2017-06-22, 18:48
Medlem
4yoonlys avatar
Har alltid älskat att skjuta, men har inte brytt mig om någon jaktlicens...
För ett antal år sedan så köpte jag ett luftgevär då även sonen gillar att skjuta. Han skjuter dock cal 22 normalt... Hur som helst då och då åker vi upp lite avsides och skjuter luftgevär på "semi" allmänplats typ.

Ingen har brytt sig alls och vissa har till och med stannat och sett på utan att säga något...

Men undrar nu om man får skjuta luftgevär lite varstans? misstänker att man inte får detta. Men vet inte exakt hur det ligger till? misstänker att man enbart får skjuta på privat mark (fritt utan licens osv).

Är det så? eller kan man utan problem dra upp i skogen dra upp en tavla och skjuta?
Citera
2017-06-22, 18:51
Medlem
Desertwalkers avatar
Förmodligen inte. Men har du normalt folkvett så är det nog ingen som bryr sig märkvärt.
Citera
2017-06-22, 18:55
Medlem
Halloween2s avatar
Från ordningslagen.

3 Kap 6§

Den som är under 18 år får inte utan tillstånd av polismyndigheten inom område som omfattas av detaljplan utomhus använda luft- eller fjädervapen med vilka kulor, hagel eller andra projektiler kan skjutas ut. Detsamma gäller utanför sådant område, om inte vapnet används under uppsikt av någon som har fyllt 20 år.

vet inte om det svarar på din fråga
Citera
2017-06-22, 19:02
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Från ordningslagen.

3 Kap 6§

Den som är under 18 år får inte utan tillstånd av polismyndigheten inom område som omfattas av detaljplan utomhus använda luft- eller fjädervapen med vilka kulor, hagel eller andra projektiler kan skjutas ut. Detsamma gäller utanför sådant område, om inte vapnet används under uppsikt av någon som har fyllt 20 år.

vet inte om det svarar på din fråga

Inte riktigt tror jag. Men känns mer som en du som är under 18 får skjuta med polisens tillstånd (typ skytteklubb för minderåriga (under 18). Iofs den sista meningen är lite tvetydig... Jag är ju över 20 :-) och köpt vapnet så jag kan alltså under uppsikt låta min son som är under 18 använda det...
Eller kan det vara så att är man är under 19 år får man helt enkelt inte använda luftgevär på "allmänplats" om inte du har en +20 åring med som håller uppsikt?

Hmm.. svårt tolkat som alla lagar/paragrafer brukar vara :-)
Citera
2017-06-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Inte riktigt tror jag. Men känns mer som en du som är under 18 får skjuta med polisens tillstånd (typ skytteklubb för minderåriga (under 18). Iofs den sista meningen är lite tvetydig... Jag är ju över 20 :-) och köpt vapnet så jag kan alltså under uppsikt låta min son som är under 18 använda det...
Eller kan det vara så att är man är under 19 år får man helt enkelt inte använda luftgevär på "allmänplats" om inte du har en +20 åring med som håller uppsikt?

Hmm.. svårt tolkat som alla lagar/paragrafer brukar vara :-)

Inte ett dugg svårtolkat. Är du 20+ får du skjuta med dessa vapen utanför områden som inte är detaljplanerade. Du kan dessutom ta med dig ett barn som får skjuta under din uppsikt. Dessutom får du ju ta hänsyn till andra lagar, ex får du inte utsätta någon annan för fara när du skjuter osv.

Rent krasst kommer du aldrig torska om du står på din tomt och skjuter med ett ordentligt kulfång oavsett hur gammal du är.
Citera
2017-06-22, 19:51
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomensaatt
Inte ett dugg svårtolkat. Är du 20+ får du skjuta med dessa vapen utanför områden som inte är detaljplanerade. Du kan dessutom ta med dig ett barn som får skjuta under din uppsikt. Dessutom får du ju ta hänsyn till andra lagar, ex får du inte utsätta någon annan för fara när du skjuter osv.

Rent krasst kommer du aldrig torska om du står på din tomt och skjuter med ett ordentligt kulfång oavsett hur gammal du är.

Ok, men som sagt... jag har ingen tomt... åker ut till "semi" allmänna platser... dvs troligen ägt av någon men vägen är mer eller mindre allmän dit. Sjukt svårt att förklara hur det ser ut, men tänk dig att du åker asfalterad väg (allmänväg) och sedan finns det en åker bredvid med vägavsnitt. Parkerar bilen vid denna och sedan skjuter på saker uppställt emot skogsområdet.

Så återigen... frågan är om det är OK att skjuta luftgevär i skogen på en tavla (eller burkar osv). Skogen är antingen ägt av kommunen, eller möjligen privat fast helt utan stängsel, skyltar och allmän väg till den typ.
Citera
2017-06-22, 20:09
Medlem
Tok-Franss avatar
Min bror åkte ut till ett grustag straxt utanför tätbebyggt område å drog i väg en halv ask. På väg tillbaka till bilen blir han "stormad" av en polisbuss å en radiobil. Han blev nedtvingad till marken av polis med dragna vapen. En timme senare fick han åka därifrån med bössan i hand samt ett telefonnummer direkt till polisen dit han skulle ringa å anmäla sitt framtida övningsskytte. Någon civil hade sätt honom gå med bössan å larmat polis, som tog det på största allvar. Bössan är en rejäl pjäs med trycktank å ett utseende som lätt tas för ett militärt automatvapen.

Så mitt svar på frågan är att det är ok, så länge man gör det med lite folkvett. Tänk på att ha ett ordentligt kulfång tex.
Senast redigerad av Tok-Frans 2017-06-22 kl. 20:53.
Citera
2017-06-22, 20:10
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ok, men som sagt... jag har ingen tomt... åker ut till "semi" allmänna platser... dvs troligen ägt av någon men vägen är mer eller mindre allmän dit. Sjukt svårt att förklara hur det ser ut, men tänk dig att du åker asfalterad väg (allmänväg) och sedan finns det en åker bredvid med vägavsnitt. Parkerar bilen vid denna och sedan skjuter på saker uppställt emot skogsområdet.

Så återigen... frågan är om det är OK att skjuta luftgevär i skogen på en tavla (eller burkar osv). Skogen är antingen ägt av kommunen, eller möjligen privat fast helt utan stängsel, skyltar och allmän väg till den typ.
Skjut på, bara ni är utom tätbebyggt område och sonen är under uppsikt. Är inte konstigare än så. När jag var lite åkte vi till gamla grustag eller nerlagda skyttebanor. Är bara att panga på
Citera
2017-06-22, 20:13
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomensaatt

Detta är huvudet på spiken
Citera
2017-06-22, 20:14
Medlem
Bulkninjas avatar
FEL FEL FEL
Man får visst skjuta med luftgevär på sin egen tomt om man är över 18år, inom detaljplanerat område så länge det sker under säkra former.

Det lagtexten ovan säger är att någon som är under 18 ej får göra det.

Däremot är det förbud att använda eldvapen inom detaljplanerat utan tillstånd från polisen.
Men luftgevär är inget eldvapen.

MEN man får inte skjuta på annans mark utan markägarens tillstånd. Vad som gäller om det är kommunens mark vet jag inte.
Jag tvivlar dock på att det finns någon som kan klaga.
Men på denna punkt vet jag inte riktigt vad som gäller juridiskt.
Citera
2017-06-22, 20:15
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Detta är huvudet på spiken

Förutom att det är helt fel då eller?
Citera
2017-06-22, 20:21
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Min bror åkte ut till ett grustag straxt utanför tätbebyggt område å drog i väg en halv ask. På väg tillbaka till bilen blir han "stormad" av en polisbuss å en radiobil. Han blev nedtvingad till marken av polis med dragna vapen. En timme senare fick han åka därifrån med bössan i hand samt ett telefonnummer direkt till polisen dit han skulle ringa å anmäla sitt framtida övningsskytte. Någon civil hade sätt honom gå med bössan å larmat polis, som tog det på största alvar. Bössan är en rejäl pjäs med trycktank å ett utseende som lätt tas för ett militärt automatvapen.

Så mitt svar på frågan är att det är ok, så länge man gör det med lite folkvett. Tänk på att ha ett ordentligt kulfång tex.

Satan i gatan... Men ok, den förbipasserande trodde väl han sköt med lite större kaliber (och inte med luft) antar jag... och det kan orsakat kaoset...

Men inga böter ingenting då antar jag...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in