Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-30, 22:15
  #1
Medlem
Snyltgrens avatar
Har en massa filmfiler på en hårddisk där jag ska rensa bort typ hälften. Jag måste kolla varje film för att se om det är något att ha kvar och det är så många filer att jag måste göra det på nåt systematiskt sätt, inte en och en.

Jag tänker så här: för att kolla på foton använder jag Windows Fotovisare. där finns det en raderaknapp med ett rött kryss på. Om det är ett foto jag inte vill ha kvar, ett tryck på knappen, bilden flyttas till papperskorgen och vi hoppar vidare till nästa foto i ordningen. Snabbt och enkelt.

Jag skulle vilja kunna göra samma sak med filmfilerna. Jag kollar på en film i en spellista med säg 100 filmer, ser en film jag inte vill ha kvar, trycker på radera och den tas bort från hårddisken INTE BARA SPELLISTAN och vi hoppar till nästa film i ordningen. Att öppna, utvärdera och stänga varje fil(m) en i taget skulle ta för lång tid.

Jag använder oftast VLC. Finns det något annat program där man kan radera en film medan man tittar på den? Eller byta namn på den till "radera 4567" för att göra det efteråt? Jag är på jakt efter ett smart "hack" hur man kan göra.

Ödmjuka hälsningar.
Citera
2017-06-30, 22:20
  #2
Medlem
På en Mac är det bara att börja med att börja förhandsgranska filerna (mellanslag) och sen radera med delete. Så läggs filen i papperskorgen och nästa fil får fokus (börjar spelas). Vill jag inte radera så bläddrar jag bara till nästa (pil ner/upp beroende på hur man sorterat)

Behöver alltså bara trycka på en knapp.

Går det förhandsgranska på ett liknande sätt i windows så kanske det blir enkelt.
__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-06-30 kl. 22:24.
Citera
2017-07-01, 03:55
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyltgren
Har en massa filmfiler på en hårddisk där jag ska rensa bort typ hälften. Jag måste kolla varje film för att se om det är något att ha kvar och det är så många filer att jag måste göra det på nåt systematiskt sätt, inte en och en.

Jag tänker så här: för att kolla på foton använder jag Windows Fotovisare. där finns det en raderaknapp med ett rött kryss på. Om det är ett foto jag inte vill ha kvar, ett tryck på knappen, bilden flyttas till papperskorgen och vi hoppar vidare till nästa foto i ordningen. Snabbt och enkelt.

Jag skulle vilja kunna göra samma sak med filmfilerna. Jag kollar på en film i en spellista med säg 100 filmer, ser en film jag inte vill ha kvar, trycker på radera och den tas bort från hårddisken INTE BARA SPELLISTAN och vi hoppar till nästa film i ordningen. Att öppna, utvärdera och stänga varje fil(m) en i taget skulle ta för lång tid.

Jag använder oftast VLC. Finns det något annat program där man kan radera en film medan man tittar på den? Eller byta namn på den till "radera 4567" för att göra det efteråt? Jag är på jakt efter ett smart "hack" hur man kan göra.

Ödmjuka hälsningar.

Kan detta program vara något för dig?

https://www.gpsoft.com.au/

Använder själv detta och är mycket nöjd med detta ultimata verktyg.
Citera
2017-07-02, 21:30
  #4
Medlem
Snyltgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
På en Mac är det bara att börja med att börja förhandsgranska filerna (mellanslag) och sen radera med delete. Så läggs filen i papperskorgen och nästa fil får fokus (börjar spelas). Vill jag inte radera så bläddrar jag bara till nästa (pil ner/upp beroende på hur man sorterat)

Behöver alltså bara trycka på en knapp.

Går det förhandsgranska på ett liknande sätt i windows så kanske det blir enkelt.

Tack för tipset, ska prova att googla förhandgranska och windows får se vad som kommer upp.

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kan detta program vara något för dig?

https://www.gpsoft.com.au/

Använder själv detta och är mycket nöjd med detta ultimata verktyg.

Finns en 30-dagars trial, ska ladda ner få se vad man kan göra. Tack för tipset!
Citera
2017-07-03, 13:04
  #5
Avstängd
Svennebajss avatar
Du kan även använda DEL knappen för att radera på fotovisaren.

Klicka med musen och radera med del

Eller bläddra med pil-tangenterna och klicka på krysset...
Citera
2017-07-03, 19:01
  #6
Medlem
Snyltgrens avatar
Ah. Nu har det gått upp ett ljus.

Som legitimerad baksträvare använder jag Windows Fotovisare för att titta på foton, alltså den som har hängt med från gamla, klassiska versioner av Windows. Den kan inte visa filmfiler.

FOTON däremot, den bildvisare som är från början är default i denna moderna Windowsversion kan visa filmfiler på samma sätt som den visar foton. Åtminstone WMV och MP4, inte alla filformat dock. Jag kan alltså öppna en filmfil i Foton och kolla på den, hoppa till nästa film i mappen eller papperskorga filen och skickas till nästa. Precis det jag vill göra.

Funktionen jag ville ha fanns mitt framför näsan på mig. Som vit, kränkt man vet man vad man har men inte vad man missar.

Fridens liljor.
Citera
2017-07-04, 15:29
  #7
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyltgren
Ah. Nu har det gått upp ett ljus.

Som legitimerad baksträvare använder jag Windows Fotovisare för att titta på foton, alltså den som har hängt med från gamla, klassiska versioner av Windows. Den kan inte visa filmfiler.

FOTON däremot, den bildvisare som är från början är default i denna moderna Windowsversion kan visa filmfiler på samma sätt som den visar foton. Åtminstone WMV och MP4, inte alla filformat dock. Jag kan alltså öppna en filmfil i Foton och kolla på den, hoppa till nästa film i mappen eller papperskorga filen och skickas till nästa. Precis det jag vill göra.

Funktionen jag ville ha fanns mitt framför näsan på mig. Som vit, kränkt man vet man vad man har men inte vad man missar.

Fridens liljor.

Annars är Xnview också ett bra alternativ
Citera
2017-07-05, 05:37
  #8
Medlem
Behöver det vara en jätte stor bild?

http://www.codecguide.com/
Jag använder K-lite codec Pack. Mest för att se filmer med Media Player Classic (MPC) men det blir också en bild på varje film fil i Windows.

1. Installerar K-lite codec Pack
2. Öppna mappen med filmerna direkt i Windows
3. Ändra View till "extra lagre icons"

Edit:
Om du inte har meny framme när du öppnar en mapp så kan du trycka på
Organize / Layout / Meny bar

I vanliga fall finns det bara en liten view knapp med en pil bredvid. Använder man knappen så måste man tryck PÅ pilen och välja "extra lagre icons". Trycker man bara på knappen så hoppar den över view alternativet du vill använda.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2017-07-05 kl. 05:46.
Citera
2017-07-07, 14:45
  #9
Medlem
Snyltgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Behöver det vara en jätte stor bild?

http://www.codecguide.com/
Jag använder K-lite codec Pack. Mest för att se filmer med Media Player Classic (MPC) men det blir också en bild på varje film fil i Windows.

1. Installerar K-lite codec Pack
2. Öppna mappen med filmerna direkt i Windows
3. Ändra View till "extra lagre icons"

Edit:
Om du inte har meny framme när du öppnar en mapp så kan du trycka på
Organize / Layout / Meny bar

I vanliga fall finns det bara en liten view knapp med en pil bredvid. Använder man knappen så måste man tryck PÅ pilen och välja "extra lagre icons". Trycker man bara på knappen så hoppar den över view alternativet du vill använda.

Jag behöver se lite av filmerna, några sekunder här och där, för att se vad det är och inte bara extra stora ikoner. Metoden jag skrev om i inlägg 6 funkar bra för mig, jag har börjat tillämpa den men då man har sparat så mycket skräp kommer det att ta tid att gå igenom allt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback