2017-06-15, 21:12
Medlem
sushitas avatar
God kväll!

Har tappat bort nyckeln till mina föräldrars Saab 9-5 när jag lånade den sist. Finns alltså bara en nyckel och det är ju inte så bra ifall man tappar bort även den.

Går det att få tag på två nya nycklar med tillhörande kodning? Hur bär man sig åt? Kan en vanlig låssmed göra detta? Vad går kalaset på?
Citera
2017-06-15, 21:30
Medlem
Sannolikt är det bara möjligt genom en auktoriserad SAAB-verkstad, och torde kosta i området 2500-5000kr, då det kan bli tal om inte bara ny nyckel och kodning av den utan i värsta fall byte/kodning av nån styrbox även i bilen.

Ta kontakt med auktoriserad SAAB-verkstad och förklara problemet så får du svar.
Citera
2017-06-15, 21:36
Medlem
sushitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sannolikt är det bara möjligt genom en auktoriserad SAAB-verkstad, och torde kosta i området 2500-5000kr, då det kan bli tal om inte bara ny nyckel och kodning av den utan i värsta fall byte/kodning av nån styrbox även i bilen.

Ta kontakt med auktoriserad SAAB-verkstad och förklara problemet så får du svar.

Saab har gått i konkurs. Räcker det inte med en vanlig mekonomen verkstad?
Citera
2017-06-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sushita

Hade det gjort det så hade jag skrivit det. Mekonomen har högst sannolikt inte de befogenheterna att kunna fixa och koda en nyckel till någon bil över huvud taget, utan sådant måste i princip alltid göras av auktoriserad märkesvärkstad, av säkerhetsskäl.

Även om SAAB gått i konken så finns det fortfarande auktoriserade SAAB-verkstäder. Kolla i länken och sök vilka som är närmast dig och kontakta dem för svar på dina frågor.

https://www.saabparts.com/sv-se/sweden/hitta-verkstad/
Citera
2017-06-15, 21:53
Medlem
hittade en saab nyckel idag,

Se PM
Citera
2017-06-15, 22:05
Medlem
sushitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
hittade en saab nyckel idag,

Se PM

Tappade den i en sjö när jag fiskade, men tack ändå.
Citera
2017-06-15, 22:36
Medlem
Rekommenderat pris för en komplett nyckel är 729 kr/st. Krävs tillgång till en fungerande nyckel samt eventuella övriga nycklar som ska fungera med bilen när man lägger in dessa med TechII. Dvs du får besöka en auktoriserad Saab verkstad.

https://portal.orio.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?urlRequestType=Base&productId=78461 &catalogId=10051&categoryId=&errorViewName=Product DisplayErrorView&urlLangId=-11&langId=-11&top_category=&parent_category_rn=&storeId=11901
Citera
2017-06-15, 22:55
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ja, SAAB Automobile som tillverkade bilarna finns inte längre, men SAAB:s reservdelsbolag SAAB Automobile Parts lever kvar under namnet Orio och försörjer marknaden med reservdelar.
Citera
2017-06-18, 08:16
Medlem
Gjorde detta på en lokal verkstad i vintras. Kostade sammanlagt 800 kr, så inga det är inga fantasisummor. Du måste dock ha en fungerande nyckel. Saabverkstan skulle ha typ 2000 kr.
Citera
2017-06-18, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Rekommenderat pris för en komplett nyckel är 729 kr/st. Krävs tillgång till en fungerande nyckel samt eventuella övriga nycklar som ska fungera med bilen när man lägger in dessa med TechII. Dvs du får besöka en auktoriserad Saab verkstad.

https://portal.orio.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?urlRequestType=Base&productId=78461 &catalogId=10051&categoryId=&errorViewName=Product DisplayErrorView&urlLangId=-11&langId=-11&top_category=&parent_category_rn=&storeId=11901

Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Gjorde detta på en lokal verkstad i vintras. Kostade sammanlagt 800 kr, så inga det är inga fantasisummor. Du måste dock ha en fungerande nyckel. Saabverkstan skulle ha typ 2000 kr.

Fast nu har ju inte TS någon fungerande nyckel kvar, enligt egen uppgift, och då brukar det alltid bli betydligt dyrare då det brukar blir mer saker som ska kodas och kodas. Varför jag också skrev ett prisintervall på ca2500-5000kr som man kanske får räkna med.
Citera
2017-06-18, 09:00
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Finns alltså bara en nyckel och det är ju inte så bra ifall man tappar bort även den.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast nu har ju inte TS någon fungerande nyckel kvar, enligt egen uppgift, och då brukar det alltid bli betydligt dyrare då det brukar blir mer saker som ska kodas och kodas. Varför jag också skrev ett prisintervall på ca2500-5000kr som man kanske får räkna med.
Så tolkar inte jag det.
Citera
2017-06-18, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Så tolkar inte jag det.

Ok, ser nu att jag läste och tolkade inlägg 1 och 6 lite för slarvigt. Verkar ha tappat bort en nyckel i en sjö, men har en nyckel kvar. Då gäller det lägre priset på runt 800kr ja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in