Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-01, 17:16
  #13
Medlem
Apologists avatar
Är också frustrerad över Filosofi forumet för att det är så inaktivt.

Tror det beror på att många ämnen som "meningen med livet" m.m. passar bättre in på andra forum som exempelvis religionsforumet (som är väldigt aktivt).

Sedan tror jag många har olika infallsvinklar vad gäller filosofi. Vissa har en akademisk vinkel o kan nämna varenda filosof som levt medans andra (som jag) mer är filosofer i tänkandet. Det blir lite av en kolliskon när man möts på filosofiforumet för att man greppar "verkligheten" på så olika sätt.
Citera
2017-07-01, 18:06
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Ser oftast samma intressanta personligheter våga skriva vad de tycker.

Varför väljer folk som jag att svara istället för att posta nya idéer?
något känns fel i detta beteene.

Ja det är en bra fråga med många svar och jag har bara kanske några av dom. Här är några försök från tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Kan bero på att filosofi är ett trist ämne.
Folk idag suktar efter pengar och fitta (om man är kille), nördigt med filosofi, värdelöst struntsnack.

Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag tror de som intresserar sig mycket för filosofi föredrar att läsa böcker skrivna av de välkända filosofer de gillar istället för att läsa här... De flesta trådar i filosfiforat brukar vara skapade av snurriga människor som gång på gång lyckas dra in mig med intressant titel bara för att skriva en kass trådstart.... [edit]

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Kanske är för *många* som vågar skriva här, och som inte har en susning om vad filosofi handlar om egentligen? En del verkar tro att så fort de faktiskt har tänkt något, vad det än är, så är det filosofi. Tröttsamt för de som faktiskt vill diskutera filosofi.

Det här ska inte vara något allmännt chatforum. Läs reglerna. Läs viktigt-trådarna.

Citat:
Ursprungligen postat av DeaZ
Filosofi har en viktig roll i all vetenskap, något som de flesta forskare känner till. Problemet är att det inte är ett grundämne eller har en viktig roll i grundskolan och därför aldrig introduceras i medelsvenskens liv.

Jag tror det finns sanning i alla dessa svar.

För det första -- tror jag -- att allt för många kommer till "filosofi" forumet i tron att det är till för kreativt skrivande (som Drinkycrow säger) och att precis vad som helst är tillåtet, när egentligen Filosofi är en väldigt välordnad disciplin som både nerdnerd & DeaZ påpekar.

fasttrain tror det beror på att filosofi är tråkigt -- jag tycker inte det utom vissa delar -- men det faktum att ämnet är tråkigt borde attrahera de som tycker det är roligt. fasttrain tycker uppenbarligen att det är roligt nog för att delta i en meta diskussion om forumet.

Även om jag håller med alla ovan till viss del tror jag att problemet är att Flashback är ett gigantiskt forum för yttrandefrihet och att det har alldeles för få moderatorer. Jag har inga problem att människor säger vad de tycker om kontroversiella saker men inläggen ska hamna i rätt underforum och vara någorlunda koherenta.

Bristen på moderation i filosofi forumet är delvis vårt eget fel. Det som behövs är att vi alla som svarat i denna tråd, rapporterar felpostade trådstarter och inlägg på ett hövligt sätt, engagerar oss i trådar vi tycker är intressanta så det känns att det är värdefullt att vara här.

Jag har rapporterat trådar som inte hör hemma här utan respons, kanske moderatorerna tog rätt beslut just då, och emellanåt fått dem bortplockade, kanske felaktigt. Men jag har engagerat mig i saniteten i forumet.

Risken är att om vad som helst kan postas här så förlorar vi alla respekten för forumet.

Jag vill uppmana alla som läser den här tråden att vara mer aktiva på ett hövligt sätt (jag har inte alltid klarat av det ska jag erkänna) och driva forumet i den riktning vi kollektivt vill ha (rapportera & respondera).

Här är en tråd som handlar om ungefärligen samma sak och det kan vara värt att besöka den:
(FB) Vad har hänt med filosofiforumet?

Vänliga hälsningar
Proprioception
Citera
2017-07-02, 21:20
  #15
Medlem
Jag skulle påstå att filosofiskt tänkande sedan några århundraden är ute, men är på väg in igen.

