2017-11-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Man kan dra en parallell till friidrotten och Kenya, som agerar på liknande sätt. Även där satsar man enormt mycket på juniorerna, inte minst är det en prestigekamp mot grannen Etiopien som ibland har lett till att man fuskat med åldrarna på löparna för att få en fördel i terräng-VM o.d. Och eftersom det inte råder någon brist på unga talanger så kör man extremt hårt i tidiga år för att se vilka som pallar och vilka som knäcks. Ingen långsiktighet alls, vilket också förklarar varför många kenyaner dyker upp och vinner ett VM eller OS i tidiga år, tjänar storkovan på diverse galor under en säsong för att sedan aldrig höras av igen.

På senare år har ju även dopningen blivit utbredd i Kenya, med ett trettiotal EPO-fall på bara två-tre år. Den senaste stjärnan i raden att åka fast är OS-vinnaren i damernas maraton 2016, Jemima Sumgong. Hon fick en notis på SVT Text härförleden, vilket är mer än de flesta dopade kenyaner fått. För övrigt har såvitt jag vet ingen diskuterat att kasta ut Kenya från OS och VM, trots den omfattande dopningen och de stora framgångarna med bevisligen dopade idrottare. Apropå Ryssland, då ...

Det finns väl i princip bara en enda (betydande) skillnad mellan Ryssland och Kenya och det är den sistnämnda lagt sig platt för påtryckningarna om förbättrat antidoping-arbete och WADA har därför nyligen godkänt deras labb igen och även gett beröm för deras förbättringar. Visar man förbättringsvilja(på central nivå) klarar man sig alltid hur unket det än har varit. I Ryssland finns problemet aldrig, det är alltid en konspiration..

Men nog om det i den här tråden.
2017-11-20, 13:19
Medlem
Skönt att se den uttagningen må jag säga, och nu får rcs se Nordström också. (om valet varit mitt hade jag givetvis också tagit ut Nordström före Wikén, men jag trodde inte på det)
2017-11-20, 13:32
Medlem
Förvånad att Wikén och Lindblad lämnades utanför, men för den delen inte besviken. Lindblads utsla sprint som avgjorde? Borde han inte gått före "på poäng" på poäng över hela helgen, så att säga?
2017-11-20, 13:44
Medlem
Thax21s avatar
Stämmer in i kören, mycket nöjd med uttagningen.
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Förvånad att Wikén och Lindblad lämnades utanför, men för den delen inte besviken. Lindblads utsla sprint som avgjorde? Borde han inte gått före "på poäng" på poäng över hela helgen, så att säga?
Frågan är vem man ska ta bort då, Westberg var trots allt före Lindblad i båda loppen han körde (om än knappt i distansen). Mot Gustav Eriksson väldigt jämnt, även om Lindblad vinner med typ 5 sekunder om man lägger ihop båda loppen. Sen gissar jag att man har bra koll på landslagsåkarna (inklusive Eriksson då) och vet att de bör vara i bättre form nästa helg medan det är mer osäkert med Lindblads form. Landslagsåkarna ska väl också premieras till först helgen (helgerna?) enligt uttagningskriterierna.

Jag är dock inte särskilt opartisk när det gäller Lindblad, förbannat trött på att se honom åka in på placeringar 50+ i vc. Hans usla vc-facit lär väl också ligga i bakhuvudet på landslagsledningen.
Senast redigerad av Thax21 2017-11-20 kl. 13:47.
2017-11-20, 14:47
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Tror wiken är tillbaka redan i Lillehammer. Finns inte så många som åker så långt
2017-11-20, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Tror wiken är tillbaka redan i Lillehammer. Finns inte så många som åker så långt

Bra uttagning tycker jag Wiken lär väl få chansen under säsongen helt klart Davos? Sofia H ja där kan de bli tuffare som de känns med tanke på WC programmet närmaste helgerna...Ebba till Davos? fungerar klassiskt eller fritt bättre för henne med tanke på skadan eller är de likvärdigt?
2017-11-20, 16:16
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Norska laget till Ruka:

A.Aukland om Thuggens vräkning. https://auklandmetoden.no/et-lett-uttak/
2017-11-20, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Stämmer in i kören, mycket nöjd med uttagningen.

Frågan är vem man ska ta bort då, Westberg var trots allt före Lindblad i båda loppen han körde (om än knappt i distansen). Mot Gustav Eriksson väldigt jämnt, även om Lindblad vinner med typ 5 sekunder om man lägger ihop båda loppen. Sen gissar jag att man har bra koll på landslagsåkarna (inklusive Eriksson då) och vet att de bör vara i bättre form nästa helg medan det är mer osäkert med Lindblads form. Landslagsåkarna ska väl också premieras till först helgen (helgerna?) enligt uttagningskriterierna.

Jag är dock inte särskilt opartisk när det gäller Lindblad, förbannat trött på att se honom åka in på placeringar 50+ i vc. Hans usla vc-facit lär väl också ligga i bakhuvudet på landslagsledningen.

Jag håller helt med om Lindblad och det var just en uttagning med fingertoppskänsla jag var ute efter. Kollade inga resultat men fick för mig att Lindblad eventuellt slog Eriksson med ett par sekunder totalt sett och att det därför hade funnits argument för att låta honom gå. Men jag stöttar uttagningen fullt ut.

Eriksson var väl åtminstone tidigare känd för att vara väldigt bra innan jul för att aldrig stå en säsong ut, men har känslan av att han presterat jämnare de senaste säsongerna. Tror han kommer åka bra till helgen. Flickvännen är väl Anna Dyvik för övrigt? Och lillebror är Jonas Eriksson.
2017-11-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
[/spoiler]

A.Aukland om Thuggens vräkning. https://auklandmetoden.no/et-lett-uttak/

Blir inte riktigt klok på Northug-snacket. Nånstans måste man väl visa resultat också. Även om jag inte tvivlar på att han kan komma att vara guldkandidat igen (däremot låååångt mer tveksam om han kan ta Kläbo - som jag vill tro är ytterligare ett hack vassare än Krogh och Ustiugov - ens i en distansspurt).

Men det är trots allt ett tag sedan toppresultat nu. Han har dessutom en räddningsplanka i Lillehammer med nationell kvot. Och det är mer logiskt utifrån helhetsperspektivet i och med att han inte ens startade på Beitostölen. Förbundet har sina uttagningskriterier och skyldigheter gentemot alla elitsatsande.
2017-11-20, 18:08
Medlem
Just denna gång känns det inte så mycket att orda om. Det har väl varit klart i princip sedan i somras att han skulle prestera i början för att bli ordinarie i världscuplaget igen. Och så la han också upp det, till och med en extratävling i Bruks före Norge-premiären. Även om han knappast behöver vinna för att vara med så har han som nämnts inte gjort toppresultat på länge nu. Inte vunnit något internationellt distanslopp sedan VM 2015, ifjol var han inte någon gång på pallen och hade en medelplacering på över 30 i distansloppen. En(1) distanspoäng tog han då.

Vissa menar att han han har mer att göra i minitouren än några uttagna sprinters, men dessa kör på egen kvot. Det är i första hand Holund, Krüger, Krogh, Kläbo, Iversen och Tönseth som petar honom. Inga marginella namn direkt.

Håller han sig frisk lär han åka in sig i laget igen, så mycket mer än så är det nog inte.
2017-11-21, 10:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Franska och italienska lagen till Ruka:

Frankrike
Delphine Claudel
Lucas Chanavat, Jean Marc Gaillard, Baptiste Gros, Renaud Jay, Alexis Jeannerod, Richard Jouve, Maurice Manificat och Damien Tarantola.

Italien
Ilaria Debertolis
Giandomenico Salvadori, Dietmar Noeckler, Maicol Rastelli, Francesco De Fabiani och Federico Pellegrino

Trodde kanske att Frankrike skulle ställa upp med fler damer då det franska damlaget tävlade i Finland i helgen.
2017-11-21, 10:36
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
VG skriver att Northug(som väntat) inte blir uttagen till Ruka. Krüger, Holund, Tønseth, Turvoll Fossli och Brandsdal kompletterar tidigare uttagna Sundby, Kläbo, Golberg, Iversen och Krogh.

Märklig säsongsstart av Northug. Först kliver han av Bruksvallarna sedan de Norska tävlingarna. Är det så att han är i jätte kass form och inte vill visa det. Eller är det så enkelt att hans typ av åkstil inte längre funkar när loppen tenderar till att ha en högre snittfart?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in