2017-06-15, 10:20
Medlem
Flera medier rapporterar nu på morgonen att alliansen har enats om en plan för att stoppa skattehöjningar?

Tror vi på det? Har de enats om nånting? Har de en plan? Hotar de med misstroendevotum utan att att faktiskt ha en plan på att genomföra den?
Citera
2017-06-15, 10:30
Medlem
Verkar som det gäller en misstroendeförklaring mot finansministern. Problemet är att det är Alliansen som inte vill ha nyval. Om Löfven hotar med nyval så kommer C och L att backa. Kanske även KD.

Det här har de inte tänkt igenom ordentligt.
Citera
2017-06-15, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Verkar som det gäller en misstroendeförklaring mot finansministern. Problemet är att det är Alliansen som inte vill ha nyval. Om Löfven hotar med nyval så kommer C och L att backa. Kanske även KD.

Misstroendeförklaring ja, men mot finansministern nej.

https://twitter.com/annieloof/status/875264253514719232

Så de tänker sig en misstroendeförklaring mot t.ex. kulturministern, för att finansministern kommer med dåliga förslag..?
Citera
2017-06-15, 10:38
Medlem
ace_secs avatar
Äntligen lite fart på Alliansen!

Nu får det vara slut på alla dessa massiva skattehöjningar som finansierar massimporten av babbar!
Citera
2017-06-15, 10:40
Medlem
Citat:

Nej, men efter DÖ har de insett att folk inte litar på att de är i opposition. Alliansen kan inte backa. Särskilt nu som (M), (L) och (KD) samtidigt har opinions problem. De är helt fast i spelet...

Dessutom behöver inte Löfven hota med nyval. Det räcker med att avgå. Det är bara (C) och (V) som kanske kan tänka sig ett nyval (förutom (SD) givetvis). Blir det en talmansrunda så kommer minst ett borgerligt parti lägga ner sina röster i statsministeromröstningen, med hänvisning till att det är val nästa år, och Löfven kan göra come-back. Eventuellt utan att behöva bry sig om varken (V) eller (MP).

Löfven har allt att vinna på detta tror jag. Särskilt om han tror på SCB:s opinonssiffror så vore ett nyval ingen katastrof för (S). Finns misstanken att YouGov ellefr Inizio istället har rätt kanske han är mer försiktig.
Citera
2017-06-15, 10:41
Medlem
Tjoflos avatar
Hoppas verkligen det stoppas. Måste få ett slut på dessa skatter som smyger in överallt. trängselskatten gav mig en extra skatt på 6000:- om året. Fruktansvärt dränerande skatt på utfört arbete som tar bort lusten att gör det där extra. Det enda som gör att jag har gott om pengar är svartarbete och jag är glad att den möjligheten finns för mig.

SVT borde byta ut hon som skorrar som bara den i tv just nu, som att lyssna på P3 där alla har talfel.
Citera
2017-06-15, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbuster666
Misstroendeförklaring ja, men mot finansministern nej.

https://twitter.com/annieloof/status/875264253514719232

Så de tänker sig en misstroendeförklaring mot t.ex. kulturministern, för att finansministern kommer med dåliga förslag..?
Haha! Lööf är livrädd för regeringskris precis som jag sa. Hon kommer att välja den minister som hon tror Löfven själv vill bli av med.

Om jag var Löfven så skulle jag ändå sätta hårt mot hårt. "Om ni fäller någon av mina ministrar så avgår hela regeringen". Det här blir pinsamt för Alliansen i slutändan.
Citera
2017-06-15, 10:50
Medlem
Skattehöjning gillar ingen som inte är kommunist. Men vågar Alliansen göra en misstroende mot sittande regering? Sverigedemokraterna vågar. Alliansen har tillsatt sittande regering och låtit dem sitta under nära tre år nu. Ty Alliansen vill inte regera!
Senast redigerad av KamratBlue 2017-06-15 kl. 11:07.
Citera
2017-06-15, 10:57
Medlem
ace_secs avatar
De vågar inte gå till nyval ett r innan ordinarie val.

Detta kommer sluta i en kompromiss. Regeringen kommer backa från vissa skattehöjningar eller nivån på dem.
Citera
2017-06-15, 10:59
Medlem
Citat:
Haha! Lööf är livrädd för regeringskris precis som jag sa. Hon kommer att välja den minister som hon tror Löfven själv vill bli av med.

Om jag var Löfven så skulle jag ändå sätta hårt mot hårt. "Om ni fäller någon av mina ministrar så avgår hela regeringen". Det här blir pinsamt för Alliansen i slutändan.
Hehe blir intressant det här, dags att syna korten. Det tråkiga är att vi redan vet hur det slutar. Det är ju ett spel för gallerierna. Ett fåfängt försök att försöka se handlingskraftig ut frpn alliansen sida. Jag tror nog dock att sossarna kan vika ner sig tex vad gäller 3.12 reglerna - med hänvisning till stabiliteten landet och den korta tid som är kvar till valet. Frågan är om inte alliansen i ett informellt DÖ redan sett till att detta är fallet.
Citera
2017-06-15, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
De vågar inte gå till nyval ett r innan ordinarie val.

Detta kommer sluta i en kompromiss. Regeringen kommer backa från vissa skattehöjningar eller nivån på dem.
Kan bli så men jag fattar inte varför Löfven behöver kompromissa. Det räcker att hota med nyval så backar Lööf. Han har alla trumf.

En annan vinnare om Lööf backar är AKB. Då visar det väljarna att bara Moderaterna är ett riktigt oppositionsparti av allianspartierna, något som moderater på Twitter har muttrat i ett år nu utan att våga säga rakt ut.
Citera
2017-06-15, 11:10
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Jag tror C inte har något större problem med ett nyval, de ligger ju väldigt bra till i opinionen.

KD däremot, aj aj aj.

Edit: bra förresten att Alliansen har tagit sitt förnuft till fånga och förhindrar fler tokiga skattehöjningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in