2017-07-01, 21:33
Medlem
blink21s avatar
Vad för typ av virke/plankor bör jag köpa för att använda till att bygga ett plank, något speciellt jag ska bör tänka på?
Citera
2017-07-01, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
Vad för typ av virke/plankor bör jag köpa för att använda till att bygga ett plank, något speciellt jag ska bör tänka på?

Vad menar du med plank? Kan du länka till bild på något liknande som du tänkt? Plankvägg, som ett högt tätt staket? Om ja blir följdfrågorna:

1) Ska det målas
2) Hur tänker du fästa i mark? Stolpar ner i backen eller plintar?
Citera
2017-07-01, 22:03
Medlem
blink21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Vad menar du med plank? Kan du länka till bild på något liknande som du tänkt? Plankvägg, som ett högt tätt staket? Om ja blir följdfrågorna:

1) Ska det målas
2) Hur tänker du fästa i mark? Stolpar ner i backen eller plintar?
Är en befintlig plankvägg som sitter på plintar där enbart plankorna behöver bytas och de kommer även målas.
Citera
2017-07-01, 22:04
Medlem
borrizs avatar
Citat:
...något speciellt jag ska bör tänka på?
Är det nu inget staket utan ett plank du planerar, så bör du kolla upp om det kommer att krävas bygglov.

http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/staket-murar-och-plank/
Citera
2017-07-01, 22:06
Avslutad
Citat:
Är en plankvägg där plankorna behöver bytas då de börjar bli dåliga och plankorna ska målas.

Utan bild eller skiss är det inte helt klart, men det låter som råplanat virke du är ute efter. Tjocklek är oftast 22mm, bredd 45, 70, 95, 120, 145, 170 och 195. Ska du ta de bredare bredderna rekommenderar jag att gå upp på 28mm tjocklek, annars har du fina hängrännor i trä vad det lider när virket skålar sig. Väljer du annat virke se till att du får en sågad yta vilket är det du vill ha för att få fäste på utomhusfärgen. Ska det målas i år är det obehandlat som gäller. Impregnerat är för blött och måste först torka ordentligt innan du kan måla det med bra resultat.
Citera
2017-07-01, 22:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Eftersom du frågar specifikt om plankor och inte om stomme/stolpar till planket så är det helt upp till dig vilket utseende du vill ha på planket. Det kan ingen annan svara på.
Citera
2017-07-01, 22:14
Medlem
blink21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Utan bild eller skiss är det inte helt klart, men det låter som råplanat virke du är ute efter. Tjocklek är oftast 22mm, bredd 45, 70, 95, 120, 145, 170 och 195. Ska du ta de bredare bredderna rekommenderar jag att gå upp på 28mm tjocklek, annars har du fina hängrännor i trä vad det lider när virket skålar sig. Väljer du annat virke se till att du får en sågad yta vilket är det du vill ha för att få fäste på utomhusfärgen. Ska det målas i år är det obehandlat som gäller. Impregnerat är för blött och måste först torka ordentligt innan du kan måla det med bra resultat.
Stort tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in