2017-10-29, 15:49
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Han kan ha åkt till Borensberg för andra ärenden (exempelvis lämna stöldgods).
Problemet vi har är att det saknas koppling mellan EG och Borensberg.

Vice Chefsåklagare Eva Nemec Nord har ju dock sagt sig se kopplingar. Deras problem är snarare att det ska kunna bevisas.
Har hon inte snarare sagt att de hoppas hitta kopplingar, att det kan vara möjligt att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Det kan ju vara så att det var planerat innan att han ville åka någonstans där risken att någon kände igen bilen var liten. Var det inte dessutom så att kameran var satt ur spel vid bankomaten? Kanske var det han som gjort det som förberedelse och just därför åkte han dit.
Detta har diskuterats några varv i tråden redan. Jag har svårt att tro på det om jag summerar allt vi vet i fallet. Men nå.

Citat:
Lite oklart vad gäller kameran vid bankomaten - såväl "saknad" som "inte påslagen" har nämnts, så "satt ur spel" ligger inte så långt ifrån att tro heller.
(...)
"Ur funktion" eller "inte i drift" har jag tolkat det som. Men nå igen.

En helt osannolik men inte omöjlig teori är, att han har en okänd enäggstvilling. För att lansera något nytt här. Det sker experiment med enäggstvillingar som separeras eller byts ut på BB. Enäggstvillingar har identiskt DNA.
Citera
2017-10-29, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Eller så lånade EG Volvon för att åka och tvätta sig i stallet.
Han kanske inte ville bloda ner sin egen bil.
Kan det vara hans sambo som är "stallflickan"?

Då tar vi det en gång till.

"personen i stallet är identifierad-hörd OCH avförd från utredningen".
Citera
2017-10-29, 16:23
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om EG är GM, så tror jag han agerat ensam.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hittills har det ju inte framkommit något som tyder på koppling mellan EG och BO. Med reservation för att vi kan ha missat något, så återstår annars i princip rånmord, psykisk ohälsa eller möjligen mördande för sakens skull. Vid rånmord kan ju förstås flera vara inblandade, men jag får inte känslan att EG är kriminell på det sättet. Den som rånmördar någon har ofta en lång karriär av drogmissbruk och/eller kriminell livstil bakom sig, det verkar inte gälla EG. Ligger psykisk ohälsa bakom så är däremot det vanligaste att man agerar ensam.

Mer än så vill jag inte utveckla min teorin, men vi får se. Vi vet ju inte ens säkert att EG är MGM, och än mindre att MGM är GM.
Vill du utveckla lite mer nu när EG fortfarande sitter fast i häktet som sannolik GM?
Citera
2017-10-29, 16:32
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Lite oklart vad gäller kameran vid bankomaten - såväl "saknad" som "inte påslagen" har nämnts, så "satt ur spel" ligger inte så långt ifrån att tro heller.

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

"Ur funktion" eller "inte i drift" har jag tolkat det som. Men nå igen.

Tror nog att trådsanningen att GM skulle ha manipulerat övervakningskameran kan uteslutas.

Uttalanden från åklagaren har bl.a. varit "Tyvärr var bankomatens övervakningskamera avstängd". https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/aklagaren-om-dubbel-mordet-avrattning/ samt http://www.corren.se/nyheter/varfor-fungerade-inte-kameran-om4739082.aspx

Den pinsamma sanningen är nog att banken i Borensberg (alt. Bankomat AB eller Loomis) på ett eller annat sätt har slarvat med kameraövervakningen. Tyvärr

Däremot verkar det, trots allt, vid tiden för brottet ha funnits en väl synlig övervakningskamera vid bankomaten, på takutsprånget. En bild på denna kamera finns här: http://www.corren.se/nyheter/dubbelmordet-misstankta-mordarna-tog-ut-pengar-i-bankomat-om4707803.aspx Dock verkar denna kamera sitta en bit (ett par meter) vid sidan om bankomaten, den sitter snarare vid en annan lucka (kan det vara ett slags pengadeponerings-inkast för företagare/handlare att lämna in sina dagskassor när banken har stängt?).
Senast redigerad av GilGrissom82 2017-10-29 kl. 17:23.
Citera
2017-10-29, 17:22
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Har hon inte snarare sagt att de hoppas hitta kopplingar, att det kan vara möjligt att göra.
Som jag redan har svarat dig tidigare..
(FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12
..så tolkar jag det som att EG är inofficiellt kopplad till Borensberg. Precis som det är inofficiellt klarlagt att det var GM som har använt BOs bil dit och tillbaka.
Jag bygger dessa tolkningar på följande..
http://linkopingnews.se/24-aring-haktas-for-dubbelmordet/
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/24-aringen-kan-kopplas-till-bankomatuttag-om4820529.aspx
Senast redigerad av linkebodabo 2017-10-29 kl. 17:31.
Citera
2017-10-29, 17:48
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Som jag redan har svarat dig tidigare..
(FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12
..så tolkar jag det som att EG är inofficiellt kopplad till Borensberg. Precis som det är inofficiellt klarlagt att det var GM som har använt BOs bil dit och tillbaka.
Jag bygger dessa tolkningar på följande..
http://linkopingnews.se/24-aring-haktas-for-dubbelmordet/
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/24-aringen-kan-kopplas-till-bankomatuttag-om4820529.aspx
Okej, rundgång. Fortfarande "redaktionen som erfar". Högst inofficiellt, på min ära!
Citera
2017-10-29, 18:10
Medlem
Citat:
Vad då "senare händelser"? Forensiker har fastslagit att paret mördades under söndageftermiddagen (initialt trodde utredare där på brottsplatsen under måndagen att de varit döda i flera dagar). Det utesluter inte att morden kan ha skett efteråt, MEN det om något är ingen sanning oavsett hur mycket du försöker göra det till det.

