2017-07-03, 21:59
Medlem
PeterNosters avatar
Tack och lov att man har Ownit som både nät- och tjänsteleverantör.
Det blir bara skit med flera kockar i soppan.
Citera
2017-07-03, 22:34
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Anmäl till Bahnhof, dom i sin tur anmäler det till Skanova (som är ett systerbolag till Telia) och avhjälper felet som ett akutärende. Egentligen skall din internetleverantör (Bahnhof) anmäla felet som i sin tur blir en arbetsorder i Skanovas system, Skanova som är nätägare kan i sin tur skicka ut Ericsson eller bolaget som har serviceavtalet hos dom för att åtgärda felet. Du ska även kunna få ersättning för att du inte kunnat nyttja din produkt under dagarna / veckorna som du haft felet.

Vill du ta en genväg så kontaktar du Skanova direkt, men det kan bli struligt att få ersättning för missade dagar din fiber inte varit i drift då Bahnhof inte är underrättade om ärendet.
Citera
2017-07-04, 00:10
Medlem
Farbror Fazers avatar
Okej, du är inte nöjd med banhof. Jättetråkigt! Vad sägs som att testa en annan leverantör? Telia erbjuder gratis mobilt bredband till kunder under tiden de fixar ditt fasta nät om något sker.

Det är ingen idé att du varnar för äpplen när du är missnöjd med juice
Citera
2017-07-04, 08:30
Medlem
Bahnhof har fått någon kultstatus inom vissa kretsar, men sanningen är den att det är ett riktigt skitföretag att ha att göra med när någonting krånglar. Deras väntetider i telefon ska vi inte prata om ens.
Citera
2017-07-04, 09:26
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Telia erbjuder gratis mobilt bredband till kunder under tiden de fixar ditt fasta nät om något sker.

Detta är nog det bästa med Telia nu för tiden. Fick också vänta 1 månad pga avgrävd kabel, det var semestertider...

Fick i alla fall mobilsurf från Telia så länge. Fy fan vad det hade varit surt utan nät i 1 månad...
Citera
2017-07-04, 10:49
Ibland kan det bästa vara att ringa och kräva uppsägning av abbonemanget då det inte fungerar, det brukar sätta fart på saker och ting.
Man ska verkligen inte behöva vänta så länge som trådskaparen har gjort, dålig stil av både Bahnhof och Telia som inte vill hjälpa kunden. Förmodligen är det ett dyrt ärende för Telia och man vill antagligen att Bahnhof ska stå för kostnaderna och Bahnhof vill att Telia ska åtgärda det.
Som sagt så blir det ofta en soppa när man har flera olika parter inblandade eftersom frågor måste bollas mellan olika parter. Dock bör ju Telia ha det fulla ansvaret att se till att nätet fungerar för kunden.
Men detta är något som oroar mig inför att välja fiber, verkar tyvärr vara avbrott alltför ofta, speciellt på sommaren när det är mycket grävning i städerna.
Citera
2017-07-04, 11:59
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebbamaring
Helt rätt du har koll, förutom att jag har inget avtal med fibernätägaren utan bara med internetleverantören, ISP.
ISP har internet på men fibern är trasig och nätägaren struntar i att laga, eller iaf så gör de inte mycket för att slutkunden skall få tillbaka sitt internet.
Ringer jag till nätägaren, i mitt fall Skanova hänvisar de till att jag skall vända mig till Bahnhof, Skanova har inget med privatpersoner att göra.
Exakt som du säger så bör det finnas ekonomiska incitament avseende felavhjälpningstiden precis som det finns avseende elförsörjning.
Vad menar du med att du inte har något avtal med nätägaren? Har Telia installerat fiber åt dig utan att du beställt det!? Eller äger Telia inte nätet?
Citera
2017-07-04, 17:00
Medlem
För ett par år sen hade vi problem med Comhem av samma anledning. Där tog det dom 3 månader att ens konstatera att felet inte var på vår sida.
Minns en kommentar från min kompis när han prata med support "Nu har vi fått en räkning från er. Som vi inte kan betala eftersom att vi fortfarande inte har fungerande Internet."
Lite ironiskt. Tog ännu en månad att lösa det men vi fick lite kompensation, som 3 gratis månader och snabbare internet. Men deras kundservice var skit.
Citera
2017-07-04, 17:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonthh
Nu ligger det till såhär. Vid all typ av fel i din uppkoppling kontaktar du din ISP. Din ISP lämnar sedan felanmälan vidare till Nätägaren. Nätägaren kontrollerar i sin tur vart felet ligger och bokar tekniker från lokala tekniker som får fixa felet.

