2017-11-19, 09:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Apropå Calle så tänker han inte åka sprintstafetten på OS. Och därmed rök en svensk medaljchans?
2017-11-19, 09:56
Medlem
Varför? Den där Calle blir man aldrig klok på. Om han inte åker med Hellner ser jag ingen medaljchans för Sverige där.
2017-11-19, 09:58
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Varför? Den där Calle blir man aldrig klok på. Om han inte åker med Hellner ser jag ingen medaljchans för Sverige där.

Från Aftonbladet idag:
Citat:
Calle Halfvarsson rangordnar OS-distanserna:
1) Klassiska sprinten:
”Det är favoriten”.
2) 15 kilometer fritt, 30 kilometer skiathlon: ”De är lika stora prioriteringar.”
4) 4x10 kilometer stafett: ”Det är alltid roligt att köra stafett”.
5) 50 kilometer masstart, klassisk stil: ”Jag har tänkt att varför har jag aldrig testat en femmil, det borde kunna passa mig också”.
6) Lagsprint fri stil: ”Någon distans måste man välja bort och jag rankar lagsprinten lägst”
2017-11-19, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Alex Harvey har genomgått en prestationsförbättrande operation som kanske inte tål alla etisk-sportsliga granskningar, så jag vet inte om han skall kasta så mycket stenar. Utan att försvara den ryska statsdopningen på något sätt.

Hehe, något som ryssarna inte är sena att påpeka heller
2017-11-19, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Från Aftonbladet idag:
”Det är alltid roligt att köra stafett”. Så har det väl inte låtit tidigare?

På något sätt kan jag väl förstå han prioriteringar, men varför "testa på" en femmil när lagsprinten är den bästa medaljchansen. Dessutom tror jag att han hade klarat av att köra femmilen med alla andra lopp i benen, OS-programmet är ju utspritt över två veckor.
2017-11-19, 10:13
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
”Det är alltid roligt att köra stafett”. Så har det väl inte låtit tidigare?

Lite mer av vad han säger om att åka slutsträckan i stafetten:
Citat:
... oviljan att köra slutsträckan i Lahtis:
– Den som är i bäst form ska köra. Jag vill inte ställa upp och skämma ut mig, det är inget kul att åka med Ustjugov och Krogh om man inte är i bra form. Men de lyckades övertala mig. Jag ser mig själv som en självklar slutman om jag är i form.

... att norrmännen tycker de har mentalt överläge inför en stafett i OS?
– Säkerheten har aldrig funnits där på mästerskap tidigare. Även om jag försökt vara kaxig mot Petter och försökt möta upp snacket så har jag innerst inne inte trott på det. Men det blir något helt annat om jag har formen från Lillehammer i fjol. Då tänkte jag verkligen att jag kan slå vem som helst.
2017-11-19, 11:08
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Efter helgens lopp lär Holund, Krüger, Tönseth och Röthe ta 4 platser, om Röthes rygg klarar det. Northug vill ju ha den sista platsen, annars tror jag på Brandsdal.

På damsidan tar Haga och Eide två platser, sen blir det nästan utfyllnad med kanske S Slind, TU Weng och Theodorsen eller nåt. Spelar inte så stor roll.
2017-11-19, 13:25
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Svårt att välja de sista damerna till Ruka, kan nog tänka mig de flesta jag nämnde igår.
Definitivt inte Öberg och jag ser inte vad Dahlqvist ska tillföra heller på den banan.

Emil Johansson får gärna ta sistaplatsen på herrsidan, han eller Westberg. Eller både mot Lindblad.
2017-11-19, 15:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Mina lag till Ruka

Damer: Dyvik, Falk, Ida, Stina, Kalla, Haag, Settlin, Sundling, Sömskar och Nordström.
Reserver: MMK, Vinsa och Dahlqvist

Herrar: Teodor, Calle, Oskar, Hellner, Rickardsson, Burman, Thorn, Lindblad och Danielsson
Reserv: Gustav Eriksson

Jag tycker det är svårt att ta med herrsprinters som stakade i Gällivare med tanke på banan Ruka och som dessutom inte har någon kapacitet i distans.
2017-11-19, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Calle Halfvarsson verkar ha bytt skidmärke till Rossignol. Inte ofta det på senare år hänt att Sveriges bästa skidåkare inte kör på Fischer.

---------

Alex Harvey har genomgått en prestationsförbättrande operation som kanske inte tål alla etisk-sportsliga granskningar, så jag vet inte om han skall kasta så mycket stenar. Utan att försvara den ryska statsdopningen på något sätt.

Vad är det för operation?
2017-11-19, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Vad är det för operation?

Due to friction on his iliac arteries Harvey had difficulty skiing to his full capacity in both training and racing. In training, the problem was was made worse when he ran. “In training and running, when my heart rate goes above 150/155 I can’t go any further and they completely shut down,” Harvey said in a phone interview, referring to his legs.

http://fasterskier.com/fsarticle/harvey-recovering-from-iliac-artery-surgery-ready-to-begin-training/

Jeg kan ikke forstå at dette skal kunne ses på som noen som helst form for doping. Så han kan få uttale seg om russere slik han gjør.
2017-11-19, 16:29
Medlem
Ryssarnas lag till Ruka

Män:

Andrej Larkov
Aleksandr Bessmertnych
Maksim Vylegzjanin
Jevgenij Belov
Aleksandr Bolsjunov
Aleksej Tjervotkin
Sergej Ustiugov
Gleb Retivyich
Aleksej Vitsenko

Kvinnor:

Julija Tjekaljova
Natalija Neprajeva
Anna Zjerebjateva
Maria Gusjtjina
Anastasija Sedova
Darja Vedenina
Natalja Matvejeva
Julija Belorukova
Anna Netjajev

Källa: https://rsport.ria.ru/cross_country/20171119/1128878755.html
-------------------------

Tydligt fokus på distans. Välbe säger att Legkov kommer förbereda sig för Davos och att Petuchov och Sjapovalova kommer att tävla i Lillehammer. Med viss reservation för att Legkov åker till Davos för träning inför Lillehammer men verkar bökigt att göra så många turer fram och tillbaka. Känns rimligt att vänta ytterligare med VC-start då han enligt tränare Kramer inte tränat alls de senaste 2 veckorna p.g.a all uppståndelse.
Senast redigerad av MacReady 2017-11-19 kl. 16:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in