet har Gbit länk. Kvarstår problemet ligger problemet i datorn. Försvinner problemet ligger problemet i din CPE.
Citera
2017-07-05, 12:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonthh
This.
Standardfelsökning för detta brukar dock vara kolla vad nätverkskortet länkar på för speed. Länkar den bara 100 Mbit/s, kolla vilken typ av kabel du har. Har du Cat5 eller äldre, byt kabeln. Kvarstår felet, testa kolla datorn till en router eller liknande som man vet har Gbit länk. Kvarstår problemet ligger problemet i datorn. Försvinner problemet ligger problemet i din CPE.

Om man är en robot gör man så. Är man en tänkande människa så går man efter sannolikheter. Man får visserligen anta en del eftersom TS inte lämnar fullständiga uppgifter.

TS har två datorer. Jag antar då att båda är kopplade till samma router för det är mest sannolikt. Jag antar vidare att kabeln är CAT5e eftersom CAT5 är extremt ovanlig idag. Vidare så var datorn 6 år gammal. Min dator från 2003 har inte 1000 Mbit portar så sannolikt har inte TS det heller.

Har man ingen aning vad felet är så använder man naturligtvis ett felsökningsschema men man kan ju börja med det mest troliga först.
Citera
2017-07-05, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om man är en robot gör man så. Är man en tänkande människa så går man efter sannolikheter. Man får visserligen anta en del eftersom TS inte lämnar fullständiga uppgifter.

TS har två datorer. Jag antar då att båda är kopplade till samma router för det är mest sannolikt. Jag antar vidare att kabeln är CAT5e eftersom CAT5 är extremt ovanlig idag. Vidare så var datorn 6 år gammal. Min dator från 2003 har inte 1000 Mbit portar så sannolikt har inte TS det heller.

Har man ingen aning vad felet är så använder man naturligtvis ett felsökningsschema men man kan ju börja med det mest troliga först.
Självklart. Vissa faktorer går med enkelhet att utesluta om man har två datorer. I detta fall så listar man ut på en gång att felet ligger i TS ena dator.
Har TS en gammal dator kan han lika väl ha en gammal kabel. Det jag ville komma fram till var att utesluta alla möjliga fel förstås.
Citera
2017-07-06, 23:10
Medlem
Racerbyces avatar
Det kan vara så enkelt att datorn faktiskt har ett gigabitkort men att duplex är felinställt, i vissa fall räcker det att man byter inställningar. Kolla länken här nedanför hur man kollar detta (länken gäller Windows 7, men byt version i menyn till vänster om du har en annan version av Windows). Kolla dock bara så att du har alternativet 1000 Mb alternativt 1 Gb i menyn, om du har som mest 100 Mb klarar kortet inte mer än just det och då fungerar inte detta tips.

https://www.ownit.se/kundservice/gui...lex-windows-7#
Citera
2017-07-07, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Det kan vara så enkelt att datorn faktiskt har ett gigabitkort men att duplex är felinställt, i vissa fall räcker det att man byter inställningar. Kolla länken här nedanför hur man kollar detta (länken gäller Windows 7, men byt version i menyn till vänster om du har en annan version av Windows). Kolla dock bara så att du har alternativet 1000 Mb alternativt 1 Gb i menyn, om du har som mest 100 Mb klarar kortet inte mer än just det och då fungerar inte detta tips.

https://www.ownit.se/kundservice/gui...lex-windows-7#

Tack för tipset. Dock så var duplex rättinställt,problemet måste vara att mitt nätverkskort endast har 100 mbit och inte klarar av mer.

Men undrar,funkar vilket nätverkskort som helst? För har en HP dator,när jag kollade på inställningarna så såg jag att det stod att den var från år 2008,alltså 9 år gammal,även om jag köpte den för 6-7 år sen som högst. Så undrar ifall jag köper ett nätverkskort för HP,funkar vilket som helst? För datorn är ganska gammal.
Citera
2017-07-08, 20:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Tack för tipset. Dock så var duplex rättinställt,problemet måste vara att mitt nätverkskort endast har 100 mbit och inte klarar av mer.

Men undrar,funkar vilket nätverkskort som helst? För har en HP dator,när jag kollade på inställningarna så såg jag att det stod att den var från år 2008,alltså 9 år gammal,även om jag köpte den för 6-7 år sen som högst. Så undrar ifall jag köper ett nätverkskort för HP,funkar vilket som helst? För datorn är ganska gammal.

Du fick några länkar tidigare i tråden men du måste själv kolla vilken standard du har på dina kortplatser. Det finns PCI och PCIe att välja på. Ibland finns båda på samma moderkort. På nätverkskorten ska det stå 10/100/1000 för de ska klara att ansluta mot sådana portar.

Med programmet CPU-Z från CPUID kan du ta reda på vad ditt moderkort heter och sen får du kolla i manualen vilka platser som finns. Det brukar även stå tryckt på moderkortet bredvid kontakterna.
Citera
2017-07-11, 21:27
Medlem
Innan du springer och köper ett nytt nätverkskort så rekommenderar jag att du testar en annan nätverkskabel så det inte är så att du sitter med en cat5< Kabel.

Kolla även så det inte är någon inställning i datorn, vet att tex "killer" nätverkskort har någon egen programvara med en inställning som kan göra att hastigheten sätts till 100, ifall du råkar ha något sånt installerat kan det vara värt att avinstallera dessa och bara hämta ner windows updates drivrutin om du kör windows som operativsystem.

Känns konstigt att en dator ifrån 2011 skulle komma med något annat än gigabit nic.

Hoppas det löser sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in