Fast ärendet tar väl inte slut där och det är ju den delen TS saknar?

Den lokala teknikern ska ju rapportera till nätägaren att felet är avhjälpt.
Nätägaren ska rapportera till din ISP att det är klart.
Din ISP ska rapportera till dig att det är klart.

Det mest rationella vore ju dock att den lokala teknikern meddelar dig att det är klart. Hen är ju ändå närmast kunden. Har kanske t.o.m. varit hemma hos kunden eller har adressen och kan lämna en lapp i postlådan.

Hur skulle ISP meddela kunden? Via ett e-mail där det står att nu fungerar det? Ett snigelbrev?
De flesta ISP har ju en hemsida där de rapporterar driftstörningar. Smart om man har en driftstörning. Men kan ju iallafal läsa där att man haft en så att man åtminstone vet det.
Senast redigerad av PeterNoster 2017-07-04 kl. 17:22.
Citera
2017-07-04, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Fast ärendet tar väl inte slut där och det är ju den delen TS saknar?

Den lokala teknikern ska ju rapportera till nätägaren att felet är avhjälpt.
Nätägaren ska rapportera till din ISP att det är klart.
Din ISP ska rapportera till dig att det är klart.

Det mest rationella vore ju dock att den lokala teknikern meddelar dig att det är klart. Hen är ju ändå närmast kunden. Har kanske t.o.m. varit hemma hos kunden eller har adressen och kan lämna en lapp i postlådan.

Hur skulle ISP meddela kunden? Via ett e-mail där det står att nu fungerar det? Ett snigelbrev?
De flesta ISP har ju en hemsida där de rapporterar driftstörningar. Smart om man har en driftstörning. Men kan ju iallafal läsa där att man haft en så att man åtminstone vet det.
Det är mycket riktigt. Menade bara vilken väg UT det går till tekniker, inte tillbaka. Tekniker brukar meddela kund när i samband med att de avklarat felet(om teknikern varit på plats hos kunden=, sedan till sin arbetsgivare osv osv precis som du säger.
Citera
2017-07-05, 12:43
Medlem
Mongooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraHinkarSalt
Bahnhof har fått någon kultstatus inom vissa kretsar, men sanningen är den att det är ett riktigt skitföretag att ha att göra med när någonting krånglar. Deras väntetider i telefon ska vi inte prata om ens.

Instämmer! Jag föll också för deras "vita riddare"-snack, men som kund är man inte vatten värd. Jag hade återkommande strul med flera avbrott och efter långa väntetider för att komma fram på telefon fick man bara till svar att det är Telias fel, trots att jag påtalar att inga grannar i området har problem. Och otroligt dålig återkoppling efter en felanmälan. Gick bättre att ringa till Telia direkt istället. Fick till slut byta till annan ISP och efter det funkar det klockrent. Blev t.o.m. 50 kr billigare per månad. Jag gissar att Bahnhof har överbelastningsproblem. Det går rykten om det på andra forum.

Dessutom är Bahnhof ett skatteplaneringsföretag med utländskt säte. Betalar hellre mina pengar till ett svenskt företag som betalar bolagsskatt i Sverige.
Citera
2017-07-05, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Så för att det krånglar hos en separat kund som en separat UE har byggt nätet åt dem där en sparat fiber till just dig krånglar så ska man förkasta hela teila och Banhof....
Vilken idiot.
Jag kör själv Banhof och är skit nöjd med dem.
Sen tror jag inte ett piss på att de krånglat med att mäta om sträckan var felet är.
Man lyser fibern och ser om den är hel.

Tror inte du förstår vad jag menar. Tror inte ens du har tillräcklig kunskap att förstå hur Telias fibernät fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in