• 1
  • 2
2017-06-29, 22:51
Medlem
Blev stucken av ett bi idag i ett finger. Det gjorde inte särskilt ont utan kändes ungefär som att sticka sig på en rostagg + svedan från en pissmyra. Det kändes ingenting efter några minuter. När jag trampade
barfota på en geting och blev stucken i foten så var smärtan helt jävla sjuk och kändes som glödgade knivar som kördes likt synålar in och ut i foten. Jag har läst att bi har mer gift än getingar, men getingars stick gör mer ont i allmänhet, eller? Vad är det som gör ont om inte giftet då?
Citera
2017-06-29, 22:59
Medlem
Mackan52s avatar
Bigiftet, som produceras i en giftkörtel bakom gadden, är en sammansättning av syrahaltiga vätskor som bl.a. innehåller histamin och mellitin, vilka förorsakar smärtor och rödfärgning av vid stickstället. Vätskan ökar bl.a. blodgenomströmningen vid sticksåret och upplöser röda blodkroppar. Olika enzymer - kända från ormgift - ökar mellitins verkan.

Getingen, Vespa, som är övervägande gulsträckad på mörkbrun bakgrund, har en eminent syn och kan uppfatta rörelse på upptill 10 meters avstånd - och den är känd för att överfallla allt som rör sig om den känner sig hotad.

Dess gift innehåller ett annorlunda gift än honungbiets. Giftet är basiskt, eftersom det innehåller mycket histamin samt serotonin, vilket inte finns i biets gift.

-Saxat från:
http://www.vitaviva-info.com/sv/hael...ck-getingstick

Kort och gott, det har inte med mängden att göra utan vilken sorts gift det är.
Citera
2017-06-29, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Bigiftet, som produceras i en giftkörtel bakom gadden, är en sammansättning av syrahaltiga vätskor som bl.a. innehåller histamin och mellitin, vilka förorsakar smärtor och rödfärgning av vid stickstället. Vätskan ökar bl.a. blodgenomströmningen vid sticksåret och upplöser röda blodkroppar. Olika enzymer - kända från ormgift - ökar mellitins verkan.

Getingen, Vespa, som är övervägande gulsträckad på mörkbrun bakgrund, har en eminent syn och kan uppfatta rörelse på upptill 10 meters avstånd - och den är känd för att överfallla allt som rör sig om den känner sig hotad.

Dess gift innehåller ett annorlunda gift än honungbiets. Giftet är basiskt, eftersom det innehåller mycket histamin samt serotonin, vilket inte finns i biets gift.

-Saxat från:
http://www.vitaviva-info.com/sv/hael...ck-getingstick

Kort och gott, det har inte med mängden att göra utan vilken sorts gift det är.

Där ser man. Kemi är ett underligt men fascinerande ämne. Är den allmänna uppfattningen om att just getingstick gör mer ont?
Citera
2017-06-29, 23:20
Medlem
haiguises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Där ser man. Kemi är ett underligt men fascinerande ämne. Är den allmänna uppfattningen om att just getingstick gör mer ont?
https://en.wikipedia.org/wiki/Schmidt_sting_pain_index
Jag lyckas (orkar) inte riktigt reda ut sorterna men här känns det som det finns bra info för dig.

Edit: Läste också (ev från samma artikel som föregående postare utgår ifrån) att man kan vara allergisk mot en av dom utan att vara allergisk mot den andra (väldigt logiskt då det som tidigare påtalat rör sig om olika sorters gift), så det skulle ju kunna vara något sådant i ditt fall?

Personligen har jag stuckit mig på både bi, geting och humla, klantskalle som man är.
Minns humla som värst men var typ 5 när jag stack mig på en sån, medans mina bi och getingmöten har varit i vuxen ålder så känner inte riktigt att jag kan ranka det på ett onyanserat sätt.
Senast redigerad av haiguise 2017-06-29 kl. 23:25.
Citera
2017-06-29, 23:28
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:

En smärtans finsmakare vid namnet Justin O. Schmidt har forskat i ämnet.
http://scienceblogs.com/retrospectac...x-which-sting/

Smärta är en intressant sak eftersom det inte är ett psykologiskt fenomen utan en direkt fysisk reaktion på fara, således kan man mäta det.
Citera
2017-06-29, 23:49
Medlem
Citat:
En smärtans finsmakare vid namnet Justin O. Schmidt har forskat i ämnet.
http://scienceblogs.com/retrospectac...x-which-sting/

Smärta är en intressant sak eftersom det inte är ett psykologiskt fenomen utan en direkt fysisk reaktion på fara, således kan man mäta det.

Intressant länk. Jag vill nog påstå att det finns en psykologisk dimension av smärta också även om smärtan i sig är ett rent fysiskt fenomen. Det får mig att tänka på om hur man inom buddhistisk meditation pratar om skillnaden mellan kroppsliga sensationer kontra det upplevda obehaget. Så för att återanvända mitt exempel så skulle ett stick av en hypotetisk insekt med otäckt utseende och en rostagg objektivt kunna ligga på samma smärtnivå, fast det upplevda obehaget är annorlunda för personen som tycker insekten är läskig och således ser händelsen ur ett annat konceptuellt ramverk än den mer neutrala rostaggen.
Låter det rimligt? Lätt OT förstås.
Citera
2017-06-30, 00:18
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haiguise
Personligen har jag stuckit mig på både bi, geting och humla, klantskalle som man är.
Minns humla som värst men var typ 5 när jag stack mig på en sån, medans mina bi och getingmöten har varit i vuxen ålder så känner inte riktigt att jag kan ranka det på ett onyanserat sätt.
Kan berkräfta att humlestick gör ont nått så förjävligt, har stuckit mig på en när jag var tonåring och minns att jag kollapsade och blev liggande på marken gråtande och skakande. Lyckligtvis så sticks inte humlor om man inte är dum nog att trycka på deras bakdel. Vad det gäller getingar och bin så tycker jag att getingen är värst, ingen är ens i närheten av humlan dock
Citera
2017-06-30, 00:21
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Så man blir glad av getingstick...?
Citera
2017-06-30, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Kan berkräfta att humlestick gör ont nått så förjävligt, har stuckit mig på en när jag var tonåring och minns att jag kollapsade och blev liggande på marken gråtande och skakande. Lyckligtvis så sticks inte humlor om man inte är dum nog att trycka på deras bakdel. Vad det gäller getingar och bin så tycker jag att getingen är värst, ingen är ens i närheten av humlan dock

Humlor gör mer ont eftersom dom bränns, inte sticks
Skämt åsido, det låter ju rätt jävligt. Är du säker att det inte var en allergisk reaktion?
Citera
2017-06-30, 00:34
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag har blivit stucken av både bi (gick in ett växthus när biet skulle flyga ut och vi krockade - stucken i hårbotten) och geting (lade mig på det).

Bisticket sved till och stället ömmade i några dagar.

Getingsticket däremot gjorde rejält ont, svullnade upp å det grövsta. Jag hade en pingisbolliknande svullnad utanpå i flera dagar och det värkte inne i armen som legat på getingen.
Citera
2017-06-30, 00:37
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Humlor gör mer ont eftersom dom bränns, inte sticks
Skämt åsido, det låter ju rätt jävligt. Är du säker att det inte var en allergisk reaktion?
Ingen aning faktiskt, men det var en rätt speciell upplevelse iallafall. Om någon är nyfiken på hur det känns så rekommenderar jag att värma en nål tills den är glödhet och sticka in i valfri kroppsdel.
Citera
2017-06-30, 00:41
Medlem
praxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har blivit stucken av både bi (gick in ett växthus när biet skulle flyga ut och vi krockade - stucken i hårbotten) och geting (lade mig på det).

Bisticket sved till och stället ömmade i några dagar.

Getingsticket däremot gjorde rejält ont, svullnade upp å det grövsta. Jag hade en pingisbolliknande svullnad utanpå i flera dagar och det värkte inne i armen som legat på getingen.

Haha, kan berätta vad som hände mig för ungefär ett år sedan. Jag klev ut ur duschen på morgonen och trampade på nån glasskärva eller något. Det gjorde så jävla ont. Hade varken glasögon eller linser så jag brydde mig inte om att titta då jag ändå inget skulle se. Men jag lyfte foten och till min förvåning kände jag hur skärvan liksom grävde sig in ännu djupare, och sedan ännu mer, igen!

Var tvungen att se efter vad det var för jävelskap, och sträckte mig ner för att plocka bort det, och rätt vad det var höll jag i en geting. Fyfan! Aldrig blivit getingstucken förut, och så ligger det en sate på badrumsgolvet och väntar. Helt sjukt. Fick ingen särskild svullnad men det gjorde fan ont i en vecka efteråt Jag bara stod och stönade av smärta precis efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in