Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-20, 14:43
  #1
Medlem
Jag har en mall utan text flow som jag skapat sidor av. När jag sen lägger till text i en box så blir det automatiskt text flow till nästa sida utan att jag valt det. Hur får man bort det och varför kommer det per automatik. Det är riktigt irriterande och och har man 36 rutor per sida vill man ju inte ha text flow, det är ju ganska solklart.
Citera
2017-06-20, 15:00
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
http://www.wordhook.com/indesign/bre...read-indesign/
Citera
2017-06-20, 15:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
http://www.wordhook.com/indesign/bre...read-indesign/

Det är inga problem med att få bort det. Jag vill bara kunna kopiera in text i mallsidor utan att den automatiskt länkar samman textramar som jag inte valt.
Annars får jag helt sluta använda mallar...
Jag förstår dock inte varför man inte ska kunna använda mallar som indesign är skapat för.
Citera
2017-06-20, 15:57
  #4
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uptrend
Det är inga problem med att få bort det. Jag vill bara kunna kopiera in text i mallsidor utan att den automatiskt länkar samman textramar som jag inte valt.
Annars får jag helt sluta använda mallar...
Jag förstår dock inte varför man inte ska kunna använda mallar som indesign är skapat för.
Det är väl bara att skapa/ändra en mall där textramarna inte är länkade och använda den?
Citera
2017-06-20, 16:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är väl bara att skapa/ändra en mall där textramarna inte är länkade och använda den?

Jag fick ändra i inställningarna i indesign. Det heter smart textomformning. Jag tycket inte alls det är så smart. Jag har använt andra verktyg innan när jag producerat böcker och kan inte minnas att jag haft det problemet innan.
Citera
2017-06-20, 21:16
  #6
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uptrend
Jag fick ändra i inställningarna i indesign. Det heter smart textomformning. Jag tycket inte alls det är så smart. Jag har använt andra verktyg innan när jag producerat böcker och kan inte minnas att jag haft det problemet innan.
Jag brukar börja med att kapitelindela och sedan får texten bli som den blir på sidorna, flödar den över så läggs det till en ny sida på det kapitlet automatiskt. Sedan får man givetvis göra en slutjustering för att öka läsbarheten och få bilder och illustrationer 100% synkade med texten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback