2006-01-05, 18:33
Medlem
illums avatar
Jag förstår absolut (tror jag) anledningen till att dela upp gamla kriminologi och juridik i två forum eftersom det gleds runt friskt mellan frågor om juridik till helt andra frågor.

Jag satt ofta och läste och postade där innan men det slog mig nyss att jag är aldrig inne på vare sig kriminologi- eller juridikdelarna längre. Det känns mest omständigt.

Är det bara jag som tycker delningen är tråkig? Hur är statistiken på antal inlägg där innan jämfört med summan av inläggen i forumen idag? Är det bättre? Har det dött ut? Är diskussionen idag av sådan "intellektuell höjd" att delningen är motiverad bara därför?
Citera
2006-01-05, 18:39
Medlem
Tuesdays avatar
Jag tycker att delningen var utmärkt och jag tror att det är en vanesak, att du kommer att vänja dig och hitta tillbaka till krim- respektive jur-trådarna.
Citera
2006-01-05, 20:37
Medlem
flygers avatar
Jag håller helt klart med trådskaparen om att delning är tråkig.

Min besöksfrekvens på de forumen har sjunkit mycket sedan delningen.
Citera
2006-01-05, 20:55
Medlem
Pellefants avatar
Delningen av forumen var enligt min mening motiverad eftersom det rörde sig om diametralt skilda ämnen. Juridik är inte att sammanblanda med allmänna diskussioner om brott och det var svårt att följa topic i trådarna. Till detta hör att gamla Kriminologi och juridik var ett mycket stort forum vilket gjorde det svårt att överblicka ämnena. För trots allt är det en stor skillnad mellan kriminologidelen och juridikdelen. Det kan lätt konstateras genom att se vilka trådar som finns i respektive forum.

För egen del är det min uppfattning att de som attraheras av Kriminologidelen är helt andra än de som attraheras av juridikdelen och diskussionerna i de båda forumdelarna är mycket olika.

Jag har svårt att förstå argument som att det blir tråkigare att besöka dessa forum utan att man konkretiserar varför så därför är jag intresserad av vad det är som specifikt har blivit sämre för jag är väl förblindad av uppfattningen att jag tycker uppdelningen är bra. Skapas det tråkigare trådar numera?

Klart är i alla fall att trådstartarfrekvensen eller antalet inlägg inte påverkats i negativ bemärkelse. Istället har jag tvärtom sett att diskussionerna blivit mer renodlade. I kriminologidelen förs diskussioner om begångna brott och påföljder. Dessa diskussioner fördes tidigare i de mer juridiska frågeställningarna vilket medförde att dessa kom att spåra ur. Separeringen har enligt min mening varit positiv eftersom trådar numera sällan tenderar att spåra ur. Uppdelningen har enligt min mening gjort det lättare för personer att hålla topic.

Illum förklara gärna vad som är omständigt med det nya upplägget. Kanske är det så att det inte tydligt angivits avgränsningen mellan de olika delarna.

Förhoppningen för egen del är att juridikforumet i framtiden skall samla även trådar som i andra forum är av mer juridisk karaktär för att få dessa trådar samlade på ett och samma ställe. För som det är idag är dessa trådar ofta spridda över forumet.
Citera
2006-01-05, 21:29
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Förhoppningen för egen del är att juridikforumet i framtiden skall samla även trådar som i andra forum är av mer juridisk karaktär för att få dessa trådar samlade på ett och samma ställe. För som det är idag är dessa trådar ofta spridda över forumet.

Det får du gärna göra bara du lämnar bostadsjuridiken till bostadsforat.
Men jag håller med dig i att var sak har sin plats.

Tyvärr kan jag inte konkretisera varför jag inte går in oftare i juridikforumet nu än vad jag gjorde innan delningen. Detta är särskilt konstigt då jag har ett stort intresse för juridik och förmodligen kommer läsa det i höst.

Edit: Jag måste också berömma dig för att du just skrivit ett av de bättre svaren jag läst i det här forumet.
Citera
2006-01-05, 21:42
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Det får du gärna göra bara du lämnar bostadsjuridiken till bostadsforat.
Men jag håller med dig i att var sak har sin plats.

För egen del är jag av åsikten att bostadsjuridiken skall vara i juridikforumet. Jag är personligen intresserad av dessa frågor och - utan att framhäva mig själv . har kunskap om hyresjuridik, men kommer aldrig mig för att gå in och besvara eller läsa dessa i bostadsforumet annat än i undantagsfall. Det är dessutom överenskommet att dessa trådar skall flyttas till juridikforumet.

Detta kanske också visar att det är viktigt att dela upp ämnen. Många är intreserade av juridik men inte av allmänna diskussioner om brottslighet och vice versa och går därför inte in i de forum som inte intresserar en (skälet till att jag undviker Bostad, hem och trädgård m.fl. forum) detta är som sagt grundtanken till att man delade upp forumet. Jag tror att uppdelningen var bra mot denna bakgrund men givetvis är all input i denna fråga av intresse så därför ser jag att så många som möjligt gör sin stämma hörd. Är övertygad om att en återgång till den gamla ordningen kan ske om ett flertal önskar detta. Det är dock min förhoppning att uppdelningen får bestå.
Citera
2006-01-06, 00:58
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Klart är i alla fall att trådstartarfrekvensen eller antalet inlägg inte påverkats i negativ bemärkelse. Istället har jag tvärtom sett att diskussionerna blivit mer renodlade.

Illum förklara gärna vad som är omständigt med det nya upplägget. Kanske är det så att det inte tydligt angivits avgränsningen mellan de olika delarna.
Om det startas bra med trådar fortfarande så är det bra. Jag håller med om att trådar innan spårade ut en del, samtidigt som det i min mening var i just sådana, milt urspårade trådar som de mest intressanta bilderna gavs av rättsmedvetande/moral/straffpåföljder och liknande.

När juridikforumet är så renodlat så känns det mindre Flashback (åh nej, detta subjektiva begrepp ) och mer "fråga juristen" vilket kan tolkas som en stor fördel lika väl som en stor nackdel. Jag har egentligen inga objektiva punkter att framföra annat än att jag trivs bra i lagom urspårade trådar med det utbyte som kan ske där och att det kanske är det som gör att jag inte postat något där det senaste.

Jag kan tänka till lite mer och försöka frambringa en mer objektiv vinkling av det hela. För tillfället känns det mest subjektivt, en känsla av överdiversifiering av ett redan fungerande koncept blandat med av-flashbackisering. Det är inte så illa iofs och med tanke på att det inte direkt dräller av trådar med folk som tycker som jag så kan jag väl svälja det hela och gå vidare om jag inte har mer att komma med, hehe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in