Citat:
Ursprungligen postat av
4yoonly
Ja, egen tomt 18 år det är jag med på utan tvekan. Detaljplanerat område är detta lika med eller snarlikt vad man kan kalla tättbebyggt område antar jag? typ en omskrivning?
Men men, man får inte skjuta på annans mark utan tillstånd (med förbehåll för kommunens som du inte exakt vet hur det ligger till). Det var lite det jag misstänkte och troligen har vi gjort lite fel vid ett par platser vi varit på då med andra ord. En av platserna var så sjukt svårt att veta om det var privat dock då vägen dit var absolut allmän, sedan fanns det en åker bredvid med en liten grusväg 50 meter typ som ledde till ett "öppet" område som vi sköt på. Det kom dock bilar där som skulle plocka bär osv. Iofs plocka bär och skjuta luftgevär är ju lite annorlunda... men det var helt enkelt svårt att avgöra om vägen och markbiten tillhörde åkern (som givetvis var privat) eller kommunen...
Tack för infon i alla fall!
För övrigt tycker jag du kan skita i eventuella lagar om du följer sunt förnuft.
Om du mot förmodan har så otur att du träffar på den 1 av 100 markägaren som är ett arshle och blir störd av att du skjuter luftgevär med din son. Och att det inte räcker med att han blir besvärad utan att han dessutom går så långt att han polisanmäler dig.
Och att anmälan hamnar hos en åklagare som är villig att dra detta till domstol för att leverera de hundralapparna i böter som detta handlar om.
Om man väger fördelarna mod den eventuella risken!
Så länge du inte själv har vapenlicencer är det definitivt inget man bör vara stressad över.