2017-06-15, 21:45
Medlem
Romer har i många hundra år bidragit till det svenska samhället. Ett av deras största bedrifter och bidrag är att de kallade svenska kvinnor för "tjej", som betyder Hora på romani. Med tiden blev "tjej" ett allmänt accepterat ord som används om alla kvinnor och... tjejer, kort och gott. Varför?
Citera
2017-06-15, 21:47
Medlem
VelvetReds avatar
Fake news.
Citera
2017-06-15, 21:52
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thirdInch
Romer har i många hundra år bidragit till det svenska samhället. Ett av deras största bedrifter och bidrag är att de kallade svenska kvinnor för "tjej", som betyder Hora på romani. Med tiden blev "tjej" ett allmänt accepterat ord som används om alla kvinnor och... tjejer, kort och gott. Varför?

För att ord ändrar betydelse.
Citera
2017-06-15, 22:09
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Nej, det stämmer inte. Det var först när ordet började användas i de lägre svenska samhällsklasserna som det beskrev en lösaktig kvinna.

Ordet flicka har för övrigt än värre ursprungsbetydelse eller ligger åtminstone i par eller paritet med "hora".
Citera
2017-06-15, 22:34
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Nej, det stämmer inte. Det var först när ordet började användas i de lägre svenska samhällsklasserna som det beskrev en lösaktig kvinna.

Ordet flicka har för övrigt än värre ursprungsbetydelse eller ligger åtminstone i par eller paritet med "hora".

Det finns olika teorier, men en är att "flicka" betyder ungefär "knullhål".
Citera
2017-06-16, 12:49
Medlem
TS:
Har hört detta också, men som någon redan skrev: FAKE NEWS.

Med ditt tänk så blir ju termen "killar" också "killingar" - dvs getter.
Hur är det logiskt?
Citera
2017-06-16, 14:50
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

När man startar en tråd och påstår en sak måste man bevisa sitt påstående. Så länge du inte presenterar fakta, så tar jag det som fake news som du hört av din kompis Oliver som hört det av sin morbror Roger som hört det av sin arbetskamrat Reino som hört det av en kaffesugen lastbilschaffis på macken i någon liten håla i Värmland - eller var det Västerbotten?
Citera
2017-06-16, 14:59
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
När man startar en tråd och påstår en sak måste man bevisa sitt påstående. Så länge du inte presenterar fakta, så tar jag det som fake news som du hört av din kompis Oliver som hört det av sin morbror Roger som hört det av sin arbetskamrat Reino som hört det av en kaffesugen lastbilschaffis på macken i någon liten håla i Värmland - eller var det Västerbotten?

Tjej är romani och betyder på det språket "icke-zigensk slampa". Det har funnits i svenskan sedan 1700-talet. Från början var det neutrum. Det hette alltså "ett tjej - tjejet". På 1920-talet fick ordet -en-ändelse och ändrade betydelse till bara "flicka".

Sedan verkar han ju av det dra någon absurd slutsats att det därför är en "sanning" att flickor är slampor. Så är det förstås inte.
Citera
2017-06-16, 15:19
Medlem
Sexistiskt skitsnack!
Citera
2017-06-16, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Tjej är romani och betyder på det språket "icke-zigensk slampa". Det har funnits i svenskan sedan 1700-talet. Från början var det neutrum. Det hette alltså "ett tjej - tjejet". På 1920-talet fick ordet -en-ändelse och ändrade betydelse till bara "flicka".

Sedan verkar han ju av det dra någon absurd slutsats att det därför är en "sanning" att flickor är slampor. Så är det förstås inte.

Wiktionary omnämner inte den betydelsen. Därmed inte sagt att den inte skulle existera, men den kan väl lika gärna vara sekundär (jfr. fra. fille, som bl.a. kan betyda "prostituerad" -- för att undvika missförstånd måste i andra sammanhang jeune fille användas!)
Citera
2017-06-16, 15:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon

Ja, jag vet att ordet tjej funnits ett längre tag i det svenska språket. Däremot vill jag gärna veta var du fått att tjej betyder (icke-zigensk) slampa. Fakta på det.

Om jag går till Svenska Akademiens Ordbok (som inte räds att berätta vad ord har för ursprung), så står det att tjej på romani betyder "flicka, kvinna, hustru". SAOB är ett tungt bevis i språkfrågor. Så du gärna visa upp dina källor annat än att du bara vet det, att du hört det eller läst det på någon obskyr internetsajt.

https://minfil.org/deZcM9b1b0/IMG_4232.PNG
http://www.saob.se/artikel/?seek=Tjej&pz=1
Citera
2017-06-16, 16:06
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, jag vet att ordet tjej funnits ett längre tag i det svenska språket. Däremot vill jag gärna veta var du fått att tjej betyder (icke-zigensk) slampa. Fakta på det.

Om jag går till Svenska Akademiens Ordbok (som inte räds att berätta vad ord har för ursprung), så står det att tjej på romani betyder "flicka, kvinna, hustru". SAOB är ett tungt bevis i språkfrågor. Så du gärna visa upp dina källor annat än att du bara vet det, att du hört det eller läst det på någon obskyr internetsajt.

https://minfil.org/deZcM9b1b0/IMG_4232.PNG
http://www.saob.se/artikel/?seek=Tjej&pz=1

Det var tydligen inte på romani som ordet betydde slampa, utan den konnotationen kom först när etniska svenskar började använda ordet: Slumrande slang kan spira på nytt

Jag kommer dock ihåg så sent som från min barndom på 1970-talet att "tjej" var lite vulgärt som ord betraktat, inte på så sätt att "tjej" betydde slampa utan att själva ordet inte var riktigt passande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in