Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-16, 16:17
  #13
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det var tydligen inte på romani som ordet betydde slampa, utan den konnotationen kom först när etniska svenskar började använda ordet: Slumrande slang kan spira på nytt

Jag kommer dock ihåg så sent som från min barndom på 1970-talet att "tjej" var lite vulgärt som ord betraktat, inte på så sätt att "tjej" betydde slampa utan att själva ordet inte var riktigt passande.

Ja, då var det som sagt var inte romerna som kom med den tolkningen. Jag är född på tidigt 60-tal i norr och här har ordet aldrig under min barndom haft en laddning av slampa utan betytt (lite äldre) flicka och ung kvinna. Sedermera har det blivit kvinnor i alla åldrar i kontaktannonser.
__________________
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-06-16 kl. 16:21.
Citera
2017-06-16, 16:37
  #14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Kollade när "Vi måste höja våra röster för att höras" kom ut. Och den kom ut 1971. En sång som ingick i pjäsen "Tjejsnack" som man turnerade runt med i fritidsgårdar i Stockholm.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sånger_om_kvinnor

Citat:
Varför har tjejer
Så tunna röster
Varför har tjejer
Så svårt att höras

Och vad gör en tjej som vill prata
När alla ropar:
”Vad säger hon?”, ”Vad viskar hon om?”,
”Jag hör inte”, ”Snacka lite högre”

Ska en tjej sitta tyst va?
Och bara hoppas
Att någon kille
Ska säga det hon tänkt

Eller ska hon resa sig upp
Andas djups med magen
Och skrika
”Om ni bara håller käften och lyssnar
Så hör ni nog vad jag vill säga”

[ X4 ]
Åh, åh, åh, tjejer
Åh, åh, åh, tjejer
Vi måste höja våra röster för att höras


Utifrån det drar jag slutsatsen att i början av 70-talet var tjej ett vanligt ord för tonårsflicka. Inte slampa. Så det användes säkert på det viset även i slutet av 60-talet också.
Citera
2017-06-16, 22:35
  #15
Medlem
Furiennas avatar
Jag har då aldrig hört att "tjej" skulle betyda slampa. Däremot visste jag att det kommer från romani, liksom en hel del andra ord i svenskan gör (även om nästan alla romani-ord i svenskan fortfarande anses vara slanguttryck).

Jag har också hört att ordet "flicka" kanske inte har ett så vackert ursprung.
Citera
2017-06-16, 22:42
  #16
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kollade när "Vi måste höja våra röster för att höras" kom ut. Och den kom ut 1971. En sång som ingick i pjäsen "Tjejsnack" som man turnerade runt med i fritidsgårdar i Stockholm.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sånger_om_kvinnor



Utifrån det drar jag slutsatsen att i början av 70-talet var tjej ett vanligt ord för tonårsflicka. Inte slampa. Så det användes säkert på det viset även i slutet av 60-talet också.

Jag tror du missförstod. När jag var barn betydde inte ordet något annat än idag, men det ansågs ändå vara opassande; det var ett slangord. Det var feministerna som fick det att slå igenom på 70-talet. Det verkar tydligen också ha varit de som skapade oskicket att använda orden tjej och kille om vuxna män och kvinnor.

Det vulgära i ordets betydelse är snarare från mellankrigstiden; det användes först av underklassen och de vanekriminella.
Citera
2017-06-16, 22:47
  #17
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag tror du missförstod. När jag var barn betydde inte ordet något annat än idag, men det ansågs ändå vara opassande; det var ett slangord. Det var feministerna som fick det att slå igenom på 70-talet. Det verkar tydligen också ha varit de som skapade oskicket att använda orden tjej och kille om vuxna män och kvinnor.

Det vulgära i ordets betydelse är snarare från mellankrigstiden; det användes först av underklassen och de vanekriminella.

Aha, förlåt om jag missförstod dig. Tack för att du berättade om hur det slog igenom.
Citera
2017-06-16, 22:48
  #18
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag har också hört att ordet "flicka" kanske inte har ett så vackert ursprung.

flicka

Det kan vara av norska flikkja=slampa och/eller betyda "det som har flikar".
Citera
2017-06-16, 22:50
  #19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag har då aldrig hört att "tjej" skulle betyda slampa. Däremot visste jag att det kommer från romani, liksom en hel del andra ord i svenskan gör (även om nästan alla romani-ord i svenskan fortfarande anses vara slanguttryck).

Jag har också hört att ordet "flicka" kanske inte har ett så vackert ursprung.

Jag kollade upp "flicka" och det betydde ursprungligen lättsinnig kvinna, slinka, slyna, löst kvinnfolk.

http://www.saob.se/artikel/?unik=F_0663-0301.RSVS&pz=3
Citera
2017-06-17, 23:37
  #20
Moderator
Hamilkars avatar
Rubriken ändrad för att vara mer med sanningen överensstämmande, eftersom den etymologi som lanserades i trådstarten inte var korrekt. Originalrubrik: Tjejer är horor, eftersom de är tjejer

/Mod.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback