2017-06-28, 00:43
Medlem
WykkedWitchs avatar
Tjena!

Vad skall jag göra.
När jag skulle kolla mitt saldo genom telefonbanken så hade det transformerats nästan 2000 kr och det var ingen räkning som dragits.

Den enda person som eventuellt misstänks är en person som kan mitt personnummer och som varit i samma rum som mig när jag kontaktat banken. Men när jag hanterade den fem-siffriga koden måste han ha varit vig och snabb som en cirkusartist för att kunna komma åt att se.

Jag kommer givetvis inte röja ens skuggan av vem den misstänkte är men om han/du läser detta så kan du väl lämna tillbaka pengarna?

kommer min bank (Nordea) att betala tillbaka pengarna om jag polisanmäler?
Citera
2017-06-28, 06:29
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Tjena!

Vad skall jag göra.
När jag skulle kolla mitt saldo genom telefonbanken så hade det transformerats nästan 2000 kr och det var ingen räkning som dragits.
.................................................. .....................

kommer min bank (Nordea) att betala tillbaka pengarna om jag polisanmäler?

Transformerats?
Vad har pengarna omvandlats till?
Senast redigerad av trottwell 2017-06-28 kl. 06:37.
Citera
2017-06-28, 13:24
Medlem
Gå in på din internetbank och titta var pengarna har tagit vägen, det måste ju finnas historik på alla transaktioner.
Citera
2017-06-28, 13:28
Medlem
Polisanmäl! Gissningsvis så bandar Nordea alla inkommande samtal och vid polisanmälan kan man då enkelt ta fram inspelningen och höra vem det är (åtminstone höra om det är den du misstänker eller inte).
Citera
2017-06-28, 18:28
Medlem
Till att börja med kollar du vart pengarna har tagit vägen. Det står alltid vem som är betalningsmottagare.

Om du mot förmodan skulle ha blivit bedragen så kontaktar du banken samt gör en polisanmälan.

Osäkert att du får tillbaka pengarna. Det är något som banken eventuellt kan ersätta beroende på hur bedrägeriet gått till. Men om dina personliga koder har använts så är du ansvarig för att ingen kommer åt dem och du ska därför inte få tillbaka någonting från banken. Trist men man ska skydda sina koder...

Jag tror inte att du har blivit blåst utan när du gör första steget, kollar vart pengarna har tagit vägen så ser du att du själv har köpt något som du glömt bort.
Citera
2017-07-04, 09:21
Medlem
WykkedWitchs avatar
Fick ett brev från POLISEN där de förkunnar att de lägger ner förundersökningen.
Så var det med det.
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Till att börja med kollar du vart pengarna har tagit vägen. Det står alltid vem som är betalningsmottagare.

Om du mot förmodan skulle ha blivit bedragen så kontaktar du banken samt gör en polisanmälan.

Osäkert att du får tillbaka pengarna. Det är något som banken eventuellt kan ersätta beroende på hur bedrägeriet gått till. Men om dina personliga koder har använts så är du ansvarig för att ingen kommer åt dem och du ska därför inte få tillbaka någonting från banken. Trist men man ska skydda sina koder...

Jag tror inte att du har blivit blåst utan när du gör första steget, kollar vart pengarna har tagit vägen så ser du att du själv har köpt något som du glömt bort.
Citera
2017-07-13, 20:42
Medlem
Vart har dina pengar tagit vägen? Var det ett bankomatuttag, kreditkortsköp, betalning av räkning eller överföring som var orsaken? Du skriver Transformerats och det går inte att tyda. Pengar kan inte bara upphöra från ett konto utan de flyttas alltid till någon annan. Vi har haft det som kallas dubbel bokföring i mer än 2000 år just för att förhindra att pengar bara försvinner. Romarna utvecklade systemet som fortfarande används...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in