• 3
  • 4
2017-06-18, 17:12
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
Därför att det är grundläggande.

???

Citat:
Likaså har vi aldrig röstat om vi ska ha represntativ demokrati.

Precis. Så hur kan det vara legitimt?

Citat:
Det har funnits partier i Sverige som inte velat ha demokrati men dom finns knappt kvar.

Fast det är en lögn att det ens finns demokrati. Man röstar hela tiden för samma system. Det är som att få rösta på vilken maffia som ska utpressa en de kommande fyra åren. Dessutom är 90% av väljarkåren svagsinta, oupplysta fånar.

Citat:
Om du tror att en fråga om stat eller inte skulle kunna få gehör så starta en rörelse

Varför det? Staten är inte legitim till att börja med.
Citera
2017-06-18, 17:22
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
???

Precis. Så hur kan det vara legitimt?

Fast det är en lögn att det ens finns demokrati. Man röstar hela tiden för samma system. Det är som att få rösta på vilken maffia som ska utpressa en de kommande fyra åren. Dessutom är 90% av väljarkåren svagsinta, oupplysta fånar.

Varför det? Staten är inte legitim till att börja med.
Anarkisterna har försökt i ca 100 år utan lyckats. Fast inte ens det visste ni. Så er totalt verklighetsfrämmande hemmaideologi är nog bara gångbar här på FB. Där så många är kaxiga bakom tangetbordet utan att göra ett skit för att förändra. Så fortsätt ni för ni knappast något att räkna med.
Citera
2017-06-18, 17:29
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Anarkisterna har försökt i ca 100 år utan lyckats. Fast inte ens det visste ni. Så er totalt verklighetsfrämmande hemmaideologi är nog bara gångbar här på FB. Där så många är kaxiga bakom tangetbordet utan att göra ett skit för att förändra. Så fortsätt ni för ni knappast något att räkna med.

Det har funnits anarkister längre än så, men eftersom personer med slavmentalitet utgör ~99% så lär inget förändras på länge.

Bara idag har jag begått flera offerlösa brott, vilket känns bra.
Citera
2017-06-18, 17:36
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Jag gör allt för att förändra mitt liv. Varför ska jag tvingas förändra någon annan människas liv?
Citera
2017-06-18, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Om svaret är ja blir följdfrågan ett tankeexperiment. Nils blir sjuk, båda njurarna är trasiga. Helena har två fungerande njurar, anser ni att staten ska en av hennes njurar och ge till Nils. Om svaret är nej, varför då?

Ytterligare ett tankeexperiment, Greger och Johan tjänar lika mycket under hela sitt liv. Greger sparar 5 miljoner under sitt liv som hans dotter Anna ärver, Johan super upp alla pengar och hans dotter Felicia får ärva 0 kronor.

Anna bygger ett hus för pengarna, Felicia sätts på gatan. Har Anna en skyldighet att se till att Felicia har tak över huvudet?

Det jag har svårt med att förstå med Sverige är att vi ska ha någon plikt att hjälpa varandra, nu är vi inte ens homogena varken kulturellt eller etniskt, vi yngre är en generation av individualister och varför ska vi hjälpa varandra när vi inte ens gillar varandra, jag har jag svårt att motivera dessa inskränkningar i friheten.

Hur kan man ens motivera denna fördelningspolitik när den bygger på falska premisser?

Nej, staten ska inte ta en av Helenas fungerande njurar. Hennes kropp och val.

Nej, Anna har ingen skyldighet att se till att Felicia har tak över huvudet. Man har ingen rätt att ärva pengar. Anna hade tur helt enkelt. Felicia får klara sig på något sätt.

Jag förstår det inte heller. Sverige är inte alls byggt för att hjälpa andra. Staten kan inte ens hjälpa sina egna, kvittar om det är pensionärer som behöver pengar för att leva eller ungdomar som vill studera.
För att man ska kunna ta hand om andra så måste du kunna ta hand om dig själv först och främst. Sverige bevisar gång på gång att de inte ens kan ta hand om sitt eget folk. Vi ser resultatet av detta nu, flyktingar som begår brott i form av stöld, misshandel, våldtäkt, etc., Sverige måste börja om på ruta ett.

//Siegestor
Citera
2017-06-18, 21:36
Medlem
Folk är generellt sett rädda för att styra över sina egna liv, så majoriteten anser att någon högre instans ska bära deras ansvar. Det spelar ingen roll om den "högre instansen" bara är ett gäng människor, lika vilseledda som dom som styrs, så länge illusionen upprätthålls.

Jag såg ett inlägg här på flashback för länge sen som sa något i stil med det här: "Nä, jag kanske inte vill skänka så mycket pengar för att hjälpa invandrare, men då är det ju bra att staten tar mina pengar och hjälper dom istället." Så fungerar människor. Vi vågar knappt möta våra egna åsikter.
Citat:
Men fear thought more than they fear anything else on earth—more than ruin, more even than death. Thought is subversive and revolutionary, destructive and terrible; thought is merciless to privilege, established institutions, and comfortable habits; thought is anarchic and lawless, indifferent to authority, careless of the well-tried wisdom of the ages. Thought looks into the pit of hell and is not afraid. It sees man, a feeble speck, surrounded by unfathomable depths of silence; yet bears itself proudly, as unmoved as if it were lord of the universe. Thought is great and swift and free, the light of the world, and the chief glory of man.

But if thought is to become the possession of the many, not the privilege of the few, we must have done with fear. It is fear that holds men back—fear lest their cherished beliefs should prove delusions, fear lest the institutions by which they live should prove harmful, fear lest they themselves should prove less worthy of respect than they have supposed themselves to be.
Bertrand Russell
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in