Problemet med filosofin är ungefär, folk vill veta, folk nöjer sig inte med vad som är mest sannolikt. Och det mer eller mindre tvärsäkra vetandet är också vetenskapens domän. Även om vetenskapen byggs upp på paradigmer.

Men saken är den, att väldigt mycket, det mesta faktiskt, i våra liv är beslut som får tas utan att det finns vetenskap som kan hjälpa dig, i verkliga världen är det kompromisser och geggigt. Dessutom, om man höjer blicken och funderar på hur saker är i det stora hela så blir det också jobbigt oexakt med saker och ting.

Ta ett exempel. Hur bör egentligen ett land, säg USA, egentligen styras? Det är sådant som akademiska filosofer väldigt sällan säger något om. Undantag finns, typ Zizek. Därför att ingen kan ge ett vetenskapligt svar. Man kan ha fel.

Filosofin har reducerats till några navelskådande problem som ältas ut och in i det oändliga. Bertrand Russell var en av de få som tog filosofin ut i samhället. Och det blir ofta väldig bra då filosofer försöker analysera stora skeenden. Stora frågor, vågar angripa ungefär vad som helst. Jag tror det kommer tillbaka, och då kommer det inte vara brist på trådar här.
Citera
2017-07-05, 03:36
  #16
Medlem
Har varit aktiv här för länge sedan, tror det var på andra konton. Men gav helt upp just för att det är bara trams, trådar som inte hör hemma och spirituellt skit. Liksom "om pi har oändligt många decimaler, har 1 det också och vad innebär detta för Jesus födelse?". Då överdriver jag inte ens. Hur fan kan man förvänta sig att folk vill hänga här? Moderatorerna tar ju inte ens hand om forumsdelen och låter dessa posts finnas kvar. Mer än hälften ska hamna under fysik/matematik, resten religion, (Paranormala fenomen, ockultism och ufologi) och papperskorgen.

Man har haft seriösa trådar med intressanta ämnen och synvinklar men alltid besvikande svar. Det bästa med filosofi är att man behöver inte få svar på sin fråga i en diskussion, det man oftast är ute efter är en genfråga. Men så länge den man diskuterar med är på spåren så kommer det att gå framåt. Här går man bakåt, och sedan får man förklara sig igen, varpå man går bakåt ytterligare, och sedan besöker man "andra dimensioner och andliga världar".

Jag skyller på modsen. Man kan ju säga att det är användarnas fel också men om modsen hade gjort sitt så hade de flesta sollats bort och öppnat upp forumet för folket som vill filosofera mer seriöst.
Citera
2017-07-06, 16:07
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Jag skyller på modsen. Man kan ju säga att det är användarnas fel också men om modsen hade gjort sitt så hade de flesta sollats bort och öppnat upp forumet för folket som vill filosofera mer seriöst.

Det är inget fel på moderatorerna tycker jag, de är bara allt för få och de modererar fler forum än vårt.

Mitt råd: Var mer aktiv, rapportera strunt, korrigera nonsens aktivt samt använd en hövlig ton så länge det fungerar. Gör forumet till det du vill att det ska vara.

Jag har klagat på moderatorer länge till jag insåg att problemet var en övertro på moderatorer. Jag kan inte vänta på att någon annan ska fixa ett problem. Jag måste försöka fixa det själv. De moderatorer som finns (brallan och ruskan) gör så gott de kan. Men de är ute och släcker bränder i andra forum också.
Citera
2017-07-06, 23:51
  #18
Avstängd
Tatturerad.m.Tofss avatar
Varför vågar folk inte skriva i detta filosofiska forum? En bra fråga jag har varit med här i 11år.
En typisk F.b medlem alltså inte en moderator läser snabbt genom tråden men dom vill helst skriva.

Är det någon som vill ha genomslags kraft så kan man alltid köra"jag vill inte leva längre" kortet"

Filosofiskt tänkande är så abstrakt, jag minns när jag fick mässlingen som 17åring då funderade man verkligen på i fall man sov eller var vaken?
En kraftig feber nära 40 grader får en person att börja fundera.

Fast man bara var 17år så tänkte jag blir jag frisk så ska jag ändra på mitt liv.
När febern släppte så blev man sig sig själv igen. Framtiden är så outsägbar men jag valde att bara köra på.

Det är nästan 38år sedan jag verkligen funderade på meningen med livet. Det ska levas så enkelt är det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback