Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-30, 07:51
  #1
Medlem
Jag äger en Volvo 850 GLT 1997.

Jag va o besiktade bilen nyss (Den blev godkänd) MEN dom sa till mig att det är bra att veta att krängningshämmare fram båda sidorna glappar. Så det jag undrar hur mycket kostar det att byta ut det hos Mekonomen?

Uppskattar för seriösa svar!
Citera
2017-06-30, 08:30
  #2
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diesel-Walker
Jag äger en Volvo 850 GLT 1997.

Jag va o besiktade bilen nyss (Den blev godkänd) MEN dom sa till mig att det är bra att veta att krängningshämmare fram båda sidorna glappar. Så det jag undrar hur mycket kostar det att byta ut det hos Mekonomen?

Uppskattar för seriösa svar!

Det finns nog ingen här som VET vad det kostar eftersom Mekonomen har över 450 verkstäder och samtliga av dom är fria att sätta sin egen timdebitering.

Ringer du till tio olika Mekonomen verkstäder så är det nog inte helt omöjligt att du kommer att få tio olika prisuppgifter.

Så mitt seriösa svar blir att lyfta telefonen.




EDIT: Nu är ju inte jag någon Mekonomen verkstad, men i min verkstad skulle jag debitera en total arbetskostnad på 418 kr för att byta stabilisatorstag till krängningshämmaren på båda sidor.

Och stagen kostar från 201 kr per styck.
__________________
Senast redigerad av ormbiten 2017-06-30 kl. 08:35.
Citera
2017-07-01, 00:49
  #3
Medlem
De vet väl att du inte måste byta krängningshämmarna utan du kan låta de vara och nästa besiktning kommer de säga samma sak.

Krängningshämmare är stag på sidan vid nedre länkarmarna som tar upp rörelser vertikalt, men deras funktion är inte nödvändig för att få en godkänd besiktning..rätta mig om jag har fel?
__________________
Senast redigerad av TeslaDC 2017-07-01 kl. 00:52.
Citera
2019-01-14, 16:43
  #4
Medlem
japanskbruds avatar
950 fick jag som prisförslag av en bilverkstad för några månader sen ..för att byta på ena sidan fram. Det är ändå mkt billigare än om dom skulle gå sönder helt .. verkar som det kan ställa till mer skit om man vill tro på den här sidan .. http://www.stotdamparverkstan.se/krangningshammare/
Citera
2019-01-14, 19:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
950 fick jag som prisförslag av en bilverkstad för några månader sen ..för att byta på ena sidan fram. Det är ändå mkt billigare än om dom skulle gå sönder helt .. verkar som det kan ställa till mer skit om man vill tro på den här sidan .. http://www.stotdamparverkstan.se/krangningshammare/

Nu var det väl antagligen inte krängningshämmaren som var felet på TS bil för över 2 år sedan kan man gissa utan han eller besiktningsmannen skrev antagligen krängningshämmare istället för krängningshämmarstag.

Skulle dessa gå sönder så spelar det ingen roll då bytet måhända blir enklare till och med om te.x. en kula hoppat ur. Fast om man ändå ska byta kan man sätta en svetstång på baksidan och inte bry sig om gummitätningen går sönder ändå.

Vet att på någon Ford kostade ett krängningshämmarstag runt 700 men i regel brukar de väl ligga närmare 200? Då låter ju 950 lite i överkant för byte av ett stag kan man tycka.

Lycka till.
Citera
2019-01-15, 10:37
  #6
Medlem
Minst 1000 kronor. Mekonomen ska du undvika de är mycket dyra. Köp en rephandbok och gör det själv!
Citera
2019-01-15, 19:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Nu var det väl antagligen inte krängningshämmaren som var felet på TS bil för över 2 år sedan kan man gissa utan han eller besiktningsmannen skrev antagligen krängningshämmare istället för krängningshämmarstag.

Skulle dessa gå sönder så spelar det ingen roll då bytet måhända blir enklare till och med om te.x. en kula hoppat ur. Fast om man ändå ska byta kan man sätta en svetstång på baksidan och inte bry sig om gummitätningen går sönder ändå.

Vet att på någon Ford kostade ett krängningshämmarstag runt 700 men i regel brukar de väl ligga närmare 200? Då låter ju 950 lite i överkant för byte av ett stag kan man tycka.

Lycka till.

Vet inte om 950kr för byte (ink reservdel?) är dyrt. Verkstäderna ska u leva på det de gör och ser man till total åtgången tid för kundmottagning, lämnande av bil, intagande av bil på verkstaden, det fysiska bytet, dokumentation och annat efter, samt utlämnande av bil till kund, så går det ju lite tid.
Citera
2019-01-15, 22:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vet inte om 950kr för byte (ink reservdel?) är dyrt. Verkstäderna ska u leva på det de gör och ser man till total åtgången tid för kundmottagning, lämnande av bil, intagande av bil på verkstaden, det fysiska bytet, dokumentation och annat efter, samt utlämnande av bil till kund, så går det ju lite tid.

Skrev inte att det var dyrt. Skrev att det var lite i överkant. Bara kolla ett inlägg i denna tråd så ser man ju att det stämmer.

Lycka till.
Citera
2019-01-15, 22:08
  #9
Medlem
miklons avatar
Just krängningshämmarstag är ju ofta relativt enkelt att byta (vilket också märks på den låga arbetskostnaden). Sen om man tycker det är värt arbetet för att spara en tusenlapp, det är ju en annan femma. Har man inte tillgång till garage och verktyg osv så skulle inte jag tycka det i alla fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback