2018-02-16, 03:24
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Nu fantiserar du igen som vanligt .
Skulle E**** ha lämnat offren bundna när han hade tagit korten
och fått reda på koderna och sedan åkt tillbaka och mördat paret efter
att ha tagit ut pengarna , tankat och ätit efter typ 3 timmar ?
Varför bevisar fotspåret att E**** kom tillbaka ?

För att det ser ur så tidsmässigt. Gå in i fub och titta.

Och jag som trodde det skulle bli lättare för dig när du hade fakta. Sorry att jag tillskrev dig förmågor du inte har.
Citera
2018-02-16, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns en del likheter med dubbelmordet i Hudiksvall 2016. I det fallet dömdes gärningsmannen till rättspykiatrisk vård. Kanske har det tagits upp i tråden tidigare.

Gärningsmannen Simon, led av tvångstankar att döda personer. Tyvärr blev han utskriven från vårdinrättning eftersom den behandlande läkaren inte ansåg att han uppfyllde kriterierna för tvångstankar, då ett av kriterierna ska vara ångest.

Till skillnad från detta mord förnekade inte Simon morden utan hävdade att han inget mindes av dom. Men även han hittade på och ändrade delar av sin historia för att anpassa den efter bevis, förutom att han flydde genom en skog, gömde sig i en sommarstuga och gjorde sig av med mordvapnet och tog sig till sjukhus genom att lifta (skador på handen). Han hade även gjort sökningar på mordoffren innan och kollat kartor. Det gick aldrig att bevisa, men kniven kunde blivit inköpt strax innan morden när han var på en jaktaffär.
Så han uppträdde på sådant sätt (planering, genomförande, flykt genom skog, anpassning av historia, försök att dölja brottet genom att göra sig av med kniv och hitta på historier om hur skadan på handen uppkommit osv) att man inte misstänker allvarlig psykisk störning i första hand.

Men Simon dömdes till rättspsykiatrisk vård.

Från domen:

[...]"Tingsrätten bedömer därför att Simon Persson, även med beaktande av att han vid gärningstillfällena led av en allvarlig psykisk störning, ska dömas för två fall av mord"[...]

[...]"Av det rättspsykiatriska utlåtandet framgår att Simon Persson begick gärningarna
under påverkan av en allvarlig psykisk störning och att han led av en sådan även vid
undersökningstillfället.
"[...]

[...]"Simon Persson ska därför överlämnas till rättspsykiatrisk vård med
särskild utskrivningsprövning.
"[...]

Flashback-Dubbelmord på Kjell List och Vanja Nilsson vid Råbosjön Hudiksvall kommun 2016-12-22

Tingsrättens dom
Tack för den informationen. Jag har faktiskt inte följt det där fallet som du nu tar upp.

Jag hoppas ändå att det blir livstids fängelse för GM i det här fallet. (Mest så eftersom jag tror att han kan komma att skrivas ut ganska snart, om han döms till RPV.)
Citera
2018-02-16, 09:25
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Tackar! Det verkar vara ett glapp- du har nog glömt att lägga upp protokoll ”H”.

Yes! Lägger upp den nu.
Citera
2018-02-16, 09:26
Medlem
F3ttans avatar
Hade missat "H" från FUP:

https://minfil.org/G190Afd4b5/H.pdf
Citera
2018-02-16, 09:56
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Hade missat "H" från FUP:

https://minfil.org/G190Afd4b5/H.pdf

Språket är förskräckligt, speciellt i bilaga två. Mängder med stavfel och syftningsfel. Avsaknad av kommatering. Vem får jobb hos polisen egentligen?
Citera
2018-02-16, 10:53
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Nu fantiserar du igen som vanligt .
Skulle E**** ha lämnat offren bundna när han hade tagit korten
och fått reda på koderna och sedan åkt tillbaka och mördat paret efter
att ha tagit ut pengarna , tankat och ätit efter typ 3 timmar ?
Varför bevisar fotspåret att E**** kom tillbaka ?

Han lät dom leva tills han övertygat sig själv om att han fått rätt koder till bankkorten. Därmed garderade han sig mot att bli lurad av BO. Han hade då möjlighet att fortsätta att mjölka dem på fakta om koder och liknande.
Citera
2018-02-16, 11:12
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Döden har inträffat vid 21 tiden. Fotspåren var i blod alternativt medel som gärningsmannen hällt över kropparna rimligtvis för att han tänkte städa upp blodet. Eller dölja sina spår efter mordet.

Kl 21 var E**** dessutom redan hemma i Mullsjö igen tyvärr .
Citera
2018-02-16, 12:28
Medlem
Den första filen jag öppnade var förteckning på alla vittnen. Hittade dock inte förhöret med personen Zlatan Ibrahimovic(förmodligen inte fotbollsspelaren)
https://minfil.org/lbCfA6d1b2/8EF39F10-E2D4-4C23-A032-C3994A3642FE.png
Finns det någon slask någonstans?
Citera
2018-02-16, 12:55
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:

Okey 🖒
Citera
2018-02-16, 13:53
Medlem
Merrybums avatar
Citat:

Fast efter vad som står inträffade dödem mellan 16,45 och 00,45 enligt vad jag läst mig till. Den tidsangivelsen verkar vara noga uträknad.

Pengar togs enligt tidigare uppgifter ut 16,09.

Utveckla inte gärna hur du tänker om det.
Citera
2018-02-16, 14:09
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Fast efter vad som står inträffade dödem mellan 16,45 och 00,45 enligt vad jag läst mig till. Den tidsangivelsen verkar vara noga uträknad.

Pengar togs enligt tidigare uppgifter ut 16,09.

Utveckla inte gärna hur du tänker om det.
Bra info, det verkar som att det finns en mikroskopisk chans att han inte var ensam. Men det måste vara väldigt höga odds på det.

Tror lika gärna att döden kunde inträffat 15:45, finns nog inte en läkare i världen som kan säga emot.

Samtidigt hinner man utan problem till Borensberg på 25 minuter.

Frågan är bara varför han åkte just dit, för att ta ut pengar?
Senast redigerad av Tryckkokaren 2018-02-16 kl. 14:12. Anledning: Förtydligande
Citera
2018-02-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boomfuck
Det är ändå en sak jag reagerar på. Man har fastställt trolig tidpunkt för dödsögonblicket till runt 21-tiden på kvällen den 11:e. Dödsorsaken var förblödning. Samtidigt visar mobilspårningen att EG var i krokarna mitt på eftermiddagen, klockan16:30 i Borensberg, runt 18-tiden i Linköping varifrån han strax senare uppenbarligen hållt jämn hastighet ner till Jönköping. Kan rättsläkarna ha så fel i bedömningen kring när döden inträdde? Eller talar han ändå sanning när han säger att de levde när han åkte därifrån och att "någon annan" faktiskt utförde själva skärningen senare på kvällen? Man har gjort flera alternativa beräkningar utifrån eventuellt avvikande omgivningstemperatur men ingen av de tiderna hamnar mitt på eftermiddagen. 🤔 Nu talar ju ändå det kladdiga fotspåret i hallen för att E ändå var där efter att köksgolvet blev sörjigt.
Om nu dödsorsaken var förblödning så kan det väl vara så att offren fortfarande var vid liv när han åkte därifrån, tejpade och skurna men vid liv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in