2017-06-24, 02:22
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/världen/iraks-kurder-röstar-om-självständighet-1.4350307

Kommer Kurderna finnas med på kartan från och med nu om de nu röstar ja? Är detta bra eller dåligt för världen/mellanöstern? Kan tänka mig att Kurdistan kommer få mycket stöd av väst då de är mest älskade av alla folk i mellanöstern. Tror också att en relation mellan Kurdistan och Sverige hade varit nyttigt för oss här, jag menar, istället för att sälja vapen till Saudi kan vi då istället sälja vapen till kurderna, och de kommer belöna oss med olja samt kommer de även krossa isis om väst ger dem stödet. Jag säger detta kan bli hur bra som helst. Ett självständigt Kurdistan blir slutet av Saudi-arabien.
Citera
2017-06-24, 02:35
Medlem
Kaninheros avatar
Underbart att de äntligen får bli självständiga även om det kommer mötas med ett enormt motstånd av andra arabländer, Turkiet lär vara en stor motståndare mot detta. Har inte Kurder även redan en någorlunda autonom provins i Irak! Hejar på detta då de har blivit förföljda sedan långt tillbaka.

Hoppas starkt på detta trots motståndet, helt fel att de har blivit motarbetade av andra länder men nu kan man inte blunda för detta länge till. Så extremt svårt att säga vart Trump står i frågan då han har mycket inflytande när det gäller detta. Tänker främst på alliansen mellan saudi och turkiet som hatar kurder något så oerhört.
Citera
2017-06-24, 03:44
Medlem
Det finns inget som heter Kurdistan.
Det är bara ett område som kurderna anser sig ha rätt till och som tillhör flera andra olika länder, bland annat Turkiet och Irak. Ingen av dessa länder är villiga att stycka av sina marker för att skapa ett nytt land och varför skulle de vara intresserade av det?

Rubriken är fel och missvisande.
Att några kurder i norra Irak röstar för självständighet saknar betydelse då det inte är godkänt av övriga Irak.
Citera
2017-06-24, 04:51
Medlem
ReiseReises avatar
Kan tänka mig att främst Turkiet kommer att göra allt i sin makt för att stoppa ett självständigt Kurdistan. Lär bli väldigt mycket kaos i det landet. Terror attacker på löpande band och massiva protester i Sydöstra delen av landet, medans den turkiska militären går på hårt och bombar för allt de är värda. Turkiets allt mer aggressiva agerande kommer säkert att ytterligare skada relationer med EU.

Irak och Syrien har inte så mycket att sätta emot när det kommer till deras kurdiska delar. Syrien är totalt nerkört och Irak inte lika mycket fast de är nu lite av en amerikansk marionett-stat. Kurderna är nog den delen av länderna som nu är som mest stridslystna och beväpnade efter sin strid mot IS.
Citera
2017-06-24, 07:59
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAcce
http://www.gp.se/nyheter/världen/iraks-kurder-röstar-om-självständighet-1.4350307

Kommer Kurderna finnas med på kartan från och med nu om de nu röstar ja? Är detta bra eller dåligt för världen/mellanöstern? Kan tänka mig att Kurdistan kommer få mycket stöd av väst då de är mest älskade av alla folk i mellanöstern. Tror också att en relation mellan Kurdistan och Sverige hade varit nyttigt för oss här, jag menar, istället för att sälja vapen till Saudi kan vi då istället sälja vapen till kurderna, och de kommer belöna oss med olja samt kommer de även krossa isis om väst ger dem stödet. Jag säger detta kan bli hur bra som helst. Ett självständigt Kurdistan blir slutet av Saudi-arabien.

I längden handlar det om vad USA önskar. Om man inte längre litar på Turk som anförvant (vilket man inte längre gör) så behövs en ny sådan. Kurderna kan förstås inte ersätta turkarna, varken geografiskt eller storleksmässigt, men de har ändå visat sig vara en kraft att räkna med. Att ha dem som en pusselbit att pressa turken, Irak, ryssen och Syrien med passar USA perfekt. Game of thrones på riktigt...

http://www.euractiv.com/section/global-europe/news/us-moves-nuclear-weapons-from-turkey-to-romania/
Senast redigerad av another-devil 2017-06-24 kl. 08:07.
Citera
2017-06-24, 08:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
I längden handlar det om vad USA önskar. Om man inte längre litar på Turk som anförvant (vilket man inte längre gör) så behövs en ny sådan. Kurderna kan förstås inte ersätta turkarna, varken geografiskt eller storleksmässigt, men de har ändå visat sig vara en kraft att räkna med. Att ha dem som en pusselbit att pressa turken, Irak, ryssen och Syrien med passar USA perfekt. Game of thrones på riktigt...

http://www.euractiv.com/section/global-europe/news/us-moves-nuclear-weapons-from-turkey-to-romania/
Det tror du. Jag tror att amerikanarna kommer att göra allt för att inte släppa Turkiet till ryssarna. Om det verkar rörigt just nu så tror jag att det klarnar upp framledes.
Citera
2017-06-24, 08:40
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det tror du. Jag tror att amerikanarna kommer att göra allt för att inte släppa Turkiet till ryssarna. Om det verkar rörigt just nu så tror jag att det klarnar upp framledes.

