2018-01-29, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Kallas säsong i år liknar på många sätt Sochi-säsongen. Då inledde hon direkt i Ruka på en ny nivå. Sedan fortsatte det i Lillehammer med första pallplatsen på 10 klassiskt med intervallstart. Jag kan inte komma på att hon hade någon riktigt "mörk period" under den säsongen heller.

I år var hon också på en ny nivå, framförallt de två första helgerna. Förhoppningsvis var Kallas tunga tävlingar Piteå. Nu verkar hon också ha tagit tillbaka tronen som "marknadsledande" i fristilsteknik.

Tänk att få se detta mot Björgen med någon kilometer kvar på skiathlonen. I Sochi försökte hon något liknande. Jag hoppas bara inte att hon drar för hårt på det klassiska eller försöker åka ifrån från början i fristilen. Det är ju en rejäl stigning ut från stadion och där kan det vara lite kritiskt. Å andra sidan är det likadant i Lillehammer. Är hon i toppform, vilket hon inte var i Lahtis, ska det inte vara några problem. Det som gäller är ett rejält ryck nät det planar ut och sen aldrig titta tillbaka. Som i Ruka och Lillehammer.

https://www.youtube.com/watch?v=Gw-_R28pmVE

"Nu är det dobbeldansen som kopplas in"

Jag kollade lite på skiathlonen från för-OS och där finns helt klart en hel uppförslut att jobba med på slutet. Någon som sitter på en banprofil?

Exakt det jag också tänkt, någon som vet om banorna är banor som gynnar skidåkare som Kalla och Stina Nilsson ex.?
2018-01-29, 23:22
Medlem
Så vi har det avhandlat.

Hur många guld kommer JHK Garderob Vloggaren då ta?
Antagligen skippar han 15km fristilen, men har ju såklart stor chans o damma hem:
sprint, sprintstafett, skiathlon, stafett
så länge ingen "Ivrig-sen" / "Yvig-sen" snubblar till det eller dylikt.

Men det intressanta är ju e.g. femilen? Kommer han ens va med här?
Masstart och klassisk så om han fortfarande är fräsch och eg inte har nåt att förlora imed sista loppet kanske han testar att delta iaf (om han får plats). Detta lopp tror jag nästan blir det mest spännande /sevärda där både Sundby, Cologna, Calle, Harvey, Poltaranin, Niskanen o andra kommer va toktaggade o det kommer försöka ryckas åt både höger å vänster sista kilometerna för att undvika en knökad spurt.
2018-01-30, 07:45
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forbrurkaren
Så vi har det avhandlat.

Hur många guld kommer JHK Garderob Vloggaren då ta?
Antagligen skippar han 15km fristilen, men har ju såklart stor chans o damma hem:
sprint, sprintstafett, skiathlon, stafett
så länge ingen "Ivrig-sen" / "Yvig-sen" snubblar till det eller dylikt.

Men det intressanta är ju e.g. femilen? Kommer han ens va med här?
Masstart och klassisk så om han fortfarande är fräsch och eg inte har nåt att förlora imed sista loppet kanske han testar att delta iaf (om han får plats). Detta lopp tror jag nästan blir det mest spännande /sevärda där både Sundby, Cologna, Calle, Harvey, Poltaranin, Niskanen o andra kommer va toktaggade o det kommer försöka ryckas åt både höger å vänster sista kilometerna för att undvika en knökad spurt.

Kul förstainlägg.

Tippar på guld på sprinten och stafett. Där utöver mycket ovisst. Femmilen tror jag inte på alls, fast jag har haft fel förr.
2018-01-30, 12:18
Medlem
patrik-wids avatar
Norge har gjort klart vilka herrar som kör de första distanserna på OS.

Skiathlon:
Hans Christer Holund
Johannes Høsflot Klæbo
Simen Hegstad Krüger
Martin Johnsrud Sundby

Sprint:
Eirik Brandsdal
Pål Golberg
Emil Iversen
Johannes Høsflot Klæbo

15km fritt:
Hans Christer Holund
Finn Hågen Krogh
Simen Hegstad Krüger
Martin Johnsrud Sundby

Finn Hågen Krogh är nog lagom glad just nu. Visst har han sina helsvarta dagar, men han är i mina ögon ett mycket större medaljhopp än kassa spurtare som Krüger och Holund på Skiathlon.
2018-01-30, 12:20
Medlem
Härligt besked för alla andra nationer! Kläbo avstår 15 km fristil. Kan detta innebära visst hopp till skrällar? Nu finns väl ingen given guldkandidat på detta lopp menar jag.
2018-01-30, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbe4311
Härligt besked för alla andra nationer! Kläbo avstår 15 km fristil. Kan detta innebära visst hopp till skrällar? Nu finns väl ingen given guldkandidat på detta lopp menar jag.

Enda loppet Kläbo inte kan ses som huvudfavorit på även om han varit med, såklart därför han sållar bort det också.

Nej, någon given guldpeng finns inte där. Cologna får ses som viss favorit med sin form och historia.
2018-01-30, 14:03
Medlem
R.O.S.Hs avatar
I min värld är Kläbo petad på 15 fritt
2018-01-30, 15:34
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Jag hade inte tippat medalj för Kläbo på 15 fritt ändå. Helt rätt att stå över den.
2018-01-30, 20:01
Medlem
Frågan är varför Svenska ledningen inte släppt ut vem som kör de olika distanserna. Väntar man ut medvetet till sista stund?
2018-01-30, 20:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbe4311
Frågan är varför Svenska ledningen inte släppt ut vem som kör de olika distanserna. Väntar man ut medvetet till sista stund?

De sista platserna på de olika distanserna handlar nog om vilka som visar bäst form (under uppladdningslägret eller de inledande loppen).
2018-01-30, 21:17
Medlem
Damerna som ska åka skiathlon lämnar förlägret i Japan 5 februari, herrarna lämnar 6 februari. Kalla är den enda svenska åkaren som inte är på detta läger, hon kommer fram några dagar tidigare. Så den laguttagningen borde släppas någon gång i slutet på veckan som senast.

Tror inte heller på någon klumputtagning. Man lär ta ut lagen till skiathlon och sprint direkt, sen får resten visa sig vartefter.
2018-01-30, 22:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Har ju redan diskuterats men diskussionen är ju också lite splittrad så jag tar den på nytt. Om de svenska lagen till skiathlonen och sprint tas ut först så borde ju de se ut så här:

Sprint damer: Stina, Ida, Falk, Dyvik
Sprint herrar: Calle, Teodor, Oskar, Viktor

Sprintlagen är ju helt givna om det inte uppstår sjukdomar. Skiathlonlagen inte lika givna:

Skiathlon damer: Kalla, Haag, Stina?, Ebba?, Dyvik?, Ida?
Skiathlon herrar: Calle, Hellner, Rickardsson, Burman?, Viktor?, Oskar?

I damernas skiathlonag är ju Kalla och Haag givna, Stina också given om hon vill åka. I så fall är det en plats kvar. Är då Ebba given? Jag tycker inte det. Jag tycker personligen att Ebba främst bör åka 10 km fristilsloppet och skulle gärna se Dyvik i skiathlonen (och inte tvärtom). Skulle Stina avstå så blir ju en plats till ledig och Ida är ju ett alternativ också. I herrarnas skiathlonlag är ju Calle, Hellner och Rickardsson givna men vem blir fjärde åkare. Är Burman given? Behövs det ett formtest av Burman i klassiskt inför stafetten? Eller kan någon av de andra knipa en plats?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in