2017-06-23, 18:21
Medlem
Ytterligare en tiggare som rånar, denna gång en rullstolsburen kvinna.

Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stal-pengar-av-kvinna-i-rullstol

Det var strax innan 15 som en man på Åkerbyvägen i Täby bad kvinnan om hennes namnunderskrift. Han sa att han samlade in pengar till funktionsnedsatta. När kvinnan öppnade sin plånbok tog han hennes pengar, flera tusenlappar, och sprang från platsen.

Polisen har inte gripit någon, men upprättat en anmälan om grov stöld.

Vad anser polismyndigheten att man kan göra?

Citat:
Vi kan inte göra så mycket annat än att varna. Det vill ju till att man lagför också, men de här personerna brukar snabbt försvinna från brottsplatsen.

Stämmer påståendet att polisen endast kan varna?

Med Sveriges internationellt sätt uppseendeväckande låga polistäthet, är det orimligt att ytterligare 10.000 poliser inte gjort skillnad? Med ytterligare tusen poliser i Stockholms län per skift som patrullerar gator och köpcenter vågar jag påstå att denna typ av brottslighet går att stävja. Därtill kännbara straff, och riktade åtgärder mot besökande från Rumänien för att upplysa om vad som händer om de inte sköter sig likt japanska turister.
Citera
2017-06-23, 18:39
Medlem
Ytterligare en fråga: Varför är brottsrubriceringen stöld och inte rån? Det är ju uppenbart att hon velat göra motstånd (dvs rån i motvärnsfallet), men hennes handikapp förhindrade detta. Det är alltså lindrigare att råna en försvarslös rullstolsburen kvinna än en vältränad frisk man som gör motstånd.
Citera
2017-06-23, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Ytterligare en tiggare som rånar, denna gång en rullstolsburen kvinna.

Vad anser polismyndigheten att man kan göra?

Med Sveriges internationellt sätt uppseendeväckande låga polistäthet, är det orimligt att ytterligare 10.000 poliser inte gjort skillnad? Med ytterligare tusen poliser i Stockholms län per skift som patrullerar gator och köpcenter vågar jag påstå att denna typ av brottslighet går att stävja. Därtill kännbara straff, och riktade åtgärder mot besökande från Rumänien för att upplysa om vad som händer om de inte sköter sig likt japanska turister.

Var framgår det att det var en tiggare som rånade BO?
Med "tiggare" brukar väl menas de som sitter utanför butiker och efterfrågar pengar?
Jag har svårt att se att en sådan person plötsligt skulle hoppa upp, fråga efter namnunderskrift, rensa en plånbok och sedan börja springa därifrån.

Däremot så påminner tillvägagångssättet om ligor där de låtsas vara hörselskadade, och vill att man skriver på.
Såg en man senast idag, faktiskt, som gick omkring med en lista.
Jag såg inte någon som nappade, tack och lov.
Citera
2017-06-23, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Med "tiggare" brukar väl menas de som sitter utanför butiker och efterfrågar pengar?
Jag har svårt att se att en sådan person plötsligt skulle hoppa upp, fråga efter namnunderskrift, rensa en plånbok och sedan börja springa därifrån.

Däremot så påminner tillvägagångssättet om ligor där de låtsas vara hörselskadade, och vill att man skriver på.
Såg en man senast idag, faktiskt, som gick omkring med en lista.
Jag såg inte någon som nappade, tack och lov.
Insamling av namnunderskrift är ett sett att få söka kontakt, nästa steg är att be om att få pengar. Gör din egen bedömning, men jag tror inte det var frågan om Röda Korset i detta fall, utan snarare pengar ner i egen ficka. I min värld är det tiggeri.
Citera
2017-06-23, 19:38
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ytterligare en fråga: Varför är brottsrubriceringen stöld och inte rån? Det är ju uppenbart att hon velat göra motstånd (dvs rån i motvärnsfallet), men hennes handikapp förhindrade detta. Det är alltså lindrigare att råna en försvarslös rullstolsburen kvinna än en vältränad frisk man som gör motstånd.
martincullberg.se
"Fråga: Vad är skillnaden mellan rån och stöld, rent juridiskt? Och hur skiljer sig straffen åt för dessa brottstyper?
Svar: Skillnaden mellan rån och stöld är att vid rån så har den misstänkte använt sig av våld eller hot för att ta eller behålla egendomen."
Citera
2017-06-23, 19:39
Medlem
Citat:
Insamling av namnunderskrift är ett sett att få söka kontakt, nästa steg är att be om att få pengar. Gör din egen bedömning, men jag tror inte det var frågan om Röda Korset i detta fall, utan snarare pengar ner i egen ficka. I min värld är det tiggeri.

I min värld är det bedrägeri.
Citera
2017-06-23, 19:46
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Naturligtvis inte. I Norge så samlade oslopolisn ihop dom värsta 70 rötäggen och bussade hem dom till Rumänien.
Enda orsaken till att det inte görs i Sverige är att polisledningen med Dan Eliasson i spetsen, hantlangare till regeringen ledd av groggansiktet Löffén, vill ha det så här. Dom gillar det.
Citera
2017-06-23, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
martincullberg.se
"Fråga: Vad är skillnaden mellan rån och stöld, rent juridiskt? Och hur skiljer sig straffen åt för dessa brottstyper?
Svar: Skillnaden mellan rån och stöld är att vid rån så har den misstänkte använt sig av våld eller hot för att ta eller behålla egendomen."
Precis. Men den enda anledningen är ju att kvinnan inte haft möjlighet att sätta emot. Det borde rimligen bedömas som ett rån eftersom kvinnan inte frivilligt lämnat från sig egendom utan bara varit i en utsatt situation och inte kunnat annat än att beskåda hur hon blir av med värdesaker. Det är ett underförstått hot.
Citera
2017-06-23, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes

Mest en reflektion: förutsatt då att brottet då inte allt är helt känt ännu. Nåväl, du hänger inte med speciellt mycket va? Handikappade kan mycket väl hamna i underläge mot tiggare, som ofta rör på sig i områden där de även sitter och tigger. De sitter nämligen inte alltid still och är rörelsehindrade själva med några få undantag. På mornarna kommer de gåendes med vaggande steg och besätter tiggarplatserna efter att blivit utposterade. De kan visst röra sig. Men det är kanske inte det som du ville kommentera egentligen?
Citera
2017-06-23, 20:42
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Precis. Men den enda anledningen är ju att kvinnan inte haft möjlighet att sätta emot. Det borde rimligen bedömas som ett rån eftersom kvinnan inte frivilligt lämnat från sig egendom utan bara varit i en utsatt situation och inte kunnat annat än att beskåda hur hon blir av med värdesaker. Det är ett underförstått hot.
Man kan inte fingera ett motvärn. Att hon är handikappad ska istället beaktas vid bedömning av straffvärdet.
Citera
2017-06-23, 20:44
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Enligt folkminnesforskning har tiggare från Rumänien en speciell kultur som handlar om att råna försvarslösa människor. Därför gäller att polisen behandlar dessa med silkesvantar.
Citera
2017-06-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Enligt folkminnesforskning har tiggare från Rumänien en speciell kultur som handlar om att råna försvarslösa människor. Därför gäller att polisen behandlar dessa med silkesvantar.
Inte så jag är den som uppskattar tiggare från Rumänien, men... En källa på dina påståenden vore inte fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in