2017-06-28, 12:49
Medlem
TheSituations avatar
Jag börjar på ett nytt arbete i mitten av augusti med en lön omkring 35,000 och kom överens med min tidigare arbetsgivare att jag skulle lämna omgående istället för att låta uppsägningstiden löpa ut. Därför är jag i praktiken mellan jobb just nu när jag har för avsikt att ansöka om ett kreditkort, främst för att använda som en extra trygghet ifall jag drabbas av oväntade utgifter under sommaren och inte vill sälja av aktier.

I ansökningen vill banken att jag anger nuvarande arbetsgivare, arbetsform samt inkomst "från och med". Bör jag ange min kommande arbetsgivare från och med mitten av augusti eller är det bättre att ange den tidigare arbetsgivaren med den lön jag hade där eller den kommande med ett startdatum någon månad bak. Kommer de att kontakta företaget och begära ut informationen eller kräva ett arbetsgivarintyg?
Citera
2017-06-28, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Jag börjar på ett nytt arbete i mitten av augusti med en lön omkring 35,000 och kom överens med min tidigare arbetsgivare att jag skulle lämna omgående istället för att låta uppsägningstiden löpa ut. Därför är jag i praktiken mellan jobb just nu när jag har för avsikt att ansöka om ett kreditkort, främst för att använda som en extra trygghet ifall jag drabbas av oväntade utgifter under sommaren och inte vill sälja av aktier.

I ansökningen vill banken att jag anger nuvarande arbetsgivare, arbetsform samt inkomst "från och med". Bör jag ange min kommande arbetsgivare från och med mitten av augusti eller är det bättre att ange den tidigare arbetsgivaren med den lön jag hade där eller den kommande med ett startdatum någon månad bak. Kommer de att kontakta företaget och begära ut informationen eller kräva ett arbetsgivarintyg?

Aldrig varit med om att banken kontaktat arbetsgivaren.... Har du ett någorlunda hyfsat UC så borde det inte vara problem
Citera
2017-06-28, 14:34
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Jag börjar på ett nytt arbete i mitten av augusti med en lön omkring 35,000 och kom överens med min tidigare arbetsgivare att jag skulle lämna omgående istället för att låta uppsägningstiden löpa ut.

Om man får fråga: varför gjorde du detta? Det låter jättekonstigt.

Citat:

Har aldrig varit med om att vare sig Amex eller SEB krävt några bevis på din inkomst (så länge du inte nolltaxerat förra året). Så det spelar typ ingen roll vad du skriver in.

Däremot kan man ju ha åsikter kring din hantering av din ekonomi, men då det inte har med din fråga att göra knyter jag näven i fickan och håller tyst om mina åsikter i frågan
Citera
2017-06-28, 15:11
Medlem
Kan bara ge info om norwegian och Preem, men de ger båda automatiskt besked när du ansöker helt beroende på UC så ser det bra ut där bör det gå oavsett hur du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in