2017-06-15, 20:07
Medlem
wagisbloms avatar
Moppen har stått i 1 år utan att jag rört den, gick suveränt innan! Ingen gnista såklart nu när jag ska ut och åka lite på sommar-tiderna!!! herregud, har testat ny tändspole och ny CDI-box men 0 skillnad.
Kan det ha och göra med stödet? klippa bort kabeln borde det gå? kan vara sånt enkelt fel? Nu börjar jag ana att det kan vara sånt enkelt fel som att klippa bort kablarna vid stödet, men om det inte är det? Vad har varit eran lösning vid detta problem? Vad tror ni? Tacksam för svar //Wagisblom
Citera
2017-06-15, 20:12
Medlem
INTPs avatar
"Att mäta är att veta." Kontrollmät tändningsdelarna och kontakten mellan dom genom kabelhärvan, många gånger blir det uppenbart åtminstone i vilket område felet sitter ganska snabbt, i vissa fall ringas felet in direkt.
Citera
2017-06-15, 20:34
Medlem
wagisbloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
"Att mäta är att veta." Kontrollmät tändningsdelarna och kontakten mellan dom genom kabelhärvan, många gånger blir det uppenbart åtminstone i vilket område felet sitter ganska snabbt, i vissa fall ringas felet in direkt.

Tack för svar Har hört att stödet kan spela roll, om jag klipper kablarna så försvinner en spärr av elen? kan tex den starta genom "Tjuvkoppling"? då en spärr jag inte vet om försvinner? stödspärr finns väl också? måste fan få igång den i helgen! härligt om jag kan ha en dialog här och få hjälp här
Citera
2017-06-15, 22:19
Medlem
INTPs avatar
Sena MT har en startspärr för stödet, ja. Jag är inte säker på hur den är utförd, den kanske slutar döda om man kopplar bort den men vissa varianter måste vara inkopplade för att få tändningen att fungera.

Att börja klippa kablar är sällan en bra idé, särskilt som man nästan alltid kan uppnå samma resultat genom att helt enkelt dra isär kontakten på kabeln - men med bonusen att man inte har förstört något, det tar bara två sekunder att koppla in kontakten igen om det visar sig att det inte är där problemet ligger.

Tjuvkoppling kringgår bara tändningslåset.

Jag föreslår att du slutar försöka räkna upp alla delar som kan orsaka att tändningen inte fungerar (den listan blir helt enkelt en lista över alla delar i tändsystemet), och istället plockar fram/skaffar en multimeter och börjar mäta. Kan ta en stund att räkna ut vilka mätvärden man ska få på olika platser, men när man vet det kan man i många fall räkna ut var felet är på några sekunder.
Citera
2017-06-15, 22:39
Medlem
wagisbloms avatar
Ska testa de! Tackar för tipsen! letade runt om detta problem och fann rätt många med samma problem så det verkar hända relativt ofta när man googlar om det! Sen har den stått 1 helt år orörd så det kan ha hänt lite vad som helst, nåt har frysit fast så nåt har gått sönder kanske? eller nåt man inte tänker på ens.
Citera
2017-06-16, 01:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tändsystemet på mt är simpelt så det finns inte så mycket som kan strula, kontakterna kan börja ärga med tiden så jucka lite på dom och se om det blir bättre
Citera
2017-06-16, 21:30
Medlem
Ja, du verkar ha något som jordar tändningen men att bara klippa kablarna för stödet kan fungera om de var jordande, de kan ha en funktion som gör att när cirkeln är sluten så startar motorn. Så om det inte fungerar att klippa kablarna så koppla ihop dem istället och det inte fungerar så jorda dem en i taget.

Sedan som vanligt så kollar du eventuella glapp som kan uppstå, rör lite på kablar och byt tändstift så har du avpolletterat några enkla fel.
Citera
2017-06-16, 22:13
Medlem
wagisbloms avatar
Tack! ska nog klippa kablarna där och hoppas på stor skillnad så den puttrar igång
Skicka vidare in fler idéer och tips om ni har så ska jag testa med kablarna och dra lite i kablarna, se om nåt är glappt så kanske den går imorgon
Citera
2017-06-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wagisblom
Tack! ska nog klippa kablarna där och hoppas på stor skillnad så den puttrar igång
Skicka vidare in fler idéer och tips om ni har så ska jag testa med kablarna och dra lite i kablarna, se om nåt är glappt så kanske den går imorgon

Jag är övertygad om att du kör den imorgon, lycka till
Citera
2017-06-16, 23:44
Medlem
INTPs avatar
Jag må vara trött så det slår sig på intelligensen nu... men varför förstöra grejer genom att klippa sönder dom, när det sitter en kontakt på kabeln som man helt enkelt kan dra isär?
Citera
2017-06-17, 00:51
Medlem
wagisbloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeslaDC
Jag är övertygad om att du kör den imorgon, lycka till
Ja samma här! kicka 10 gånger, händer inget så får jag undersöka vidare, kicka 10 igen, rullstarta igång, händer inget gör jag nån förändring igen tills den fräser igång
Citera
2017-06-17, 01:27
Medlem
wagisbloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Jag må vara trött så det slår sig på intelligensen nu... men varför förstöra grejer genom att klippa sönder dom, när det sitter en kontakt på kabeln som man helt enkelt kan dra isär?

Aa, vetefan kanske är riskabelt att klippa av men jag tror fan jag gör det i vilket fall! En liten förändring kan skapa gnista troligen! Får se imorgon
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in