Precis, det är vad jag säger, med kurd på lönelistan kan USA pressa turk att inte komma ryss för nära.
Citera
2017-06-24, 09:10
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hm, Erdogan skiter nog på sig av rädsla.

Om ett fritt Kurdistan utropas och USA lägger militärbaser där så kommer det sticka rejält i turks ögon ja.

Har du några argument?
Citera
2017-06-24, 09:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Om ett fritt Kurdistan utropas och USA lägger militärbaser där så kommer det sticka rejält i turks ögon ja.

Har du några argument?
Nä, inte mer än att ni kurder har en ovanlig förmåga att alltid satsa på fel häst. Missförstå mig rätt, jag gillar kurder men...
Citera
2017-08-29, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det finns inget som heter Kurdistan.
Det är bara ett område som kurderna anser sig ha rätt till och som tillhör flera andra olika länder, bland annat Turkiet och Irak. Ingen av dessa länder är villiga att stycka av sina marker för att skapa ett nytt land och varför skulle de vara intresserade av det?

Rubriken är fel och missvisande.
Att några kurder i norra Irak röstar för självständighet saknar betydelse då det inte är godkänt av övriga Irak.

Nej, det är mycket mer än bara ett "område" som utgör en nation, vilket Kurdistan är. Flera kurdiska nationer (och faktiskt erkända stater) har existerat under olika namn och epoker, senast under Sovjet. När man ändå pratar i termer av nation så kan vi i det här skedet konstatera att Irak, Syrien med flera arabstater faktiskt är påhittade. Resultatet? Ja, krig i decennier med diktaturer som förtrycker sitt folk och inte bidrar med något som helst gott till omvärlden. Kurdistan ska med hänsyn till FN stadgan redan ha varit en självständig stat sen mååååååånga år tillbaka, är inte det tillräckligt legitimt för dig? Du pratar om Irak som om det vore en funktionell stat, om Irak skulle lyckas kunna ena majoritetsbefolkningen sunni och shiaaraber, då skulle jag respektera deras åsikt ifråga. Kurder förtjänar bättre än några araber vars hela världsbild kretsar kring Islam och sekter.
Citera
2017-08-30, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm-
Nej, det är mycket mer än bara ett "område" som utgör en nation, vilket Kurdistan är. Flera kurdiska nationer (och faktiskt erkända stater) har existerat under olika namn och epoker, senast under Sovjet. När man ändå pratar i termer av nation så kan vi i det här skedet konstatera att Irak, Syrien med flera arabstater faktiskt är påhittade. Resultatet? Ja, krig i decennier med diktaturer som förtrycker sitt folk och inte bidrar med något som helst gott till omvärlden. Kurdistan ska med hänsyn till FN stadgan redan ha varit en självständig stat sen mååååååånga år tillbaka, är inte det tillräckligt legitimt för dig? Du pratar om Irak som om det vore en funktionell stat, om Irak skulle lyckas kunna ena majoritetsbefolkningen sunni och shiaaraber, då skulle jag respektera deras åsikt ifråga. Kurder förtjänar bättre än några araber vars hela världsbild kretsar kring Islam och sekter.

Hur mycket du än hävdar det så finns det inget som heter Kurdistan. Det är inget land och det är inte beslutat i FN att det ska vara ett eget land.

Att Irak inte fungerar kan ju kanske bero på att USA släppte otroligt mycket bomber över landet och mördade dess president och fångade in alla i det styrande partiet.
Sedan drog man sig där ifrån och lämnade landet utan poliskår.

Samma sak skedde med Syrien.
Citera
2017-08-31, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Hur mycket du än hävdar det så finns det inget som heter Kurdistan. Det är inget land och det är inte beslutat i FN att det ska vara ett eget land.

Att Irak inte fungerar kan ju kanske bero på att USA släppte otroligt mycket bomber över landet och mördade dess president och fångade in alla i det styrande partiet.
Sedan drog man sig där ifrån och lämnade landet utan poliskår.

Samma sak skedde med Syrien.

Faktum är att Irak inte är stabilt- orsaker till det är inte relevant för valet eller Kurdistan. En sak du måste ha klart för dig är att om Irak ska vara funktionellt krävs diktatur. En sunni diktator som förtrycker shia eller tvärtom, ja du ser vad Maliki ledde till. Om demokrati inte fungerar i ett land som Irak kan man aldrig påstå att det har eller kan komma att bli stabilt. Stabilt i vilket avseende? Inga krig? Tror du att sunniklanerna aktivt stöttade IS för att de delar ideologi? Sunniter räknar fortfarande dagar för sin hämnd, likaså shia för att hämnas IS och inte minst Saddam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in