Utredningens hypotes är att morden skedde efter bankomatuttagen vilket i sin tur bygger på rättsläkarens utlåtande. Det är detta jag menar att morden är en senare händelse till Borensbergsresan.

Om det är nu som du tycks göra gällande, ha fått vetskap om att morden skedde betydligt tidigare faller ju givetvis mitt antagande.
Citera
2017-10-29, 18:11
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Däremot verkar det, trots allt, vid tiden för brottet ha funnits en väl synlig övervakningskamera vid bankomaten, på takutsprånget. En bild på denna kamera finns här: http://www.corren.se/nyheter/dubbelmordet-misstankta-mordarna-tog-ut-pengar-i-bankomat-om4707803.aspx Dock verkar denna kamera sitta en bit (ett par meter) vid sidan om bankomaten, den sitter snarare vid en annan lucka (kan det vara ett slags pengadeponerings-inkast för företagare/handlare att lämna in sina dagskassor när banken har stängt?).

Citerar mitt eget inlägg här ovanför eftersom jag upptäckte något ganska intressant:

Apropå servicebox för dagskassor, så måste företagare/handlare i Motala sedan 2016 åka till antingen Linköping eller Borensberg om de vill deponera sina dagskassor på kvällar och helger, eftersom Swedbanks servicebox i Motala flyttat till en galleria som har stängt på kvällar/helger.

http://www.affarsliv.com/motala/svartillganglig-box-problem-for-motalaforetagare-om4600522.aspx

Tänk om EG (plus en eventuell kumpan) ursprungligen avsåg att råna någon företagare/handlare som skulle deponera sin dagskassa? Eftersom just serviceboxen i Borensberg numera har ett väldigt stort uppsamlingsområde på söndagar. Därav valet av/kopplingen till Borensberg

(Sedan specifikt hur makarna L*kander kommer in i bilden, eventuellt som besökare till själva bankomaten. Men det jag menar är att kopplingen Borensberg och kontanthantering på söndagar blir ganska intressant om EG avsåg att råna någon på pengar. Eftersom det fortfarande verkar finnas frågetecken kring MGM's koppling till just Borensberg).

Serviceboxen vid Swedbank i Borensberg kanske är svaret på den frågan.
Senast redigerad av GilGrissom82 2017-10-29 kl. 18:49.
Citera
2017-10-29, 18:24
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Okej, rundgång. Fortfarande "redaktionen som erfar". Högst inofficiellt, på min ära!
Nja, och en missad omskrivning från "Enligt åklagaren" till "Enligt en källa"..
Citera
2017-10-29, 18:48
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Utredningens hypotes är att morden skedde efter bankomatuttagen vilket i sin tur bygger på rättsläkarens utlåtande. Det är detta jag menar att morden är en senare händelse till Borensbergsresan.

Om det är nu som du tycks göra gällande, ha fått vetskap om att morden skedde betydligt tidigare faller ju givetvis mitt antagande.
Utredningens hypotes har hela tiden varit öppen på den frågan..
Läs..
http://corren.se/nyheter/bilen-som-kan-losa-dubbelmordet-om4737654.aspx
Citera
2017-10-29, 19:00
Avslutad
Citat:
Jag kan dock inte se den logiken.
Om någon tar ut pengar i en bankomat, är det väl troligare att samma person inte har mera pengar hemma.

Kan inte dom misslyckades försöken vara pga att BO blev hotad just då vid bankomaten.
GM kommer fram med en kniv i ryggen och hotar BO varpå Tor blir nervös och knappar in fel koder.

GM(EG) kanske frågar om Tor har mer pengar hemma varpå dom tvingas att bege sig hem till Tor.

Tor hoppas kanske på att hans fru ska hinna reagera när dom kommer hem, men eftersom det var MC helg så kanske inte hans fru misstänkte om han hade någon med sig.

GM måste ha hotat ACL direkt när dom kom in genom dörren, kanske med kniven i ryggen fortfarande på Tor så att hon inte kunde ringa polisen utan att riskera något.

Dessutom tror jag personligen att ACL kände igen GM, eller någon av GMen (om dom var flera) varför dom var tvungen att tystas för gott.
Citera
2017-10-29, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE

Dessutom tror jag personligen att ACL kände igen GM, eller någon av GMen (om dom var flera) varför dom var tvungen att tystas för gott.

Och jag tror att det var ett lustmord. Tror inte det finns någon koppling alls. Men eftersom de hade Yale doorman så måste de öppnat på nåt sätt. Låtsades han/de vara försäljare? Hade med sig en av BO och hotade komma in? Vi har inga svar, bara frågor. Bara hoppas att de hittar resterande GM(om det finns fler) för anhörigas skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in