2017-11-08, 15:52
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Bruks hade väl kunnat lägga deras tävling 18/11 eller 25/11 vad hade hindrat dom från de? nu känns de som man försöker kuppa och sno åt sig av premiär rubriker med landslagsåkare..

Citat:
sedan undrar jag hur tankegångarna var i bruks när dom satte deras premiär veckan innan trodde dom verkligen att dom skulle kunna få många landslagsåkare ? gjorde dom de av bitter het för att premiären ska delat vartannat år för att utmana skidförbundet om de beslutet...

Det är den retoriken från din sida som jag har svårt att köpa. Jag tror inte heller att det handlar om det. Snarare att många ligger på läger i Bruksvallarna under veckorna innan den officiella premiären och därför så ville man från Bruksvallarnas sida erbjuda en tävling för dessa (och träningsgrupp 1 och 2 hade ju ursprungligen träningsläger inbokat i Bruksvallarna denna vecka). Veckan efter den officiella premiären ligger ju inte alls lika många på läger Bruksvallarna.
2017-11-08, 16:50
Medlem
Finns det något sätt att filtrera FIS resultatsida så man slipper se sprintkval (gärna finaler också) tänkte distance kunde vara något men det är tydligen slutställning i minitourer.

Tänkte kika på lite åkare typ Hellner https://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sector=CC&competitorid=90626&type=r esult&category=WC&season=ALL&sort=&discipline=ALL& position=&place=&Submit=Search&limit=50

Väldigt stabil i distans om jag inte missat något så är sämsta placering ifjol 24:a i Ruka och två 13:e platser annars topp 10 i varenda distanslopp och då stod han bara över två längre masstarter i klassiskt och en skejtmasstart.

En annan väldigt stabil är Heikkinen https://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sector=CC&competitorid=75270&type=r esult
2017-11-08, 18:14
Medlem
Elwisps avatar
Någon som har koll på hur de norska herrarna ställer sig till TdS? Med tanke på konkurrensen kryllar det ju inte direkt av åkare som kan kosta på sig att stå över touren och ändå vara säkra på att få köra i OS, om de inte dominerar i december då.
2017-11-08, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det är den retoriken från din sida som jag har svårt att köpa. Jag tror inte heller att det handlar om det. Snarare att många ligger på läger i Bruksvallarna under veckorna innan den officiella premiären och därför så ville man från Bruksvallarnas sida erbjuda en tävling för dessa (och träningsgrupp 1 och 2 hade ju ursprungligen träningsläger inbokat i Bruksvallarna denna vecka). Veckan efter den officiella premiären ligger ju inte alls lika många på läger Bruksvallarna.

varför är inte landslaget i Bruks i år? får väl se om Bruks kör två tävlings helger nästa år en innan den officiella premiären och sedan premiären de vore väl logiskt som du tänker...

För Svenska åkare hade de varit betydligt bättre att lägga tävlingarna i Bruks veckan efter Gällivare sedan om de varit mindre deltagare vet jag inte
2017-11-08, 18:58
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwisp
Någon som har koll på hur de norska herrarna ställer sig till TdS? Med tanke på konkurrensen kryllar det ju inte direkt av åkare som kan kosta på sig att stå över touren och ändå vara säkra på att få köra i OS, om de inte dominerar i december då.
Björgen är i princip den enda som fått lov att avstå. Möjligt att några som Weng lyckas kvala innan jul.
Noterbart är också att NM börjar 4 dagar efter touren, sprint första dagen så de ska hinna ner till Dresden sen.

Mer norskt är att Kari Slind är skadad och missar Beito och Ruka.
2017-11-08, 22:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
varför är inte landslaget i Bruks i år? får väl se om Bruks kör två tävlings helger nästa år en innan den officiella premiären och sedan premiären de vore väl logiskt som du tänker...

För Svenska åkare hade de varit betydligt bättre att lägga tävlingarna i Bruks veckan efter Gällivare sedan om de varit mindre deltagare vet jag inte

Jag förstår inte alls varför du tycker att det enligt mig skulle vara logiskt att Bruksvallarna skulle köra tävlingar två helger efter varandra.

Håller inte heller med om att det vore betydligt bättre för svenska åkare att lägga tävlingarna i Bruksvallarna helgen efter Gällivarepremiären.
2017-11-08, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag förstår inte alls varför du tycker att det enligt mig skulle vara logiskt att Bruksvallarna skulle köra tävlingar två helger efter varandra.

Håller inte heller med om att det vore betydligt bättre för svenska åkare att lägga tävlingarna i Bruksvallarna helgen efter Gällivarepremiären.

För att de även nästa år ligger åkare där på längre veckan innan premiären då skulle dom ju kunna erbjuda den möjligheten redan då...

Hade varit bra med tävling den helgen för dom som inte kommer med till premiären
2017-11-09, 07:01
Medlem
Vossevangens avatar
Her har vi skidrakten som Northug stiller i på Bruksvallarna:

https://www.nrk.no/sport/northug-gar-i-_tre-kronor_-1.13770427

Mycket lik svenske ishockey landslagets drakt!

Northug tar et skritt videre fra drakten han stilte i 2015 på Bruksvallarna:

https://www.nrk.no/sport/northug-knuste-svenskane---i-svensk-drakt_-1.12664298
Senast redigerad av Vossevangen 2017-11-09 kl. 07:04.
2017-11-09, 09:38
Medlem
Elwisps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Her har vi skidrakten som Northug stiller i på Bruksvallarna:

https://www.nrk.no/sport/northug-gar-i-_tre-kronor_-1.13770427

Mycket lik svenske ishockey landslagets drakt!

Northug tar et skritt videre fra drakten han stilte i 2015 på Bruksvallarna:

https://www.nrk.no/sport/northug-knuste-svenskane---i-svensk-drakt_-1.12664298

Gäsp. Är det ens någon som bryr sig om det där längre? Nu fick väl vinterstudion i och för sig en timmes nytt material om "hur bra Northug är för sporten" och "den viktiga duellen mellan Sverige och Norge"....
2017-11-09, 17:57
Medlem
SVT rapporterar att Ebba inte kommer åka i Gällivare pga. den överbelastningsskada som nämnts tidigare i tråden.

Citat:
– Jag har sedan några veckor tillbaks tränat en del alternativ träning men har nu börjat åka skidor och det går bra. Jag känner att jag är på rätt väg och det är väldigt roligt, säger tjugoåringen.

Vad är det som har hänt?

– Jag har fått en överbelastningsskada i ena benet.
2017-11-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
SVT rapporterar att Ebba inte kommer åka i Gällivare pga. den överbelastningsskada som nämnts tidigare i tråden.

Jäkligt trist. Då känns det ju som det är tveksamt att hon kommer åka i Ruka. Kan/vill/vågar hon inte åka intervallstart i Gällivare känns det ju ytterst tveksamt att hon ska köra sprint i världscupen veckan efter.
2017-11-09, 18:57
Medlem
trist med Ebba men de är en lång säsong bra att inte stressa och chansa Ruka känns väl också långt borta nu med 3 tävlingar så till Norge borde hon vara redo om inte de så Davos

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in