2017-06-22, 20:22
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Skjut på, bara ni är utom tätbebyggt område och sonen är under uppsikt. Är inte konstigare än så. När jag var lite åkte vi till gamla grustag eller nerlagda skyttebanor. Är bara att panga på

Ok! Jag har inte riktigt funderat på det förrän nu, för mig var det lite självklart att det inte skulle vara "förbjudet" men samtidigt så har jag nog gjort andra saker som är det utan att tänka på det :-)
Citera
2017-06-22, 20:29
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
FEL FEL FEL
Man får visst skjuta med luftgevär på sin egen tomt om man är över 18år, inom detaljplanerat område så länge det sker under säkra former.

Det lagtexten ovan säger är att någon som är under 18 ej får göra det.

Däremot är det förbud att använda eldvapen inom detaljplanerat utan tillstånd från polisen.
Men luftgevär är inget eldvapen.

MEN man får inte skjuta på annans mark utan markägarens tillstånd. Vad som gäller om det är kommunens mark vet jag inte.
Jag tvivlar dock på att det finns någon som kan klaga.
Men på denna punkt vet jag inte riktigt vad som gäller juridiskt.

Ja, egen tomt 18 år det är jag med på utan tvekan. Detaljplanerat område är detta lika med eller snarlikt vad man kan kalla tättbebyggt område antar jag? typ en omskrivning?

Men men, man får inte skjuta på annans mark utan tillstånd (med förbehåll för kommunens som du inte exakt vet hur det ligger till). Det var lite det jag misstänkte och troligen har vi gjort lite fel vid ett par platser vi varit på då med andra ord. En av platserna var så sjukt svårt att veta om det var privat dock då vägen dit var absolut allmän, sedan fanns det en åker bredvid med en liten grusväg 50 meter typ som ledde till ett "öppet" område som vi sköt på. Det kom dock bilar där som skulle plocka bär osv. Iofs plocka bär och skjuta luftgevär är ju lite annorlunda... men det var helt enkelt svårt att avgöra om vägen och markbiten tillhörde åkern (som givetvis var privat) eller kommunen...

Tack för infon i alla fall!
Citera
2017-06-22, 20:31
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Satan i gatan... Men ok, den förbipasserande trodde väl han sköt med lite större kaliber (och inte med luft) antar jag... och det kan orsakat kaoset...

Men inga böter ingenting då antar jag...

Inget brott, inga böter. De som tog en timme var en lång diskussion mellan poliserna på fältet och deras överordnade på ledningscentralen. Jag förmodar att lagboken togs fram i något skede. Han hade tur då han bytt fjäder i bössan, vilket skulle klassa bössan som vanligt vapen. För att ta reda på det hade polisen behövt skicka bössan till NFC för utvärdering. I övrigt tyckte polisen de va bra att han använde en ordentlig grusslänt som kulfång.
Citera
2017-06-22, 20:47
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Inget brott, inga böter. De som tog en timme var en lång diskussion mellan poliserna på fältet och deras överordnade på ledningscentralen. Jag förmodar att lagboken togs fram i något skede. Han hade tur då han bytt fjäder i bössan, vilket skulle klassa bössan som vanligt vapen. För att ta reda på det hade polisen behövt skicka bössan till NFC för utvärdering. I övrigt tyckte polisen de va bra att han använde en ordentlig grusslänt som kulfång.

OK!

Mitt vapen skall ligga på gränsen 200 m/s (eller typ 10 joule). Men om jag skall vara helt ärlig så känns det svagare än så. Har funderat på att byta fjäder (eller dra ut en reserv) men det var ett budget vapen så tror inte det håller faktiskt för detta... Har redan efter några år blivit rätt mycket wear and tear.

Men piké buss låter storstadsområde hur som helst, och vi kan ibland se 2 olika polisbilar på en dag men oftast ingen alls :-)
Citera
2017-06-22, 22:00
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ja, egen tomt 18 år det är jag med på utan tvekan. Detaljplanerat område är detta lika med eller snarlikt vad man kan kalla tättbebyggt område antar jag? typ en omskrivning?

Men men, man får inte skjuta på annans mark utan tillstånd (med förbehåll för kommunens som du inte exakt vet hur det ligger till). Det var lite det jag misstänkte och troligen har vi gjort lite fel vid ett par platser vi varit på då med andra ord. En av platserna var så sjukt svårt att veta om det var privat dock då vägen dit var absolut allmän, sedan fanns det en åker bredvid med en liten grusväg 50 meter typ som ledde till ett "öppet" område som vi sköt på. Det kom dock bilar där som skulle plocka bär osv. Iofs plocka bär och skjuta luftgevär är ju lite annorlunda... men det var helt enkelt svårt att avgöra om vägen och markbiten tillhörde åkern (som givetvis var privat) eller kommunen...

Tack för infon i alla fall!

För övrigt tycker jag du kan skita i eventuella lagar om du följer sunt förnuft.
Om du mot förmodan har så otur att du träffar på den 1 av 100 markägaren som är ett arshle och blir störd av att du skjuter luftgevär med din son. Och att det inte räcker med att han blir besvärad utan att han dessutom går så långt att han polisanmäler dig.
Och att anmälan hamnar hos en åklagare som är villig att dra detta till domstol för att leverera de hundralapparna i böter som detta handlar om.

Om man väger fördelarna mod den eventuella risken!
Så länge du inte själv har vapenlicencer är det definitivt inget man bör vara stressad över.
Citera
2017-06-22, 22:19
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
För övrigt tycker jag du kan skita i eventuella lagar om du följer sunt förnuft.
Om du mot förmodan har så otur att du träffar på den 1 av 100 markägaren som är ett arshle och blir störd av att du skjuter luftgevär med din son. Och att det inte räcker med att han blir besvärad utan att han dessutom går så långt att han polisanmäler dig.
Och att anmälan hamnar hos en åklagare som är villig att dra detta till domstol för att leverera de hundralapparna i böter som detta handlar om.

Om man väger fördelarna mod den eventuella risken!
Så länge du inte själv har vapenlicencer är det definitivt inget man bör vara stressad över.

Så sant!

Men jag bara undrade om jag bröt emot någon lag/paragraf i och med detta. Jag förstår att det inte är fängelse vi pratar om :-) möjligtvis ringa böter.

Men jag tycker jag fått en del info i denna tråd!
Lite som att gå emot röd gubbe (inte bokstavligt men hyfsat bildligt)...
Citera
2017-06-23, 05:08
Medlem
Kolla upp din kommuns regler hittade ett pdf dokument från min kommun och där fanns en karta med ställen som var tillåtet att skjuta på och ställen som inte var det samt alla andra regler som gäller här.
Citera
2017-06-25, 03:40
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joddlaren79
Kolla upp din kommuns regler hittade ett pdf dokument från min kommun och där fanns en karta med ställen som var tillåtet att skjuta på och ställen som inte var det samt alla andra regler som gäller här.

Tack! Får kika där!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in