2017-06-26, 14:56
Medlem
Aftonhorans avatar
Konstig fråga kanske men jag är inte alls insatt i detta med kreditkort, men kan jag ansöka om ett kreditkort för att betala av några akuta lån jag kostat på mig? Kan ej ta lån då jag gått oansvarigt hårt åt UC så jag undrar om det är lättare att gå den vägen istället? Tips och råd rörande kreditkort tas tacksamt emot, "råd" om privatekonomi från diverse besserwissrar undanbedes.
Citera
2017-06-26, 15:01
Medlem
Alexander.Delarges avatar
Du får ju inte oändligt med kredit bara du skaffar ett kreditkort. Om du har låg kreditvärdighet får du lite kredit om du överhuvudtaget ens får ett kort.
Citera
2017-06-26, 15:03
Medlem
Många amerikaner brukar göra så. Att ta lån, för att betala av lån.

Men någon långsiktig lösning på dina problem är det inte. Du kanske köper dig lite mer tid? Men såvida du inte vet att du kommer få pengarna inom denna köpta ytterligare tidsfrist, så förvärrar du bara dina problem genom fler lån.
Citera
2017-06-26, 15:04
Medlem
Aftonhorans avatar
Har ju dålig kredit hos UC, men finns andra kreditupplysningsbolag? Ej ute efter större summor, 10,000 ska räcka att ta mig ur knipan enligt mina beräkningar.
Citera
2017-06-26, 15:04
Medlem
Diamondgrits avatar
Kreditkort ÄR lån. Eller, när du använder det så blir det ett lån. Hur som helst: kreditkortsföretaget kommer att kolla upp dig via UC eller liknande precis som när du ansöker om lån. Så det är nog kört för dig. Kolla på Lyxfällan på TV3 för inspiration.
Citera
2017-06-26, 15:06
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonhoran
Har ju dålig kredit hos UC, men finns andra kreditupplysningsbolag?
Alla större kreditupplysare har ungefär lika mycket koll dvs. ser allt du gjort sen du föddes typ. Och du vet inte vilka som kreditkortsföretaget kommer att fråga.
Citera
2017-06-26, 15:34
Medlem
Citat:
Har ju dålig kredit hos UC, men finns andra kreditupplysningsbolag? Ej ute efter större summor, 10,000 ska räcka att ta mig ur knipan enligt mina beräkningar.

Ja fast sen ska du betala de 10 000 kronorna du har i kredit från banken / på kreditkortet, så när du ska ta nästa lån har du ännu lägre kreditvärdighet - till slut får du inte ta lån för att betala dina gamla lån och du sitter med skyhög effektiv ränta och är oförmögen att betala av lånen.

10 000 kr är ingenting, låna av dina föräldrar för att lösa dina skulder och se till att inte hamna i situationen igen. Att låna pengar till dyr ränta för att betala existerande skulder är i princip det sämsta du kan göra.

Som andra påpekat delar upplysningsföretagen information med varandra, du kan inte lura systemet.
Citera
2017-06-26, 17:23
Medlem
Bättre att du kontaktar fordringsägarna och förklarar läget och ber om en avbetalningsplan. Värt ett försök
Citera
2017-06-26, 17:45
Medlem
Mer eller mindre alla banker eller kreditinstitut tar en upplysning. Kan du inte låna av föräldrarna så finns det andra alternativ, Credway t ex. De tar upplysning med CreditSafe så ditt UC betyg påverkas inte.

Såvida du inte har betalningsanmärkningar så borde det inte vara några problem.
Citera
2017-06-26, 19:05
Medlem
Kreditkort är spärrade för att betala andra finansiella krediter. Likaså är Betalo och andra liknande tjänster. Du kan göra kontantuttag på vissa kort men det kostar väldigt mycket att göra kontantuttag. Dessutom kommer algoritmer hos din kreditkortsleverantör se detta och risken är att du omedelbart får indragen kredit på ditt kreditkort (det ska endast användas i nödfall är det tänkt. T.ex om du är ute och reser). Har du redan dålig kreditvärdighet får du troligen inte såna kort. Så enkla svaret på din fråga är nej om du inte redan har ett sådant kort.
Citera
2017-06-26, 21:25
Medlem
Citat:
Ej ute efter större summor, 10,000 ska räcka att ta mig ur knipan enligt mina beräkningar.
Om vi antar att du skulle få ett kreditkort med 10k i kredit och nyttjar den. Hur blir det sen 30-60 dagar senare när du ska betala skulden till kreditbolaget? Har du 10k då? Varför inte då bara vänta i 30-60 dagar och sen betala den ursprungliga skulden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in